Kraken-post: [de.waarheid@tiscali.nl: "Genoeg doden. Laten we alles op het leven zetten"]

[de.waarheid@tiscali.nl: "Genoeg doden. Laten we alles op het leven zetten"]

From: Tabe Kooistra (tabe@ozgurluk.xs4all.nl)
Date: 07 Sep 2001 20:22 uur

Hoi Mensen,

te informatief en belangrijk om niet door te sturen imho

Groetend
Tabe

"Genoeg doden. Laten we alles op het leven zetten"

Door Nizar Al-Aly

RABAT, 6 september - "Genoeg doden. Laten we alles op het leven zetten." Met die titel vragen advertenties in de Marokkaanse kranten aandacht voor het lot van de jongeren die gedreven door werkloosheid en armoede naar Europa trekken op zoek naar een beter bestaan. Vaak zetten ze daarbij hun leven op het spel. Actievoerders proberen illegale migratie op de politieke agenda te krijgen.

"We kunnen niet blijven zwijgen over een fenomeen dat meer levens eist dan een oorlog," zegt Ahmed Mnabhi van Atimi, de niet-gouvernementele organisatie die het initiatief heeft genomen voor de advertentiecampagne. Volgens Atimi zijn er de eerste zes maanden van 2001 ongeveer duizend verstekelingen omgekomen in de troebele wateren van de Straat van Gibraltar tussen Marokko en Spanje. Officiële cijfers van de Marokkaanse regering houden het op 58 doden. De Marokkaanse veiligheidsdiensten hebben naar eigen zeggen tussen januari 2000 en juni 2001 35.000 Marokkaanse en andere buitenlandse verstekelingen gearresteerd. De Spaanse statistieken spreken van 13.000 arrestaties in de eerste zes maanden van 2001 alleen al.

Spanje wordt overspoeld door een onophoudelijke stroom Afrikaanse immigranten, zowel via de Middellandse Zee uit Noord-Marokko of via de Atlantische Oceaan tussen West-Marokko en de Canarische Eilanden. De smokkelaars die de vluchtelingen naar de Spaanse kusten brengen, maken meestal gebruik van kleine, wankele bootjes die 'pateras' of 'eendenbootjes' worden genoemd omdat ze traditioneel dienen voor de jacht op eenden in meren en moerassen. Door hun geringe diepgang zijn zij gemakkelijk op het strand te trekken, hebben zij geen last van rotsen onder het wateroppervlak en kunnen zij goed ontsnappen aan de boten van de kustwacht. Maar de 'pateras' zijn niet echt zeewaardig en bij het minste briesje kunnen ze kapseizen of uit hun koers raken.

Hoe gevaarlijk de oversteek ook is, toch lijken jonge mensen het altijd weer te willen wagen. De Marokkanen noemen die jongeren 'Harragas' (zij die alles verbranden, zelfs hun identiteit en hun verleden, om een betere toekomst op te bouwen in Europa). "Ik wil koste wat het kost als verstekeling naar Spanje," zegt Ahmed, een 29-jarige werkloze universitair. "Zonder werk en zonder toekomst, ben ik hier toch al dood. Als ik naar Spanje trek, heb ik ten minste de kans op overleven en op een beter bestaan," zegt hij. Ali, een andere jongeman, is het daar niet mee eens. "Ik zal nooit proberen naar die hel te gaan. Ik heb net mijn zus verloren. Zij was zwanger en kwam in tragische omstandigheden om het leven. Ze verdronk toen de boot kapseisde die haar samen met zestien andere verstekelingen moest wegbrengen." "Mijn zus betaalde 3.000 dollar aan de smokkelaars. Dat geld had ze ontvangen bij haar echtscheiding. Ze waagde de oversteek omdat ze wist dat zij als werkloze vrouw in dit land geen kans maakte op een waardi
g leven, zeker niet nu ze ook nog een baby verwachtte."

Ramzi Fadili, actief bij Atimi, verwijt zowel de Marokkaanse als de Spaanse regering dat zij geen efficiënte oplossing bieden voor het probleem. "Marokko gebruikt de vluchtelingen als drukkingsmiddel om meer hulp te krijgen van Spanje en de Europese Unie. En Spanje bekijkt de zaak enkel als een kwestie van veiligheid." "Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor Marokko om de kusten te sluiten voor vluchtelingen." De Marokkaanse koning Mohammed VI geeft toe dat de illegale immigratie "een groot probleem" vormt. Maar de 38-jarige vorst verwijt Spanje dat het Marokko beschouwt als de bron van alle problemen. "Het klopt dat maffiagroepen in Marokko leven van de illegale immigratie en de drugshandel," verklaarde de koning onlangs in een interview in de Franse krant Le Figaro. "Maar ook in Spanje is een maffia actief en die is zelfs machtiger dan de Marokkaanse. Bovendien zijn de boten die de verstekelingen vervoeren, afkomstig uit Spanje. Zij zijn uitgerust met heel krachtige motoren die hen veel sneller maken dan
de patrouilleboten van onze zeemacht."

De Spanjaarden reageerden onmiddellijk door te stellen dat Marokko de stroom illegale immigranten moet stoppen. "De vluchtelingen zijn afkomstig van de Marokkaanse kusten en dáár moet dus iets gebeuren," aldus Miguel Nadal, de Spaanse staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken. "Marokko weet welke maffiagroepen in Spanje actief zijn. Het zou ons die informatie moeten meedelen zodat we voldoende streng kunnen optreden."

Intussen blijft de illegale immigratie een lucratieve zaak voor de smokkelaars. "In Marokko en Spanje hebben talrijke netwerken zich toegelegd op de smokkel van illegale migranten," zegt Ramzi Fadili. "Sommige daarvan worden achter de schermen geleid door heel invloedrijke Marokkanen." Volgens Atimi strijken de smokkelbendes een smak geld op, naar schatting 130 miljoen euro per jaar. Verstekelingen betalen tussen 2.000 en 4.000 euro voor de tocht naar Spanje en één enkele 'patera' kan tot 20 vluchtelingen vervoeren.

Op zoek naar een uitweg dringt Atimi bij de Marokkaanse overheid aan op actie. "Ik zie geen andere mogelijkheid dan een aanhoudende groei die banen zal opleveren voor de jeugd," zegt Ahmed Mnabhi. Volgens recente cijfers van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties UNDP telt Marokko 22 procent werklozen en leeft twintig procent van de dertig miljoen Marokkanen in armoede. "Zolang de economische ongelijkheid blijft bestaan, zullen de jongeren al het mogelijke doen om de overtocht te wagen, zelfs als zij daarvoor hun eigen leven in de waagschaal moeten gooien," waarschuwt Mnabhi. (IPS)