Kraken-post: Re: verzoek kraakwacht

Re: verzoek kraakwacht

From: Prikkel (prikkel@dds.nl)
Date: 08 Sep 2001 22:13 uur

At 22:31 7/09/01 +0200, Oosterling, Peter wrote:
>denk dat ik meer confronterend woon dan simpel huren. maak het niemand meer
>of minder onmogelijk aangezien ik in kantoorpanden enzo woon. in ieder geval
>niet reguliere woonhuizen die normaal voor verkoop of huur in aanmerking
>komen voor gezinnetjes.

Dag,
Als prive-keuze kan het natuurlijk best wel avontuurlijk zijn om ipv. het
reguliere huisje-boompje-beestje wonen, als kraakwacht door het leven te
gaan. Maar het kraakwachten-gedoe heeft wel degelijk invloed op de woning-
en gebouwenmarkt. Eigenaren van onroerend goed die om uiteenlopende redenen
hun panden leeg willen laten staan zijn bang dat hun panden gekraakt
worden. Maar die panden zijn nou eenmaal niet gebouwd om leeg te staan of
om als speculatie-object een paar jaar 'in de wacht' te zetten. Dus een
goede zaak dat er een kraakbeweging is die druk uitoefent op dit soort
lieden om hun panden zo kort mogelijk leeg te laten staan. Doordat er als
reactie op de kraakbeweging kraakwachten onstonden kregen huiseigenaren
weer meer grip op de situatie. Kraakwachten zitten vaak vrijwel rechteloos
in een pand en moeten vertrekken als de eigenaar dat belieft, daar hebben
ze immers voor getekend. Door kraakwachten voelen eigenaren veel minder
druk om verantwoord met hun panden om te gaan. Vooral grotere panden waar
veel mensen zouden kunnen wonen worden soms maar door enkele kraakwachten
bewoond.

Natuurlijk hebben mensen die als kraakwacht wonen ook recht op een goedkope
woonruimte en als je het zo wilt zien kun je het fenomeen van kraakwachten
ook nog zien als een extra "positief gevolg" van de kraakbeweging (nog meer
mensen onderdak in een goedkope woonsituatie). Ik kan het toch niet anders
zien dat je je voor het karretje laat spannen voor mensen die veel geld
willen verdienen en critici de mond willen snoeren. Punten zoals duurzame
jongerenhuisvesting, sociale woningbouw en dergelijke komen niet meer aan
bod, want de eigenaren worden niet meer meer een protestbeweging
geconfronteerd.

>niet in. een keuze voor deze manier van leven en niet zoals je misschien
>denk makkelijk willen leven. vind het zoiezo een beetje arrogant om te
>denken dat je weet waarom ik zo zou wonen, je kent me niet en ik jou niet en
>laten we dat vooral zo houden. geen maar eerst eens een rede waarom je kan
>oordelen (cq. generaliseren) over mensen die je niet kent.

Kritiek op kraakwachten moet je ook niet alleen op het persoonlijke vlak
trekken. Ik vind het vooral in een bredere maatschappelijke visie
onwenselijk dat huiseigenaren meer macht krijgen en bewoners/gebruikers van
panden minder macht. De hele Nederlandse wetgeving is op bescherming van
bewoners gericht en op verplichtingen van verhuurders/huiseigenaren. In het
geval van kraakwachten zijn die rollen precies omgekeerd. Als vergelijking
kun je een kraakwacht misschien gelijkstellen met een stakingsbreker. Lui
die uit puur financiele overwegingen een politiek of maatschappelijk
protest frustreren.

groeten
Prikkel

op
http://huizen.dds.nl/~prikkel
staat mijn digitale fotoboek met foto's van de
ontruiming van het bezette Italiaanse consulaat
en de Gay-parade in Amsterdam