Kraken-post: Re: lullen met Cohen

Re: lullen met Cohen

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 13 Feb 2001 23:24 uur

At 13:47 13-02-01 +0100, you wrote:
>Je kan het ook zo bekijken:
>dat Vrankrijk probeert haar huid te redden door het gesprek met
>Cohen aan te gaan, wat ze dan in de toekomst in staat stelt aktie
>te voeren/ondersteunen tegen het vreemdelingenbeleid dat door die
>man (maar vooral op instigatie van de VVD) is uitgedokterd.
>Hem alleen er voor verantwoordelijk houden is erg kort door de
>bocht, vooral als je ziet dat dezelfde regelgeving inheel EU-Europa
>wordt ingevoerd.

Tja, wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk? Als ik me het goed herinner
zijn er onder het bewind van Cohen een aantal Koerdische jongens uitgezet
die in Turkije in militaire dienst moesten. Vervolgens zijn ze daarin om het
leven gekomen. Zelfmoord, volgens de Turkse autoriteiten. Moord, volgens
ieder zinnig mens die een beetje nagaat hoe zo'n Turks leger functioneert.
Wie is nu verantwoordelijk voor de dood van deze jongens? De militairen die
rechtstreeks bij hun dood betrokken waren, of de Turkse staat, of de
fascistische Turkse ideologie die hen tot Untermenschen reduceerde...
Is Cohen medeschuldig aan hun dood? Mij lijkt van wel, als ze niet waren
uitgezet waren ze nu nog in leven en Cohen is politiek verantwoordelijk voor
hun uitzetting. Misschien is hij zelfs nog wel meer medeplichtig dan een
minister van landbouw tijdens een Latijns-Amerikaans kolonelsregime.
Cohen is natuurlijk niet de enige verantwoordelijke. Dat zijn ook de
ambtenaren die het beleid uitvoeren, de rechters die de uitzetting hebben
bevolen, de officieren van justitie die hun uitzetting hebben geëist en het
ambassadepersoneel dat enthousiaste rapportjes heeft geschreven over hoe
fijn en veilig Turkije is voor Koerdische dienstplichtigen. En het zijn de
mensen die dit beleid uiteindelijk tot stand hebben gebracht - de
meerderheid van het parlement die de wetgeving mogelijk maakt en de mensen
die voor die meerderheid hebben gestemd. Uiteindelijk dus onze buren,
collega's en familieleden die PvdA, D66 of VVD hebben gestemd en dan alle
CDA-stemmers er natuurlijk ook nog bij. De journalisten die de
gezond-verstand-kranten volschrijven, de leraren die de mensen zo dom hebben
gehouden, enz. enz. enz. En natuurlijk wijzelf, die niet permanent in
opstand zijn tegen deze gruwelijke werkelijkheid!

Konsekwent zou dus zijn als we vanaf nu met helemaal niemand meer praten,
ook niet met elkaar. Dat lijkt me niet alleen erg onprettig, maar ik vrees
dat er ook geen enkele Koerdische deserteur mee geholpen is.
Een andere mogelijkheid kan zijn, om Cohen bij zo'n gesprek te laten weten
dat we hem z'n politieke verleden kwalijk nemen en hem medeplichtig achten
aan de dood van uitgezette asielzoekers. Heeft iemand meer precieze
informatie over wat er zoal mis is gegaan onder zijn bewind? Stuur het naar
me toe, dan stel ik voor om zoiets te berde te brengen.
Het is overigens nog maar zeer de vraag of er een oplossing komt voor de
huidige patstelling tussen de gemeente Amsterdam en de kantine. De gemeente
heeft een probleem dat Vrankrijk heet, en wij hebben een probleem dat
gemeente heet. Vrankrijk dicht, Stopera in de fik, iedereen tevreden...