Kraken-post: Re: kRAKEN IN DE BINNENSTAD VAN DEN BOSCH

Re: kRAKEN IN DE BINNENSTAD VAN DEN BOSCH

From: Harry (harry@squat.net)
Date: 06 Feb 2001 01:52 uur

ouwesiem@dds.nl (ouwesiem@dds.nl):

> Uit het Brabanjts Dagblad van 3 febr. 2001

Mmmja, mijn meel-dingbakter niet zoveel van. Onderstaand als nog es een
poging?

Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar het artikel trouwens een aantal
interessante sites tegen:

['echte' bedrijven]
http://www.kraak.nl/
http://www.krakers.nl/

[domain staat te huur]
http://www.kraken.nl
http://www.de-krakers.nl/

De laatste categorie is interessant, een aantal snode sujetten wachten tot
wij de internet-naam van hun gaan huren. Die hebben nog niet helemaal
begrepen hoe dat zit met 'zonder recht of titel' verblijven 'in een deel
van' met 'de hunnen en het hunne'.

Welnu:

Uit het Brabanjts Dagblad van 3 febr. 2001

De krakers van nu zijn luxe-krakers'

Door Rosali de Hart

De Bossche binnenstad gonst sinds kort weer van
geluiden uit de krakerswereld. Met veel rumoer hebben
krakers onlangs een pand aan de Minderbroedersstraat
verlaten. Tegelijkertijd vinden er in de Bossche
binnenstad ook weer ludieke protestacties plaats.

Het is stervenskoud in het kraakpand aan de
Snellestraat. Buiten vriest het vijf graden. Binnen zit
Rogier (20) met drie truien en een dikke winterjas op een
plastic tuinstoeltje voor een kachel die het niet doet. "We
hebben nog geen water en elektriciteit", verontschuldigt
Rogier zich. "Dus het kan hier nogal frisjes zijn". Rogier,
een jongen met een markante dikke bos lange dreadlocks,
zit samen met drie andere huisgenoten sinds een paar
weken in een bovenwoning aan de Snellestraat. Een
maand geleden geleden moesten ze halsoverkop
vertrekken uit een pand in de Minderbroedersstraat.
Daar zaten de krakers, tien vrienden uit Gelderland,
boven de Kreijco-speelautomatenhal, tot hun uitzetting
akelig dichtbij kwam. "Uiteindelijk zijn we zelf maar
vrijwillig gegaan", zegt Rogier, "maar het is allemaal heel
lullig gegaan, daar op de Minderbroedersstraat." De groep
was te groot om weer samen een nieuw pand te
betrekken. De ene helft kraakte een pand in de
Verwersstraat. De andere vier betrokken de ruimte
boven borduur- en opdrukwinkel Teerrific.

Ludiek

Twee van de negen kraakpanden in Den Bosch worden
momenteel bewoond door krakers afkomstig uit
Gelderland. Het is deze groep die het kraken in de
binnenstad een impuls geeft. Er was veel te doen rondom
hun bezetting van het pand in de Minderbroedersstraat.
Maar de groep manifesteert zich ook door ludieke
protestacties: op straat liggen, flyers tegen leegstand, op
een klaarlichte zaterdag wordt er een sit-in gehouden
tussen het winkelende publiek. Hoe komen krakers uit
Gelderland verzeild in de Bossche binnenstad? Rogier
wil er weinig over kwijt. "We hadden in Gelderland, waar
we eerst kraakten, problemen met de buurt. Uiteindelijk
is een vriend van mij gewond geraakt. Ik wil er liever niet
meer aan herinnerd worden." Het blijkt bij navraag bij de
politie te gaan om een vechtpartij op 9 september vorig
jaar in Velp tussen Velpse jongeren en een groep krakers.
Daarbij zou een groep van twaalf jongeren ieder weekend,
dronken en baldadig na het uitgaan, langs gekraakte
panden aan de Ommershofselaan zijn gelopen. De
jongeren stoorden zich aan het lamlendige beeld dat de
krakers volgens hen uitstraalden; altijd maar biertjes
drinkend en nietsnutten op hun terras. Regelmatig
bekogelden ze de krakers in de zomer met scheldwoorden
en stenen. Toen op 9 september een steen door de ruit
vloog en glasscherven terechtkwamen in de wieg van de
baby van een van de krakers, was voor hem de maat vol.
Er ontstond een vechtpartij. Een 21-jarige kraker werd
afgeranseld met kettingen en belandde na een messteek
in het ziekenhuis. Ziek van het geweld en het gezeur in
de buurt, vluchtten de meeste krakers weg uit Velp. Via
hun contacten vonden ze in korte tijd in Den Bosch
onderdak.

