Kraken-post: oud nieuws: krakers hebben ook rechten (goes)

oud nieuws: krakers hebben ook rechten (goes)

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 06 Apr 2001 22:08 uur

<oud bericht wat nog niet op de kraken-post is verschenen, voorzover ik
kan zien. Bij deze dan maar. Gelijk test of de server-upgrade problemen
oplevert voor de lijst ;-)

Artikel uit Provinciale Zeeuwse Courant van 20-02-2001

door Rob Paardekam

GOES - Veel krakers zijn er niet in Goes. Alleen in de Trompstraat
verblijven er ongeveer tien, maar ook dat duurt waarschijnlijk niet lang
meer. Vinium Investments wil er kantoren en een parkeergarage neerzetten
en daar moeten de woningen voor wijken. ,,Op zich is dat geen probleem``,
zeggen de krakers. ,,Maar we vertrekken niet zomaar.``

Kraker Coek Wieman bij de twee kraakpanden die onlangs tegen de vlakte
gingen. (foto Willem Mieras ©)

Twee van de zes gekraakte huizen in de Trompstraat gingen een paar dagen
geleden tegen de vlakte. De manier waarop dat is gegaan, bevalt de krakers
niet. ,,Pas vier dagen van tevoren werden we van de sloop op de hoogte
gesteld``, zegt Coen Wieman. ,,We hebben ons nog flink moeten haasten om
alles op tijd naar buiten te krijgen.``

Zijn huisgenoot, die niet met zijn naam in de krant wil, vindt dat de
rechten van de krakers zijn geschonden. ,,Kraken is niet iets crimineels.
Alleen op het moment dat we het breekijzer tussen de deur zetten, zijn we
illegaal bezig. Maar als we een woning eenmaal hebben betrokken, hebben we
rechten, net als ieder ander. Het kan gewoon niet dat we slechts een paar
dagen voor de sloop begint, worden ingelicht.``

De twee krakers zien in dat ze zelf op den duur ook moeten vertrekken. Ze
weten alleen niet wanneer. ,,We zullen geen toestanden maken``, zegt
Wieman. ,,Maar ik wil wel weten waarvoor ik wegga. De plannen zijn nu
allemaal nog zo vaag.`` Zijn huisgenoot is het daarmee eens. ,,Ik ga
alleen weg als er ook echt iets met de grond gaat gebeuren. Voor ik hier
kwam, heb ik een tijd in een schooltje aan de andere kant van de straat
gezeten. Daar moest ik uit, omdat het gesloopt werd. Het stuk terrein ligt
nu al vijf jaar braak. Dat is toch zonde?``

Leuke plek

De panden in de Goese Trompstraat zijn nu zo`n anderhalf jaar gekraakt.
Wieman zit er nog maar een paar maanden, maar zijn huisgenoot al sinds het
begin. ,,Het is een leuke plek om te wonen``, zegt hij. ,,Het contact met
de buurtbewoners is ook uitstekend. Ze waren zelfs blij toen wij hier
kwamen. Logisch, want één van de huizen was al veertien jaar onbewoond en
stond zowat op instorten.``

Volgens Wieman hangt het van de krakers zelf af hoe de relatie met de
andere bewoners is. ,,Wij stellen ons meegaand op. We onderhouden de
woningen en maken geen lawaai. Dat waarderen de mensen in de buurt.``
Volgens hem zijn het de `net-niet-krakers` die `echte` krakers een slechte
naam bezorgen. ,,Neem nu die jongens die een tijdje op de A. Joachimikade
zaten. Ze hebben een paar maanden lol getrapt en voor negatieve
publiciteit gezorgd, maar nu zitten ze gewoon weer bij hun ouders.``

Voor de meeste krakers uit de Trompstraat is het geen drama als ze op
korte termijn moeten vertrekken. ,,Er zijn genoeg andere panden. Als het
niet in Goes is, dan wel ergens anders``, zegt Wieman. ,,En dan ben ik nog
redelijk veeleisend. Ik wil wel graag stroom, water en gas hebben.`` Zijn
huisgenoot heeft dat allemaal niet nodig. ,,Als ik water en een klein
houtkacheltje heb, ben ik dik tevreden.``