krantje Hogeschool van Amsterdam over kraakwachten

squatter@dds.nl
Wed, 03 Nov 1999 20:40:21 +0100

De laatste tijd staan meer mensen positief tegenover kraakwachten. Dit heeft er mee te maken dat meer mensen het niet erg vinden om veel huur te betalen en met name niet erg vinden dat anderen veel huur betalen. Als je als kraakwacht net zo veel huur moet betalen als een huurder maar je houdt er niet dezelfde rechten op na, dan is dat in onze ogen erg vreemd. Het is zelfs zo dat je een kontrakt tekent waarin je al je rechten weggeeft. Veelal mag je geen posters achter de ramen hangen, geen politieke stellingnames nemen, je niet met de planvorming bemoeien, alleen na toestemming met de pers praten, etc. Nu zou je juist vanuit de kraakbeweging aktie hiertegen verwachten. Enkele aarzelende pogingen zijn er ook wel gedaan. Op http://squat.net/netherl/zonnebloem/index.html vindt je een brochure over de werkwijze van een zo'n anti-kraakburo. Er wordt echter niet ingegaan op de negatieve effekten van het fenomeen anti-kraak. Niets over ondermijning van de huurbescherming, onderbewoning in grote kraakwachtpanden, oneerlijke verdeling van woonruimte , slaafse verhoudingen met de huisbaas (totale rechteloosheid), opdrijven huurprijzen (veel kraakwachten betalen meer dan maximaal redelijk volgens de huurprijzenwet!) en de kritiekloosheid bij planvorming. We hebben begrepen dat er wel het een en ander inhoudelijk naar voren gebracht gaat worden naar aanleiding van de ontruiming van krakers in de Conradstraat. We wensen de kraakgroep aldaar succes. Hieronder het stuk dat we beloofd hadden. Het geeft het sfeertje wel weer in welk naief circuit de kraakwachtenburo's vissen. ============================================================ Uit Havana (krantje van Hogeschool van Amsterdam) 2 juni 1999 STUDENTEN ZIJN STEEDS VAKER ANTIKRAKERS ============================================================ Op zoek naar een knappe woning in Amsterdam? Antikraak lijkt de uitkomst. Een nadeel: je weet nooit exact wanneer je weer moet verhuizen. Antikraak-wonen is vooral populair onder studenten. Precieze cijfers zijn niet bekend, maar volgens schattingen wonen tussen de drie- en vijfduizend jongeren in Amsterdam antikraak. Zoals vaak snijdt ook hier het mes aan twee kanten. De studenten krijgen tegen geringe vergoeding een grote woonruimte tot hun beschikking. En de eigenaar van het pand hoeft niet bang te zijn voor echte krakers. "De kans dat in Amsterdam leegstaande ruimte wordt gekraakt, is erg groot", vertelt een woordvoerster van antikraak-organisatie 'de Zwerfkei'. "Om krakers uit een pand te krijgen, duurt minimaal vijf maanden. En de proceskosten lopen al gauw in de tienduizenden guldens." De Zwerfkei heeft zo'n vijfhonderd mensen in zijn bestand. Merendeel jongeren. "We selecteren niet bepaald op studenten. Op dit moment hebben we een lange wachtlijst." De anti-kraakorganisatie wil graag nette mensen in zijn panden. "Maar aan de buitenkant kun je niet zien of iemand netjes woont. Sommige keurige jongens maken er in hun huis toch een troep van." Zwerfkei heeft een lijstje opgesteld met regels waar de bewoners zich aan dienen te houden. Geen huisdieren en geen wilde feestjes. En oud papier en afval moeten netjes worden opgeruimd. "In principe kan er iedere dag een makelaar op bezoek komen met een potentiele koper. Die moet wel een gunstige indruk van het pand krijgen." Bovendien verlangt de Zwerfkei dat de bewoner zich meteen gaat inschrijven bij het bevolkingsregister van de gemeente Amsterdam. Op