Jerrycans

De kamer waarin Rogier nu zijn intrek heeft genomen,
ziet er opvallend netjes uit. Een opgemaakt bed, plantje
voor het raam, posters aan de muur en een vloer om van
te eten. Hij roert zijn koffie met de antenne van zijn
mobiele telefoon. "Ik heb wel lepeltjes, maar nog geen
water, dus ik wil zo weinig mogelijk afwas." Water halen
ze voorlopig met jerrycans bij de krakers in de
Stoofstraat. Rogier zegt dat het vinden van gratis
onderdak slechts een bijzaak is waarom hij kraakt. Hij
zegt gedreven te worden door idealisme. "Ik kan de
wereld niet veranderen. Maar ik hoop wel huiseigenaren
van de noodzaak te overtuigen om iets te doen met hun
leegstaande panden. In Arnhem kraakten we ooit een
pand dat al tijden verwaarloosd werd. Pas toen wij erin
gingen zitten, beloofde de eigenaar het pand te renoveren
en er ateliers in te plaatsen. Kijk, daar kan ik mee leven.
Dan zit onze taak er op en dan vertrekken we weer naar
een volgend pand."

Kadaster

Twee huisgenoten van Rogier, Paul (22) en John (25),
zijn inmiddels thuisgekomen van hun werk. De vierde
kraker komt uit het buitenland en wil niets over zichzelf
kwijt. Rogier is de enige die momenteel niet werkt en de
zorg voor het pand op zich neemt. "Er gaat veel tijd en
energie in het kraken zitten", legt hij uit. "Eerst loop je
drie dagen door de stad, kijkend naar boven, op zoek naar
leegstand. Als je dan een geschikt pand hebt gevonden
dan vraag je bij het kadaster de gegevens op. Daar kunnen
we nagaan of een pand meer dan een jaar leegstaat en dus
vrij is om te kraken. Daarna ben je minstens een week
bezig met het laten aansluiten van water en elektriciteit.
En als alles tegenzit, dan ben je weer weken bezig met het
kort geding en het zoeken naar een advocaat." De krakers
vinden het zuur dat het pand aan de
Minderbroedersstraat nu weer leeg staat. Ze hebben op
klaarlichte dag een sit-in gehouden om aandacht te
vragen voor hun zaak. "Kijk, het gaat ons er niet om dat
we goedkoop kunnen wonen, maar dat er iets gedaan
wordt aan de leegstand", zegt John. "Je moet jaren
ingeschreven staan om een woning te krijgen.
Particuliere huren zijn te hoog en tegelijkertijd zijn er
talloze ongebruikte ruimtes in de binnenstad." De
jongens ergeren zich aan het beeld van
langharig-werkschuw-tuig dat vernielingen aanricht.
"Meestal is het zo dat we een pand al verwaarloosd
aantreffen als we het kraken", zegt Paul. "De eigenaar
probeert dan de schuld op ons af te wentelen."

Verloedering

Winkelier Victor Kruk van Teerrific in de Snellestraat is
niet blij met zijn nieuwe bovenburen. "Ik ben niet eens
zozeer kwaad op de krakers", zegt de winkelier, "maar
wel op de gemeente. Aannemer Drijvers heeft drie jaar
lang talloze plannen voor de Snellestraat ingediend bij de
gemeente. Telkens weer houdt iemand de boel tegen. De
straat verloedert en nu zitten er ook nog krakers." Twee
jaar geleden had Kruk te maken met krakers die emmers
met stront op de binnenplaats leegden, bij gebrek aan een
toilet. De krakers die nu boven zijn winkel zitten
bezorgen hem tot nu toe nog geen overlast, geeft Kruk
toe. "Maar hoe leven ze in godsnaam? Ze hebben geen
water en ze gebruiken kaarsen om de boel te verlichten.
Dat is levensgevaarlijk". Kruk is bang dat in zijn pand
hetzelfde zal gebeuren als in de Minderbroedersstraat.
"Als je ziet hoe het daar is toegetakeld. Kraken is nog tot
daar aan toe, maar toon in ieder geval respect voor
andermans bezit." Gelukkig hebben Kruk's nieuwe
bovenburen beloofd geen grafitti te spuiten op de muren.
"En ik heb ook liever niet dat ze in de lente gaan zitten
blowen in de ramen. Ik ben ondernemer en ik verdien
hier mijn geld in de straat." Over de klacht van krakers
over leegstand is Kruk niet onder de indruk. "Waarom
moeten ze altijd zo nodig in de binnenstad kraken? Ze
klagen over leegstand, maar in de Maaspoort zullen ze
niet zo snel kraken. De krakers van nu zijn doetjes
vergeleken met die in de jaren zeventig, ze gaan voor
luxe, hebben televisies en zo."

