Kraken-post: Gesundes Volksempfinden in Amsterdams Stadsblad

Gesundes Volksempfinden in Amsterdams Stadsblad

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 11 Feb 2001 15:41 uur

Amsterdams Stadsblad, woensdag 7 februari 2001, pagina 5:

'Idealen? Een goedkope vakantie zul je bedoelen'

Oud-burgemeester Patijn liet het symbool van de kraakscene - de jarenlang
gedoogde kroeg Vrankrijk - ook in de laatste week van zijn ambtsperiode
ongemoeid. Volgens de krakers is daarmee een veldslag voorkomen. Het is
echter de vraag of krakers tegenwoordig nog op zoveel sympathie van het
Amsterdamse publiek kunnen rekenen als in de jaren tachtig. De bevolking die
toen schouder aan schouder met de krakers op de barricaden stond, zou
tegenwoordig wel eens de kant van de witgehelmde sterke arm kunnen kiezen.
Daarbij bestaat de indruk dat steeds meer krakers uit het buitenland komen.
En 'goedkoop vakantie vieren doe je maar in je eigen land'.

De tweede ontruiming van de voormalige Cineac-bioscoop lijkt een
vingerwijzing naar de geslonken sympathie voor de krakersidealen. In plaats
van stenen uit het plaveisel op het Rembrandtplein te peuteren en daarmee de
politie het leven zuur te maken, koos het uitgaanspubliek die zaterdagavond
de zijde van de agenten. In diverse kranten werden jongeren geciteerd die
aanboden wel 'effe te willen helpen dat ongewassen tuig weg te vegen'. Dat
tekent de veranderde houding jegens krakers in vergelijking met vijftien tot
twintig jaar geleden. Daarbij blijkt de gedachte dat steeds meer krakers uit
het buitenland komen aan populariteit te winnen.
De uitspraken die de krant haalden, waren nog de beschaafde. Wie die avond
op het Rembrandtplein was, had ook de volgende opmerkingen kunnen horen. "Hé
is dat traangas? Jullie moeten deodorant in dat kanon stoppen. Dan rennen ze
nog veel harder.' Of: "Ome agent, moet je m'n boksbeugel lenen? Flikker die
buitenlanders meteen in de Noordzee. Wij moeten ook gewoon huur betalen! Die
lui komen hier alleen maar goedkoop vakantie vieren."
Is de zienswijze van de krakers dat iedereen recht heeft op een betaalbare
woning dan achterhaald? Als je het aan Paul van der Locht vraagt wel. Hij is
27, heeft een goedbetaalde baan in de ICT en was aan het stappen toen de
politie de Cineac ontruimde. "Begrijp me niet verkeerd, als de woningnood
echt heel hoog was, kon ik het nog wel begrijpen. Maar toen ik ging studeren
had ik hier binnen een paar weken een kamer. Niet iedereen kan in het
centrum terecht. Ga dan in de Bijlmer wonen, daar staat genoeg leeg. Kraken
ze dat ook? Nee dus. Wel meteen de mooiste locaties uitzoeken als ze iets
kraken. En tegenwoordig kan niemand meer zeggen dat 'ie de huur niet kan
betalen. Er is namelijk voor iedereen werk zat. Ik heb ook bij de Albert
Heijn komkommers staan verkopen om te kunnen studeren. Ben ik niet echt
slechter van geworden."
Ook Martin van Rijn, 25 en student psychologie, kan weinig sympathie
opbrengen voor de, zoals hij het uitdrukt, 'fossielen uit lang vervlogen
tijden'. "Wat mij opvalt is dat die krakers van tegenwoordig steeds vaker
uit het buitenland lijken te komen. Laatst bij die ontruimingen in De Pijp
vonden ze in de garageboxen allemaal auto's met buitenlandse nummerborden.
Als je het mij vraagt, houden die gasten hier dus gewoon een paar maanden
een goedkope vakantie. Dat heeft helemaal niets met idealen te maken, lijkt
me. En dan gaan ze nog zeuren ook dat de politie ze vlak voor Kerst op
straat zet. Gaan ze toch lekker Kerst bij hun ouders vieren. Wat doen die
lui anders dan zich helemaal suf blowen van het geld dat ze besparen op een
hotel?"
Paul valt hem bij: "Ander voorbeeld. Dat Patijn geen opdracht heeft gegeven
om Vrankrijk binnen te vallen, vind ik onbegrijpelijk. Probeert de gemeente
in alle redelijkheid om voor die gasten een uitzondering te maken, laten ze
Patijn voor een dichte deur staan. Eruit meppen die lui!"
Het argument van de krakers dat de gemeente culturele 'broedplaatsen' van ze
afpakt, kan ook niet op begrip van de uitgaande jeugd rekenen. "Ik vind het
tof hoor, wat ze daar allemaal doen, maar ze kunnen toch gewoon huur
