Kraken-post: Re: Verheldering dubbel ontvangst

Re: Verheldering dubbel ontvangst

From: phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 14 Aug 2001 01:56 uur

> Beste toiletjuf
> Ben het wel met je eens maarre... dat hoefde je me geen twee keer te
> vertellen hoor. :P
> wolfling

Een kleine gelegenheid om tussen al die HOD*mail tussendoor
een kleine verheldering te geven:

Als iemand reageert op een door jou ingezonden bericht aan de
lijst, dan heeft die persoon de keuze om het alleen aan de lijst
te sturen of ook aan de oorspronkelijke inzender van het bericht.
Of exclusief aan jou zelf.

(reply to, reply to all en even in to en cc bijwerken desnoods)
(beantwoord/ beantwoord allen / aan / carbon kopie)

Soms wil je alleen aan de inzender sturen en hoeven de abonnees
niet mee te lezen. Soms vind je dat anderen op de lijst je
reactie ook behoren te lezen.

In het laatste geval weet je niet zeker of de inzender ook een
abonnee is van de lijst en het kan lezen. De beste gok
is dan om een reply-to-all te gebruiken. Is de oorspronkelijke
inzender ook abonnee dan krijgt 'ie dus twee keer de reactie
(persoonlijk en via de lijst).

Als reagerende kan je anticiperen: of iemand een abonnee is of
niet. Daarmee verhinderend dat die twee keer je mail krijgt. Maar
een jaar terug (in het "gevecht tussen TNoH en de mensen die dat
terrein wilden kopen) moest ik voor die discussie er juist op
wijzen dat reacties op hun email niet direct bij hun aankwamen,
omdat ze geen abonnee waren.

Slotsommetje: het is wellicht niet elke dag het juiste moment om
twee keer hetzelfde in je mail te zien, maar je weet nu waarom
dat is.

Bijvoorbeeld: dacht je dat phoenix geabonneerd was op de lijst?
Nee, lekker puuh, ik ontvang de digest via emailadres zoveel en
de lijst zelf gewoon via de abonnee hotel bosch. Dus een reactie
via louter de lijst lees ik wel, maar niet direct als phoenix (ik
lees daarom sowieso ales al twee of die-dubbel, maar dat kan soms
ook aan iets anders liggen, oud vergist appelsap of zo).

grts,
phoenix