Kraken-post: Re: landje pik

Re: landje pik

From: Vrije Keyser (keyser@xs4all.nl)
Date: 13 Apr 2001 10:09 uur

>Hulp gevraagd, of vooral ervaring....
>En dan met het pompen van grondwater voor drinkwater, het gaat om een plek
>in een polder.
>Weet iemens hoe dat zit? Is het mogelijk, hoe duur is het, is het te testen,
>valt het stromend te maken, hoe diep moet je gaan enz enz...
>Is er toevallig iemens met een apperaat waar je dat mee kunt, het boren van
>een bron/put.

Erg leerzaam is http://www.lifewater.ca/ . Daar staan ook links naar
bedrijven die pompen leveren. Je komt sowieso uit bij heel erg oude
boeren of ontwikkelingswerkers. Denk eraan dat de polder ooit zee
geweest is en dat er nogal wat zout in de bodem zal zitten. Je zult
dus een erg diepe, en dus kostbare, pijp moeten slaan. Wellicht is het
opvangen en filteren van regenwater een optie? Of gewoon een tank op
wielen waarmee je om de paar dagen even naar een waterpunt rijdt?

>Verder vroeg men zich zijdelings af hoe het zit met een stroom en telefoon
>aansluiting op een plek die vrij ver van andere aansluitingen zit? Dit heeft
>niet zo'n prioriteit, mede omdat dat niet echt een levensbehoefte is....

Het lijkt me niet dat de Nuon een leveringsverplichting heeft in een
weiland. Ze zullen de aanlegkosten dan ook vast en zeker bij je in
rekening brengen, aangevuld met een fikse borgsom. Goedkopere opties:
een kleine windmolen, aangevuld met een setje prachtige zonnepanelen
(toch ook nog erg duur, je hebt op een mooie stralende dag 3 grote
panelen nodig om twee 100 kVA accu's vol te laten lopen om zo
tenminste de hele avond tv te kunnen kijken, vergeet je stroomvretende
computer maar).

Nee, lijkt me niks, zo zonder luxe. En dan denk ik nog niet eens aan
de klomp zware klei aan je voeten die je steeds maar weer met je
meesleept....