de kantine... een reactie

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 03/05/00

>Vrijplaats of politiek centrum?
>
>De bargroep heeft het over het behouden van een vrijplaats, die Café
>Vrankrijk zou zijn. Een vrijplaats die autonoom is, en waar de boze
>buitenwereld geen invloed op heeft en mag hebben. Dit is een gevaarlijke
>illusie!
>
>Seksisme en racisme houden niet op te bestaan doordat je de meest in het
>oog lopende uitingen ervan verbied. Ze zijn alleen te bestrijden door
>juist volop in de maatschappij te staan, en bewust tegenstellingen aan te
>kaarten. Door aan te nemen dat in jouw 'vrijplaats' iedereen gelijk is, ga
> [...]

Discussie op de kraaklijst... Tjongjong, het is toch wat. Het is op z'n
zachtst gezegd opmerkelijk dat uitgerekend de soli-groep het heeft over
"gevaarlijke illusies" en "realistische inschattingen". Het bovenstaande
klopt natuurlijk: je kunt de bestaande maatschappelijke verhoudingen niet
uitbannen door een stuk staalplaat achter je dicht te doen - in de praktijk
zie je dan meestal dat de vrouwelijke schonen door koene helden tegen de
seksistische monsters worden verdedigd, beter gezegd: dat die koene helden
stevige staalplaten borden voor hun kop hebben (en meestal ook dat die
vrouwelijke schonen zich dit alles laten welgevallen). Er blijven echter
veel vragen open... Zoals: hoe kun je cocoonen in een kroeg? Dat is toch
iets wat je thuis doet? En: wat is dan het effect van een legalisatie op het
seksisme in een kraakkafee? Het lijkt me duidelijk dat die zaken niets met
elkaar te maken hebben, dus kunnen we dat deel in ieder geval uit deze
discussie schrappen. Of moet ik soms geloven dat het binnenlaten van Leen
Schaap of Ad Smit, in opdracht van Ine van Brenk, nu zo bevorderlijk is voor
de strijd tegen seksisme? Want daar gaat de diskussie uiteindelijk over: hoe
open moet je zijn voor de ons omringende samenleving? Lijkt me meer een
praktische dan een "ideologische" discussie...
Voor zover ik het begrepen heb, heeft de bargroep lang nagedacht en
onderling gepraat, voor ze haar huidige standpunt innam. Het kan zijn dat je
het niet met hen eens bent, maar het lijkt me duidelijk dat je hun keuze
moet respecteren. Zij zijn degenen die de tent draaiende houden, dus zijn
zij het ook die bepalen wat ermee gaat gebeuren. En: er zijn al heel veel
gekraakte ruimtes gelegaliseerd in de loop der jaren - waarom is het nooit
gelukt om daar zo'n politiek centrum met uitstraling enzovoorts te beginnen?
Zo uniek is de ruimte van Vrankrijk toch ook weer niet... En het is ook wel
erg makkelijk om de huidige bargroep te verwijten dat er veel te weinig
wordt gerealiseerd van wat er op deze plek allemaal mogelijk zou zijn. Er
wordt al jarenlang met onbetaalde arbeid zeven dagen per week een autonome
kroeg open gehouden - is dat geen prestatie op zich?
Het valt niet te ontkennen dat veel mensen cynisch reageren, maar
persoonlijk sta ik achter de keuze van de bargroep, net als de overgrote
meerderheid van de mensen die op de laatste stedelijke vergadering afkwamen.
Wat mij betreft is er in de Amsterdamse binnenstad al meer dan genoeg
gereguleerd, gelegaliseerd, schoongepoetst, veryupt, verhat, vertrut en naar
de klote geholpen. De kantine heeft besloten om niet toe te geven aan de
huidige tijdgeest, die van ons verlangt dat we onszelf zonder morren
onderwerpen aan de regels en wetten die anderen voor ons verzonnen hebben.
Het voortbestaan van de kantine hangt vooral af van onze solidariteit, en
die verdient ze ruimschoots.