langdurige leegstand van 3000 woningen in A'dam

WOOudWest (wijkopbouworgaan.oud-west@wxs.nl)
Wed, 03 Nov 1999 20:42:09 +0100

LANGDURIGE LEEGSTAND IN AMSTERDAM. Tijdens een discussie in een Gemeenteraadsvergadering over de opvang van asielzoekers kwam wethouder Volkshuisvesting Duco Stadig (PvdA) weer eens geweldig naar voren. Hoezo leegstand? Dat bestaat toch helemaal niet meer? Twee weken later stond er een stuk in het Amsterdams Stadsblad met kop: "Drieduizend woningen staan langdurig leeg." Volgens de Amsterdamse Federatie voor Woningcorporaties is de leegstand maximaal 1,5% op tweehonderdduizend woningen. Dat zijn er dus 3000 op totaal 361 duizend woningen in Amsterdam. Hierbij is de particuliere sector niet meegerekend, verdubbel die 3000 dus nog maar een keer. Langdurige leegstand is leegstand die elke week langer duurt dan de gemiddelde (frictie)leegstand. Een periode van twee maanden is dus ook als langdurige leegstand aan te merken. Over heel Nederland genomen bedraagt de langdurige leegstand van woningbouwcorporatiewoningen 15000, hiervoor zijn de woningen met een huur onder de fl 650,- genomen die langer dan drie maanden leeg staan. Hoeveel nieuwe Vinex-woningen worden er eigenlijk nieuw gebouwd. Maar goed; we hebben plaats zat om nog 3000 vluchtelingen op te nemen in Amsterdam. Hieronder volgt een klein gedeelte uit het debat over de opvang van asielzoekers: Openbare vergadering op woensdag 28 april 1999. Voorzitter: drs. J.H. van der Aa, wethouder; later mr. S. Patijn, burgemeester. .......Wethouder STADIG: Mijnheer de Voorzitter. Ik dank de Raad voor de brede steun. Het persbericht is naar mijn mening tamelijk duidelijk over de vraag van mevr. Asante naar de 500 plaatsen. Er liep een programma van 1000 tot2000 - gemiddeld 1500 - plaatsen in gebouwen of op terreinen. Daarover gaat het nu. Begin deze week kwam er de brief van de Regering met het verzoek aan gemeenten om mee te werken aan de huisvesting van Kosovaren. Daarvoor wil men vooral ook woningen inzetten. Dat is, naar ik vermoed, op korte termijnlandelijk gezien ook het snelst te organiseren. Voor Amsterdam leidt dit tot een quotum van 500. Gisteren hebben wij in het College gezegd dat wij daartegen geen nee kunnen zeggen. Het moet dan boven op het programma dat wij reeds hebben. Dan zullen wij de second-best-optie moeten aanspreken, omdat de voorkeursvariant naar het zich laat aanzien al is uitgeput. Daarom staat erin het persbericht, dat wij er 500 plaatsen boven de taakstelling opdoen. Dat zal vooral in de sfeer van woningen liggen. Overigens verwacht ik een soort uitwisseling tussen de twee projecten. Ik vermoed dat niet alle Kosovaren in woningen terechtkomen en dat er in woningen ook wel andere asielzoekers zullen terechtkomen, die dan in asielzoekerscentra plaats vrijmaken voor Kosovaren. Deze kwestie laat ik graag aan het Centraal OrgaanOpvang Asielzoekers (COOA) over, daar deze instelling er veel meer verstand van heeft dan wij. Of dit tijdelijk dan wel permanent is, durf ik niet te zeggen. Bijvluchtelingenzaken moet men heel voorzichtig zijn over de vraag of iets tijdelijk of permanent is. Nu willen wij een bijdrage leveren aan het lenigen van deze nood. Uiteraard hopen wij altijd dat nood tijdelijk is, maar soms is dat helaas niet zo. Of er nog meer plaatsen bij kunnen, weet ik niet. Wij hebben gewacht op de Regering, die de landelijke coördinatie verzorgt. Als er een nieuw verzoek komt, zullen wij dat opnieuw bezien. Een feit blijft wel, dat deze stad heel vol zit; er is nergens leegstand. Gebouwen staan heel weinig leeg en woningen al in het geheel niet. Gastvrijheid is heel goed en is ook de traditie van deze stad, maar er zijn grenzen aan de mate waarin wij dat ook in praktische zin kunnen organiseren. Iedereen hier zal immers beamen dat wij niet de hele woningmarkt een tijdje kunnen platleggen, alleen omdat wij asielzoekers willen huisvesten. Ook Amsterdammers hebben problemen en zitten op huizen te wachten. Daar zit dus spanning .. JaJa, zo kennen wij er ook nog wel een paar. In ieder geval kunnen we nog heel wat etages kraken de komende tijd om zodoende de langdurige leegstand op te lossen.