Kraken-post: Afscheidsbrief van de Antwerpse jongeren van United Against Fascism aan Cafer

Afscheidsbrief van de Antwerpse jongeren van United Against Fascism aan Cafer

From: Tabe Kooistra (tabe@ozgurluk.xs4all.nl)
Date: 15 December 2000 03:36 uur

Afscheidsbrief van de Antwerpse jongeren van United Against Fascism

Zaterdag werd onze jonge Kielse vriend Cafer Dereli (22 jaar) vermoord in
Rotterdam. Hij was in Rotterdam in solidariteit met de hongestakers die
actie voeren tegen de onmenselijke omstandigheden in de Turkse
gevangenissen. Cafer werd met een mes in de borst vermoord door een
militie van de Grijze Wolven, de Turkse fascistische militie (de Turkse VMO
zeg maar). Drie van zijn vrienden werden verwond.

Cafer woonde op het Kiel en kwam als politiek vluchteling uit Turkije. Ook
in Antwerpen was hij actief voor gelijkberechtiging en tegen onrecht. Zo
organiseerde hij in september nog mee het jongerenconcert "United Against
Fascism" dat in Hof Ter Lo 820 jongeren bijeenbracht tegen extreem rechts.

Cafer laat zijn moeder, een jongere broer en jongere zus na.

Peter Mertens voor alle info: 0486.56.29.23.

De Antwerpse jongeren van United Against Fascism schreven volgende
afscheidsbrief.

Antwerpen, 10 december 2000 Cafer,

Vanmiddag rond 14u30 kwam, tijdens de betoging voor de sans-papiers, een
kameraad van jou naar ons. Toen hij me een hand drukte, vroeg ik hem of
jij ook aanwezig was. Hij antwoordde heel droog dat jij dood was; ??Cafer
est mort?? zei hij. Ik dacht dat ik hem niet goed verstaan had, hij
herhaalde hetzelfde (ik weet niet meer hoeveel keer). Maar ik bleef hem
maar zeggen dat ik het niet grappig vond en dat hij me maar eens moest
zeggen waar jij dan wel was. Neen, ?Cafer est mort?, herhaalde hij voor de
laatste keer, drukte me de hand en vertrok. Ik zweeg, liep verder,
geloofde of wou het niet geloven én ik begon heel hard te roepen "Belges et
immigrés, unité. Les papiers pour tous et maintenant??

Een belachelijk zicht als ik er nu aan denk, want jij bent dood en ik maar
schreeuwen. Maar neen, jij zou het zo gewild hebben. Jij was een vechter,
jij was de eerste om het onrecht aan te klagen, dus Cafer zeg me dat ik
juist heb gehandeld. Je was zelf politiek vluchteling.

Je bracht een bezoek aan je kameraden die sinds twee weken in hongerstaking
zijn in Rotterdam. Zij tonen zo hun solidariteit met de actie van de 816
politieke gevangenen die in Turkije in hongerstaking zijn. Samen met hen
protesteren ze tegen de bouw van isolatiecellen in F-type gevangenissen.
Door die isoleercellen worden de gevangenen fysisch en psychisch
kapotgemaakt. Je nam zelf deel aan de hongerstaking en wou blijven tot na
het weekend. Het mocht niet zijn.

Je was met vier andere hongerstakers in een tent toen een veertigtal Grijze
Wolven jullie aanvielen. Ze waren gewapend met stokken en messen.
Verzwakt door de hongerstaking konden jullie geen verzet bieden. Je drie
andere kameraden raakten ook gewond. De fascisten staken een mes in je
borst. Je overleed rond middernacht. Het is zo dichtbij gebeurd, in
Nederland. Dat maakt ons woedend.

Je vertelde ons altijd over de folteringen in Turkije, maar nu worden wij
er pas met onze neus op gedrukt. In Turkije is vechten tegen het fascisme
de dood riskeren. Jij nam dat risico, dat getuigde van ontzettend veel
moed. Daar kunnen wij van leren. Anderhalf jaar geleden kwam je aan in
België, verstopt in een Duitse vrachtwagen. Je was gevlucht en had maar
één rugzak bij. Jij kwam niet naar België om een rustig leven te leiden,
maar om de strijd tegen fascisme hier voort te zetten. Je was echt een
jonge revolutionair.

Deze zomer organiseerden we samen het concert United Against Fascism. Je
was direct enthousiast en nam tientallen flyers mee om in je buurt en aan
je vrienden uit te delen. Je dacht voortdurend na hoe we de zaken beter
konden aanpakken. Je was niet snel tevreden, je was een échte doorzetter.
Als wij aarzelden, spoorde jij ons aan om verder te doen. Jij wist immers
wat het fascisme betekende. In Turkije heb je zelf in de gevangenis
gezeten, gewoon omdat je antifascistische pamfletten had uitgedeeld.

Jouw enthousiasme was aanstekelijk voor ons, je motiveerde de hele groep.
Je sprak iedereen aan over wat er met jou gebeurd was, over de situatie in
Turkije. Je was niet beschaamd omdat je niet zo goed Nedesprak. Je sprak
veel met ons en leerde zo beetje bij beetje Nederlands. De laatste keer
dat we je zagen, konden we elkaar echt goed verstaan. Jij leerde ons ook
Turks met de krant die je altijd bij had.

Je had geen gemakkelijk leven. Je leefde samen met je moeder, zus en broer
op een sociaal appartement bij het Kiel. Het geld dat je van het OCMW
kreeg was nauwelijks genoeg om de taalcursus op UFSIA te betalen. Jij
werkte voor 50 frank per uur in een pitabar. 10 uur elke dag. Je
verdiende elke dag 500 frank. Je kaart voor het concert kostte 250
frank, dat betekende voor jou vijf uur werken! Van het weinige geld dat je
had, stond je er toch op ons regelmatig te trakteren.

Maar het belangrijkste wat we van jou herinneren is dat je altijd zei:
?Geen probleem?. Je leefde niet voor jezelf, maar voor de anderen. Je was
een vriend voor ons. Je nodigde ons direct bij jouw thuis uit of om samen
iets te gaan drinken in een Turks café. Je was altijd heel gastvrij. Op
het verjaardagsfeestje van Kevin danste je de hele avond, je trok iedereen
mee op de dansvloer. Het was de laatste keer dat we je zagen. Je sprak
toen al over de hongerstaking en vroeg ons eraan mee te doen. Je streed
zelf tegen het fascisme en wij zetten deze strijd met meer overtuiging dan
ooit voort.

We denken ook aan je vrienden en kameraden in Turkije die nu hun 52e dag
hongerstaking ingaan. Cafer, we gaan je missen, we zetten je strijd
verder.

Kevin, Jan, Isabelle, An, Hakim, Wendy, Jan, Hans, Tim, Lise, Karel en al
je andere vrienden en kameraden. Dit laten wij niet gebeuren!

Neem contact met ons. 0496/941.966 ( Isabelle Verbiest ) of 0478/490.398 (
Jan Buelens ) isabelle_wonderland@yahoo.com of janbuelens@hotmail.com `

--
Press Agency Ozgurluk
In Support of the Revolutionary Peoples Liberation Struggle in Turkey

-------------------------------------------------------------- dit bericht is verzonden via de kraken-post maillijst afmelden: kraken-post-unsubscribe@dvxs.nl opgeven: kraken-post-subscribe@dvxs.nl info: http://kraken.dvxs.nl archief: http://skwot.dvxs.nl algemene email-faq: http://www.dvxs.nl/~kraken/emailfaq