Kraken-post: Smijt je tv het raam uit!

Smijt je tv het raam uit!

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 02 december 2000 15:48 uur

Harrie schreef:
>Onzin. Volgens mij zaten er wel degelijk nog kraakwachten, die geen andere
>plek hadden gekregen, jammer, maar dat hadden ze ook in hun kontrakt al
>kunnen lezen, en ja, ze hebben zelf afstand gedaan van recht op
>herhuisvesting. Dom van hun, maar niet mijn probleem.

Dit is een oude discussie - je kunt het wel zo stellen, maar dan zeg je dus
in feite precies hetzelfde als de woningbouwvereniging en/of het stadsdeel.
Niet de eerste keer dat krakers zich net zo formalistisch opstellen als
burocratische ambtenaren. Hetzelfde met het gezeur tegen wildkrakers: alsof
het KSU een soort alternatieve GDH is die de woningen in een buurt verdeelt.
Een ongenuanceerde houding tegen kraakwachten die "zelf afstand hebben
gedaan van hun rechten" gaat voorbij aan de ontwikkelingen aan de onderkant
van de woningmarkt van de laatste decennia. Voor zover je nog kunt spreken
van een kraakbeweging speelt die daar al vijftien jaar een uiterst marginale
rol in. Dat betekent in de praktijk dat dezelfde groep mensen die 15 jaar
geleden ging kraken nu met een tijdelijk huurcontract in sloopblokken gaat
zitten. Daar kun je op een moralistische wijze je afkeuring over uitspreken,
maar kraken is voor die mensen gewoon geen optie - het is te onzeker en
tijdrovend, wat ook botst met de toegenomen druk om te werken en/of in een
hoog tempo te studeren (disciplinering van de jeugd). Het was in de
Reinwardtstraat interessant om te zien dat er een reactie ontstond toen er
geen nieuw sloopblok was om naar op te schuiven - van kraakwacht naar kraker
blijkt dan opeens niet zo'n grote stap. Het gaat om spontaan sociaal verzet
van mensen die geen rijtje krakers-dogma's uit de jaren tachtig in hun
systeem hebben ingebouwd. Met dat soort dogma's krijg je namelijk geen dak
boven je hoofd...

>Niet iedereen was daar (ex-)kraakwacht, maar ik vind het bijvoorbeeld wel
>van goede stijl getuigen als je minimaal je huis/straat-genoten verteld
>dat er ontruimd gaat worden. En dat is blijkbaar niet gebeurd, want mensen
>werden verbaasd wakker gemaakt door de ME. Dat je mij niet informeert,
>tsja, ach, maar met de mensen in je eigen straat heb je toch geen taal- of
>afstandsproblemen.

Geen taalproblemen? Dat vraag ik me al af... Het ging hier om zo'n 120
woningen waarvan het grootste deel de afgelopen maand gekraakt was. Nogal
kort dag om daarin een sociale structuur te laten ontstaan zonder enige hulp
van buitenaf... Dat er desondanks een dergelijke mate van verzet is ontstaan
is dus des te meer te bewonderen!

>Dan is het dus 'ieder voor zich'. Ook een manier, maar niet de mijne. En
>ja, ik mag opdraven voor een lawaaidemo. Zelfs de vraag of ze het
>vervelend vinden om uitgezet te worden is niet beantwoord (winter, enkele
>reis spanje). Er wordt wel vanalles gesuggereerd door de arrestantengroep,
>maar verder dan suggereren gaat het niet.

Of gezellig terug naar Algerije, het grote arbeidsreservoir van de EU. Was
die burgeroorlog daar al opgehouden?

>Maar als iedereen voor rechtbank speelt, dan wordt het wat
>lawaaierig op straat. De overlast wordt dan nog erger dan het in de
>Reinwardtstraat ooit geweest is.

Laten we vooral niet teveel lawaai maken, anders kunnen ze in de
Kinkerstraat niet meer rustig tv kijken...

>Ik heb juist de indruk dat het een behoorlijke ieder-voor-zich groep
>was. Niets van 'samen' gemerkt, ooit. Ook niet dat ze voor hun rechten
>opstonden. Leuk je bed,tafel&stoel uit het raam gooien als de ME op de
>stoep staat, ja, ach, maar daarvoor moet er ook al 'boe' worden
>geroepen. Waar en in welke taal maakt niet zoveel uit. De Dappermarkt is
>om de hoek, en een pamfletje in het spaans of arabisch wordt in oost wel
>begrepen.

Fijn, dus Harrie gaat in het vervolg zorgen dat er bij ontruimingen
pamfletjes in het Spaans en Arabisch worden gefabriceerd en verspreid. Goed
plan, veel succes, ik sta helemaal achter je!

>Iedereen heeft recht op wonen&vreten (&onderwijs &gezondheidszorg &vrede
>&openbaar vervoer &gratis internet en ga zo maar door). Tuurlijk. Maar
>hun dak boven het hoofd is ook mijn dak boven het hoofd. De hele
>woningvoorraad word hier verpatst en verkwanseld en samengevoegd en dus
>onbereikbaar gemaakt. Dat raakt niet alleen hun, dat raakt ook jou en
>mij. Het is dus niet schandalig dat ze eruit getrapt zijn, het is
>schandalig dat ze niet tegen dat soort ontwikkelingen aantrappen.

Dat deden ze juist wel! Alleen kennelijk op een manier die voor de witte
kraker met Nederlands paspoort achter z'n computertje niet 'politiek genoeg'
was, of iets dergelijks.
Hoorde gisteravond dat er bij de ontruiming van de Reinwardtstraat een zware
cv-radiator richting bratra de trap is afgegooid. Verder nog een verhaal dat
ons allen tot voorbeeld strekt: er is een tv-toestel van het dak gegooid! Ik
begin echt steeds meer sympatie te krijgen voor die lui... Waarom
organiseert er eigenlijk niemand een lawaaidemo voor die mensen?