Kraken-post: Re: Italië , Genua: Vermiste vrouw dood gevonden

Re: Italië , Genua: Vermiste vrouw dood gevonden

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 13 Aug 2001 02:14 uur

At 22:05 12-08-01 +0200, you wrote:

>Ik denk dat dit meer een symptoom is van des-organisatie dan van de
>realiteit van "verdwijningen" zoals die in de jaren 70 en 80 voorkwamen
>in de landen in Zuid Amerika met door de VS gesteunde Juntas,
>en zoals het vandaag de dag - en trouwens toen ook al - nog steeds voorkomt
>in het hedendaagse Turkije.
>
>Het lijkt me sterk dat er binnenkort in Italie massagraven gevonden gaan
>worden. Ik hoop dat ik hierin gelijk heb.

Bij die lijst van vermisten heb ik ook zo m'n vraagtekens, zoals ik al
eerder op deze maillijst heb aangegeven. Elke dode is er echter weer één
teveel. Net als de volgende:

In het najaar van 1998 werd de antimilitarist Mehmet Cakar in de gevangenis
vermoord door de TKP/ML-TIKKO, waar hij voormalig lid van was. In de
gevangenis had hij zich in antimilitaristische en anti-autoritaire richting
ontwikkeld. Mensen buiten de bajes kenden hem omdat hij wat tekeningen en
spotprenten had gemaakt voor een antimilitaristisch blad. Enige tijd voor
zijn dood had hij zijn vrouw gezegd dat ze hem zouden vermoorden. De
beschuldiging van TIKKO was, dat hij voor de smeris en de bajesautoriteiten
zou werken. Deze beschuldiging was vals.
Zijn dood zou deel hebben uitgemaakt van een zuivering binnen TIKKO, die in
een jaar rond dat tijdstip ongeveer een dozijn doden zou hebben gekost,
voornamelijk ex-leden - afhakers dus.

In de zomer van 1999 stond het AGF (anarchistisch platform) met een
boekenkraam in Kadiköy-Istanbul. Het verhaal gaat dat mensen van de DHKC
daar langs kwamen om 'revolutionaire belasting' op te halen en dat de AGF
weigerde te betalen. Hierop ontstond een gevecht waarbij aan beide kanten
gewonden vielen - en één dode. De dode was een voormalig lid van de
Koerdische partij HADEP, maar ontwikkelde zich ook meer in anarchistische
richting en werkte mee met de kraam van AGF.
Een paar weken later stond in de krant dat de daders gepakt waren toen ze
probeerden om het land uit te vluchten naar Griekenland. AGF werd in dat
bericht niet meer genoemd. Er zouden daarna nog een tijdlang grote problemen
zijn geweest tussen de AGF en de DHKC, maar over de precieze aard daarvan
weet ik niets.
Ondanks dit soort ellende gaat het relatief goed met de anarchistische
beweging in Turkije. Het gaat langzaam en druppelsgewijs, maar steeds meer
mensen uit de oude autoritaire stalinistische kaderpartijen verlaten hun
rangen om meer libertaire standpunten in te nemen. Ook steeds meer jongeren
sympatiseren eerder met de anarchisten dan met de stalinisten.