betalen?' verzucht Roy van Maanen, 23 en net afgestudeerd politicoloog. "Ik
begrijp ook niet waarom ze zo moeilijk doen over de politie. Korsakoff moet
dicht vanwege de brandveiligheid. Na Volendam is iedereen een beetje
hysterisch geworden over veiligheid, maar goed. In Vrankrijk mogen ze
blijkbaar gewoon hun gang blijven gaan. Dat is met twee maten meten. Op die
manier verspelen ze bij mij alle begrip."
Ook de krakers is het verminderde begrip opgevallen. Ben woont in een
kraakpand sinds hij drie jaar geleden uit zijn kamer moest. Zijn huisbaas
had het pand voor veel geld verkocht en had de nieuwe eigenaar beloofd het
pand leeg op te leveren. Ben haalt zijn schouders op als hij geconfronteerd
wordt met de zienswijze van Paul en Martin. "Ach, borrelpraat van een
stelletje dommeriken. Ik geef toe dat ik best huur zou willen betalen voor
de kamer waar ik nu in woon, maar zolang het niet hoeft en het pand staat
leeg zou ik wel gek zijn. Wie heeft daar last van? Hooguit iemand die al
genoeg centen heeft."
Op de vraag of er de laatste jaren meer jongeren uit het buitenland in de
Amsterdamse kraakscene rondlopen, moet Ben het antword schuldig blijven. "Ik
weet niet hoe het vroeger was, maar er zitten tegenwoordig aardig wat
Engelsen tussen, ja. Sommigen houden vakantie, anderen studeren en weten
niet hoe ze anders een woning moeten krijgen. Ach, wat maakt het uit.
Volgens mij was dat vroeger niet anders."
Ook Olaf denkt niet dat het aantal buitenlandse krakers de laatste jaren is
toegenomen. Hij woont in een kraakpand in Nijmegen en is vaak in Amsterdam
vanwege zijn studie. "De buitenlandse krakers die ik ken, zijn hier allemaal
vanwege een studie. Of omdat ze een lange reis aan het maken zijn. Ik snap
wel dat je dan geen huur wilt betalen."
Buitenlandse krakers zelf ontkrachten het beeld dat er van hen bestaat niet.
Daniel komt uit de buurt van Londen. Twee jaar geleden kwam hij met twee
vrienden naar Amsterdam. Door allerlei omstandigheden zijn ze blijven
hangen. "Een hotel is voor ons inderdaad onbetaalbaar. En zolang die panden
leeg staan, is er toch niemand die er slechter van wordt als wij daar
tijdelijk intrekken? Ik verzet me ook niet tegen een ontruiming. Ik zoek dan
gewoon een ander huis. Maar binnenkort is Amsterdam van ons af. Berlijn
schijnt nog veel meer leegstand te hebben."
Michel is een Spanjaard. Op de vraag of de noodzaak tot kraken in zijn eigen
land niet veel groter is, antwoordt hij bevestigend. "Maar daar is het
onmogelijk te leven zoals ik dat hier doe. Daar overlegt de politie niet
eerst met ons over de datum waarop ze gaan ontruimen. In Amsterdam is het
mogelijk uit te komen voor je idealen zonder iedere week in elkaar geslagen
te worden."
Michel wil er niet aan dat krakers uit het buitenland verantwoordelijk zijn
voor het beeld dat krakers vooral profiteurs zouden zijn. "Ik geloof niet
dat er nu meer buitenlanders tussen de krakers zitten dan vroeger, dus daar
kan het niet aan liggen. Wat dan wel de oorzaak is van de agressie tegen ons
tijdens de ontruiming van de Cineac durf ik niet te zeggen. Misschien worden
mensen überhaupt minder tolerant," oppert hij voorzichtig.
Olaf kan zich indenken dat het beeld dat mensen van krakers hebben niet
altijd positief is. "Ik begrijp het wel. Het gaat de mensen te goed. Zolang
iedereen werk heeft en in het weekend flink uit zijn dak kan gaan omdat men
toch geld genoeg heeft, zijn wij de buitenbeentjes waar lekker op gescholden
kan worden."
Olaf bestrijdt echter dat hij een profiteur is. Hij wijst op de economische
voorspoed als verklaring voor het tanende begrip voor zijn beweegredenen om
te kraken. "Het sociale engagement neemt steeds meer af. Er wordt sowieso
nooit meer ergens tegen gedemonstreerd. Maar wanneer het economisch weer wat
minder goed gaat, zien de mensen vanzelf wel in dat wij krakers het helemaal
niet zo slecht hebben bekeken. Dat wat wij aan de kaak stellen, heeft tegen
de tijd dat de jeugd er in het weekeinde geen honderden guldens meer
doorheen kan jagen opeens wel weer draagvlak. Let op mijn woorden."
Armand Landman