Kraken-post: Re: kRAKEN IN DE BINNENSTAD VAN DEN BOSCH

Re: kRAKEN IN DE BINNENSTAD VAN DEN BOSCH

From: kraakspreekuur den bosch (ksudb@hotmail.com)
Date: 08 Feb 2001 19:49 uur

----- Lees hieronder een erg ‘ruwe’ versie van het commentaar op het Art.
onlangs in het Brabants
dagblad geschreven over krakers genaamd ‘krakers van nu zijn
luxe-krakers’.-----------------------

DE WEDEROPSTANDING VAN DE BOSSCHE KRAKERSBEWEGING
In het Brabants Dagblad van zaterdag 3feb. j.l. stond een flink artikel
over laat ik overdreven zeggen: de wederopstanding van de Bossche
kraakbeweging getiteld ‘krakers van nu zijn luxe krakers’.Ik heb 'expresse'
deze titel voor dit artikel gekozen om 2 redenen te weten:
1)een sensationele (onware) titel trekt de lezer eerder naar dit artikel.
2)ik doe het BD na, zij zijn met deze 'techniek' zelf ook niet onbekend.
Waar ik naar toe wil is het feit dat het BD zich met betrekking tot Bossche
krakers continue schuldig maakt aan opgeblazen uitspraken in de titels van
hun artikelen.
Neem nu Bijv een van de volgende titels al eerder in het BD gepubliceerd
"De BRATRA is de natte droom van iedere kraker", "Laat die ME
maar komen". En ook een keer dat verhaal over die SPOT-krakers , het zouden
Middeleeuwse barbaren zijn volgens jullie. Toch te triest om waar te zijn.
Nu ook weer 'krakers van nu zijn luxe-krakers', waar haalt het BD het
vandaan? Nou van ene ex-kraker Bert dus.
In het over het algemeen waarheidsgetrouwe stuk staan toch een aantal
onwaarheden, die hopelijk door middel van dit stuk snel uit de wereld zijn
verholpen.
Who the Fuck is die Bert dan? Om maar eens mee te beginnen. 'is kijken oh ja
, Bert is 28jaar oud en heeft 7jaar gekraakt (in Den Bosch neem ik aan).
Laten we dan voor het gemak zeggen dat Bert dus gekraakt heeft vanaf zijn 18
tot zijn 25ste, van '91tot98 ongeveer. Concluderend betekent dat, dat Bert
dus van dezelfde 'kraakgeneratie' deel heeft uitgemaakt als de mensen die
op dit moment kraken. Al het negatieve wat hij dus vertelt over krakers,
zoals 'de krakers van nu zijn luxe-krakers' en meerdere denigrerende
uitspraken hebben uiteindelijk ook betrekking op hem zelf!! Bert:'Vroeger
kraakte je uit idealisme, tegen leegstand en kapitalisme' (nu nog steeds!),
maar hij heeft 'vroeger' ook niet meegemaakt. (de jaren '70-'80 natuurlijk)
Volgens mij zou je kunnen zeggen dat de situatie op dit moment zelfs beter
is dan ongeveer 10jaar geleden.De krakers van nu staan in tegenstelling tot
de krakers van 10jaar geleden erg ver verwijdert van de laatste restanten
van de kraakbeweging van ’80 in ’90.
Maar eigenlijk is maar weinig veranderd.
Enkele punten die wel wat veranderd zijn zal ik hieronder weergeven.
1) Overtollig ballast in de vorm van Anti-kraak, kraakte vroeger ook, maar
toen
ook al met weinig nut, (je kunt er niet op bouwen!). Krakers die het doen om
'gratis wonen',zijn er tegenwoordig dan ook erg weinig in verhouding. Zij
kunnen tenslotte gewoon terecht bij een anti-kraak-bureau.
2) Krakers van tegenwoordig zijn fris van geest, de jaren '80geest is reeds
te ver van hen verwijderd waardoor men de goede dingen van die tijd mee kan
nemen, en dingen die fout gingen toen achter zich kunnen laten.
Krakers van tegenwoordig strijden namelijk nog steeds voor een eerlijke en
vrije rechtvaardige maatschappij en zijn ook nog
steeds tegen allerlei misstanden in de samenleving
Misschien zijn de krakers van nu wel de nieuwe moraalridders van deze tijd
Maar om nog even terug te komen op het artikel, hier nog een laatste
rectificatie
Niet Vughterstr.244 is het langst gekraakt maar de Postelstr.23 (Toverdosis)
(6jaar?),
je zou daarbij nog de aanvulling kunnen doen dat
de RijksHBS aan de hekellaan het langst gekraakt is (20jaar),maar deze
mensen zijn binnen de krakersbeweging in Den Bosch niet meer actief
helaas.
En om te eindigen met een 'krachtige krakers spreuk':
Tegen Staat, Kapitaal en Vaderland!
Kraken gaat door!

Hoogachtend,
Jo van Jojo