Kraken-post: oud artikel parool over pretoriusstraat

oud artikel parool over pretoriusstraat

From: Th. J. A. de Bruin (tdebruin@dds.nl)
Date: 03 Sep 2001 01:21 uur

Ivm de recente ontwikkelingen op de pretoriusstr, hier een artikletje uit
het parool archief (9 juli): let op het standpunt van de sociocop over het
oplossen van problemnen in zijn buurt (eind artikel)...

'ME geeft raddraaiers status'

HANNELOES PEN
De jeugd in de Transvaalbuurt (Oost) veroorzaakt soms zoveel problemen dat
bij de politie het doembeeld van West opduikt. Supermarkten moeten het
ontgelden. De politie treedt terughoudend op. ''Sturen we de ME erop af,
dan hebben we de strijd verloren.''
BIJ DE supermarkten in de Transvaalbuurt kan het tijdens de schoolpauzes of
na schooltijd flink uit de klauwen lopen.
''Ik vroeg een paar maanden geleden in de Dekamarkt in de Pretoriusstraat
hoe ze daar met de jeugd omgingen. Ze hadden er maar één oplossing voor. Ze
zeiden: 'We laten de jeugd en masse toe. Die jat twintig minuten lang wat
ze wil jatten. Maar daarna is de rust tenminste weer teruggekeerd,'' zegt
Theo de Haas, sinds een half jaar
buurtregisseur van de politie.
Het Krugerplein, centraal in de Transvaalbuurt, is 'hot'. Het heeft
'prioriteit' van de politie in Oost. Volgens buurtregisseur De Haas wordt
een groot deel van de problemen in de buurt veroorzaakt door Marokkanen,
die elders in de stad het verkeerde voorbeeld zien. ''De Transvaaljeugd
kent pakweg 1700 Marokkaanse jongeren.
We weten hoe ze denken: West heeft de status, die willen wij hier nu ook.
Dus het laatste wat ik wil, is de ME erop af sturen. Want dan escaleert de
boel, en krijgen zij hun zin.''
Voor het Krugerplein, waar groepen jongeren tussen de twaalf en zeventien
jaar na vieren samenscholen, ligt een draaiboek klaar, een soort
stappenplan. ''Gebeurt er iets op het Krugerplein, dan gaat eerst de
buurtregisseur eropaf. Heeft dat geen resultaat, dan gaat het 'vuistbusje'
erheen, een man of vijf, zes. Pas in het ergste geval,
als de zaak écht uit de hand loopt, komt de ME.''
Twee weken geleden verschenen zo'n twintig politiemensen op het plein toen
een vechtpartij was ontstaan in de Albert Heijn. De jongeren op het plein
hebben het het laatste jaar voorzien op de supermarkt. Particuliere
bewakingsdiensten worden door de jeugd belaagd.
De Haas: ''Zelf ben ik in die korte tijd al met de derde bedrijfsleider van
Albert Heijn aan het onderhandelen over de problemen. We willen voorkomen
dat het hier erger wordt dan in West.''
De politie heeft onlangs samen met het bedrijfsleven en het stadsdeel een
projectgroep opgericht die de problemen rond het Krugerplein gaat
aanpakken. ''Wat doen we níet aan het plein?'' zegt De Haas.
Inmiddels is besloten dat de jeugd binnenkort een eigen onderkomen krijgt.
Bovendien zullen voor jongeren meer activiteiten worden georganiseerd en
gaan buurtvaders in de wijk gaan lopen.
De gouden oplossing zal er wel niet bij zitten, weet de
politiefunctionaris, maar: ''Omdat men zegt dat de buurtvaders in West een
positief effect hebben, gaan wij het ook doen in Oost. Alle beetjes helpen.
Een onderkomen zal een hoop narigheid aantrekken, maar dan ziet de jeugd
tenminste dat we iets voor haar doen.''
De Haas heeft er al tientallen huisbezoeken op zitten. Maar of die
resultaat hebben?
''Ze belazeren je soms waar je bij staat. Dan zegt een vader dat hij niet
wist dat zijn zoon rottigheid uithaalt, maar dan heb ik een papier in mijn
hand waarop staat dat pa zijn zoon al drie keer van het politiebureau heeft
gehaald,'' zegt hij. ''Ze liegen gewoon. Het schaamtegevoel is groot. Die
huisbezoeken doe ik niet meer, in ieder
geval een stuk minder.''
In de buurt wonen zo'n tachtig jongens die overlast veroorzaken. ''Het gaat
vooralsnog om een kleine groep, een harde kern. Maar het is moeilijk die
groep aan te pakken. Collega's uit de Balistraat zijn naar Marokko geweest,
maar veel wijzer werden ze niet van dat bezoek.''
De Haas zegt er 's nachts wel wakker van te liggen. Zeventig procent van
zijn tijd besteedt de buurtregisseur aan de Marokkaanse jongeren. ''Hun
gedrag is onvoorspelbaar. Ze hebben bepaalde 'rechten' verworven die ze
niet graag weer opgeven, zoals
het stelen van blikjes frisdrank bij de supermarkt. Dáár moeten we vanaf.
Ik heb toen bij de Dekamarkt ingegrepen. Die mentaliteit is niet de goede
weg.''
De Haas heeft er desondanks vertrouwen in dat het ooit beter zal worden:
''De buurt moet veryuppen. De Pretoriusstraat en het Krugerplein lijken
soms net een oosterse markt. Zet er een paar grote, dure huizen tussen.''

Copyright: Het Parool

Get public key for <tdebruin@dds.nl> at Idap://europe.keys.pgp.com:11370