die manier krijgt de antikraker een legale status. In de meeste standaardcontracten met huurders staan bepalingen over de duur van de huur. Wil de bewoner na de deadline niet vrijwillig verhuizen, dan wacht hem of haar een fikse boete van vijftienduizend gulden per maand. Ook de HvA heeft drie panden uitbesteed aan een anti-kraakorganisatie. Het Amsterdamse Ad Hoc beheert de gebouwen aan de Wiltzanghlaan, de Naaldwijkstraat en de Keizersgracht. Daarin zaten tot voor kort opleidingen die nu in De Leeuwenburg hun onderdak hebben gevonden. "We betalen de lasten van die gebouwen", vertelt Kees Boomars van het facilitair bedrijf. "Zoals het gas en het licht. En Ad Hoc regelt voor ons de bewoners." Volgens Boomans probeert de HvA de panden zo snel mogelijk te verkopen. [Lourens Kluitenberg] ============================================================ IN DE P.C.HOOFTSTRAAT VOOR 300 PIEK NORBERT HAGEDOORN woont op honderd meter afstand van het Vondelpark. De vierdejaars student technische bedrijfskunde huurt een etage in de sjieke P.C.Hooftstraat. Nou ja, huren... hij betaalt slechts driehonderd gulden in de maand. Hagedoorn is met z'n neus in de boter gevallen, vertelt hij. Eind 1997 zocht hij woonruimte in Amsterdam. Via vrienden werd hij voorgedragen bij de anti-kraakorganisatie de Zwerfkei. Hagedoorn daarover: "Ik heb ze toen erg vaak gebeld. Dat bleek te werken, binnen de kortste keren had ik een woning." Op kerstavond verhuisde hij z'n spulletjes naar de P.C.Hooftstraat. En daar heeft hij nu een complete etage tot zijn beschikking, in een karakteristiek herenhuis. Woonruimte waar je normaal gesproken minimaal tweeduizend gulden huur in de maand voor betaalt. Hagedoorns etage was voorheen een bedrijfspand. Maar een projectontwikkelaar heeft de complete woning gekocht. En net als de belendende panden, gaat ook Hagedoorns onderkomen binnenkort tegen de vlakte om plaats te maken voor moderne, luxe appartementen. Eigenlijk zou hij al per 1 juni moeten vertrekken. Maar de deadline is verschillende malen uitgesteld. "1 juni kwam ook niet zo goed uit. Op die dag moet ik m'n afstudeerscriptie inleveren. Voor de zekerheid heb ik ervoor gezorgd dat ik het werkstuk eerder afhad." Want dat is het grote nadeel van anti-kraak, aldus Norbert Hagedoorn. "Je weet nooit exact wanneer je moet verhuizen. Als ik op vakantie wil, geef ik m'n huissleutel aan vrienden. Die kunnen dan, mocht het nodig zijn, de woning ontruimen en m'n spulletjes elders stallen." Het bevalt de student goed aan de P.C.Hooftstraat. Niet alleen vanwege de toplocatie en de lage huur, maar ook omdat het erg gezellig is met de mede-bewoners. "Boven, beneden, en ook hiernaast wonen de mensen anti-kraak. Ik kende ze niet vantevoren, maar ik vertrouw iedereen. We hebben allemaal sleutels van de verschillende ingangen." Vorig jaar organiseerden de buren een barbecue op het pleintje achter hun huis. Binnenkort moet hij waarschijnlijk de P.C.Hooftstraat verlaten. "Maar ik ga deze zomer al werken. En dan is het maar de vraag of ik in Amsterdam blijf wonen." ============================================================ ANTI-KRAKERS IN HVA-GEBOUWEN Aan de Naaldwijkstraat 45 nummer kon je tot voor kort technische bedrijfskunde en logistiek studeren. Maar sinds de zomervakantie staat het voormalige schoolgebouw leeg. En wordt het bewoond door jongeren die ingeschreven staan bij de anti-kraakorganisatie Ad Hoc. Op de eerste verdieping, ooit een leslokaal, is zelfs een architectenbureautje gevestigd. K2 heet het bedrijfje dat wordt gerund door