Idealen

"Krakers zijn luxe-krakers geworden", vindt ex-kraker
Bert (28). Ook hij is sceptisch over de idealen van de
kraakbeweging. Na zeven jaar kraken heeft hij het
krakerswereldje voorgoed vaarwel gezegd. Sinds een jaar
woont hij in een woonhuis. "Het kraakmoment zelf geeft
een enorme kick", zegt hij. "Op dat moment heerst onder
krakers een enorm gevoel van saamhorigheid. Mijn
ideaal was het om in een woongroep te wonen. Ik heb in
panden gezeten waar onder krakers een ontzettende
solidariteit heerste. Maar in het laatste pand waar ik zat
werden de mensen steeds onverschilliger en
onverantwoordelijker. Ik heb meegemaakt dat je cd's
gestolen werden als je vergat je kamer af te sluiten. Of
dat mensen hun hele huisraad uit het raam mieterden,
omdat ze hun kamer opruimden'. Op een dag was het
huis verstikt door rook. Bleek dat iemand op zijn kamer
een fikkie aan het stoken was, bovenop stoeptegels." Bert
heeft bewust afstand genomen van de kraakbeweging.
"Vroeger kraakte je uit idealisme, tegen leegstand en
kapitalisme. Nu willen krakers alleen nog ergens wonen
waar water en elektriciteit is. Het eerste wat ze nu zeggen
is: Hoe lang zou het leeg blijven staan?" Nadenkend over
hun toekomst zeggen de krakers van de Snellestraat te
hopen dat ze een tijdje kunnen blijven in hun zojuist
verworven pand. "De afgelopen twee jaar heb ik om de
vier maanden moeten verhuizen," verzucht Rogier. "Als
ze me ooit een huurcontract zouden aanbieden, sla ik dat
niet direct af." Ooit heeft hij eens het aanbod gekregen
om 'anti-kraak' te gaan wonen, zonder rechten en met
de verplichting direct te vertrekken als de eigenaar het
wenst. "Maar dat weiger ik", zegt Rogier fel. "Het is dan
net alsof je weer bij papa en mama woont! Eigenaren die
dat willen, gebruiken mensen slechts als opstal'. Ik
begrijp niet dat er mensen zijn die zich daarvoor laten
gebruiken."

KRAKEN DEN BOSCH

In de Bossche binnenstad worden volgens de politie
momenteel negen panden gekraakt: in de Snellestraat,
Stoofstraat, Verwersstraat, Boschdijkstraat Achter de
Tolbrug, Eerste Korenstraatje, Hoge Steenweg,
Vughterstraat en Postelstraat. De politie schat dat er
tussen de 35 en 40 krakers zijn.
Grote ontruimingen, zoals in Amsterdam, vinden in
Den Bosch vrijwel nooit plaats. De laatste dateert van
oktober 1983, toen de Pedagogische Academie aan het
Kardinaal van Rossumplein met inzet van veel politie
ontruimd werd.
De politie stelt vast of de kraak al dan niet 'rechtmatig'
is. Daarvoor moet het meer dan een jaar onbewoond zijn
en op korte termijn niet voor bewoning bestemd.
Krakers moeten aan kunnen tonen dat ze de nieuwe
bewoners van het pand zijn. Daartoe zijn ze tenminste
verplicht een tafel, een bed, en een paar stoelen en wat
persoonlijke spullen zoals een poster en dergelijke te
installeren.
De politie deelt de eigenaar mee dat zijn pand gekraakt
is. Het is aan de eigenaar of hij door middel van een kort
geding actie onderneemt tegen krakers. De eigenaar kan
krakers alleen wegkrijgen als er sprake is van spoedeisend
belang.
De politie zegt niet te bemiddelen tussen krakers en
eigenaren. Wel neemt de politie in Den Bosch de laatste
tijd steeds meer het initiatief om met krakers in contact
te komen tegen de tijd dat er een ontruimingsplan wordt
samengesteld. De politie noemt dit de-escalerend
optreden, om machtsvertoon te voorkomen.