Kraken-post: NN F naar Hoogeveen - medicijnen onthouden

NN F naar Hoogeveen - medicijnen onthouden

From: binnenpr@dds.nl
Date: 22 Feb 2001 19:51 uur

De laatste arrestant van de ontruimingen van afgelopen dinsdag blijft
zitten tot de snelrecht-procedure volgende week donderdag. Hij wordt
beschuldigd van het openlijk gebruik van geweld in vereniging
(artikel 141). Gisteren werd hij voor de rechter-commissaris gebracht
aan de Parnassusweg. Van daar werd hij overgebracht naar het Huis van
Bewaring in Nieuwersluis in de provincie Utrecht. Daarvan hadden we
net het adres en telefoonnummer uitgezocht en al een zwaaidemo
geregeld, toen het bericht kwam dat hij al weer was overgeplaatst
naar een ander HvB, volgens degene die ik aan de lijn had naar de
Grittenborg in Hoogeveen. Vanavond heeft hij echter met zijn vrienden
gebeld: hij zit in Alphen aan de Rijn...
Ondanks de verzekering van de smeris aan onze advocaat, hebben ze
toch niet goed gelet op de tijdige verstrekking van de medicijnen die
hij nodig heeft voor zijn epilepsie. Dinsdagavond heeft hij een
aanval gehad, waarna hij van Waddenweg is overgebracht naar het
Hoofdburo. Het transport schijnt ook niet erg zachtzinnig te gaan.
Verder geeft hij de groeten aan iedereen en vraagt om schone kleren.

Het verhaal over die epilepsie-aanval zit me op dit moment het meest
dwars. Onze advocaat was ervan overtuigd dat ze wel op die medicijnen
zouden letten, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Het blijkt nu ook
dat dit soort dingen niet alleen gebeuren in situaties waarin
justitie plotseling met een enorme hoeveelheid aan arrestanten zit
opgescheept (denk aan de EUrot-op), maar ook bij dit soort doorsnee-
ontruiminkjes die ze elk half jaar uitvoeren. Je kunt ze dus echt
niet vertrouwen, waar ik ook onze advocaat (en de betrokken piket-
advocaat) nog een keer extra op zal wijzen. Ik zie dit dan ook niet
als een 'foutje' van de smeris, maar als opzet.
Iemand noodzakelijke medische verzorging onthouden is volgens mij een
schending van de mensenrechten!
namens de arrestogroep, S.
(morgen meer nieuws)