Jan Richard Kikkert en Judith Korpershoek. Een eindje verderop klinkt vrolijke gitaarmuziek uit een lokaal. Hier woont muzikant Roy Jansen met z'n vriendin Baukje. Het stelletje betaalt fl.450,- in de maand voor de ruimte waar ooit de administratie van het instituut zat. Waar kun je zo goedkoop en zo ruim wonen, vraagt Jansen zich hardop af. "Ik heb aan het Spui gewoond voor fl.1200,- in de maand. Maar dat was in onderhuur. En daar moesten we op stel en sprong weer uit." Het anti-kraak wonen bevalt Jansen prima. Hij heeft zelfs een poosje aan de Keizersgracht gewoond. En ook de Naaldwijkstraat is niet slecht, aldus de muzikant. "Je zit hier tenminste legaal. Tegen een betaalbare prijs. In Amsterdam kom je als student toch vaak in onderhuur terecht. En dan moet je meestal verschrikkelijk veel huur betalen." Het gebouw aan de Naaldwijkerstraat is natuurlijk niet echt voor bewoning geschapen. Jansen heeft bijvoorbeeld geen warm water op de kamer. "Als we gaan afwassen, gebruiken we de waterkoker om het water op temperatuur te brengen." En het is gehorig in de voormalige school. "Dunne wandjes", weet de muzikant. Dat mag de pret echter niet deren. Roy Jansen is twee jaar geleden afgestudeerd aan het conservatorium. Hij probeert zijn brood te verdienen als gitarist, maar tot nu toe is dat geen vetpot. "Ik verdien te weinig om heel veel huur te betalen. Anti-kraak wonen is voor mij dus ideaal." Aan de Naaldwijkstraat wonen meer jongeren die hun studie hebben afgerond. "Anti-kraak wonen is toch vooral bedoeld voor jongelui met weinig geld", vindt Jansen. "Iemand van veertig die in een grote Volvo rijdt, heeft hier niks te zoeken." ============================================================ RUIMTE GENOEG VOOR HET GROOTSTE BED VAN AMSTERDAM Christiaan van Raaijen woont "erg ruim". De student Media- en Informatiemanagement (MIM) heeft een etage aan de Meerhuizenstraat, in de Amsterdamse rivierenbuurt. Hij huurt de woning via de organisatie 'Direct Wonen'. Een royaal onderkomen voor een student alleen. De woonkamer heeft een lengte van 11 meter. En de slaapkamer is ruim genoeg om het "grootste bed van Amsterdam" te bergen. "We slapen wel eens met z'n drieen in dat bed", zegt Van Raaijen met gepaste trots. Maar het is nog de vraag hoe lang de MIM-student kan genieten van z'n mimi-paleisje. Z'n contract loopt per 1 september af. "Deze huizen worden gesloopt", vertelt hij. "Net als die huizen daar." Van Raaijen wijst vanuit zijn woonkamer op een stuk bouwgrond vol puin. Eigenlijk zou hij wel stiekem willen blijven zitten waar hij zit. Maar dat is niet verstandig. Hij laat het huurcontract zien. Voor iedere dag dat hij langer blijft zitten dan de afgesproken termijn, moet Van Raaijen fl.500,- betalen. "Dat is vijftienduizend per maand. Dan mag ik nog wel even sparen." Daarom gaat hij binnenkort op zoek naar nieuwe woonruimte. "Dat moet lukken. Ik vraag me wel af of ik het weer zo mooi krijg als hier." ******************************krakenmail************************************ *** Voor automatisch afmelden klik / to unsubscribe use: mailto:majordomoNotApllicable?body=unsubscribe%20kraken Beheer: mailto:speculan@dds.nl (the administrator) Oude berichten op / old mailmessages at: <HttpNoTaPplicable?/ascii/kraken/index.html> Post-vragen: mailto:postmasterNotApllicable Let op: wij sturen email via deze lijst automatisch door. Er is geen controle. Het openen van een meegstuurde attachment is voor uw eigen risico. Ons advies: lees de tekst en open geen attachment. Voor vragen mail de postmaster.