Kraken-post: Ja, Godverdommme, de situatie in GW was/is niet tof!, lees hier meer:

Ja, Godverdommme, de situatie in GW was/is niet tof!, lees hier meer:

From: Vince . (v1nce@dr.com)
Date: 03 Aug 2002 11:25 uur

Ik was met enkele andere Rotterdamse krakers naar GW afgereisd om te zien of we konden helpen. Maar we zijn op de dag dat er aanvankelijk ontruimd zou worden halverwege de middag vertrokken, omdat het vrij duidelijk leek dat de ontruiming niet zou plaats vinden (was achteraf ook zo).

Net toen wij vertrokken begonnen de doorgedraaide inboorlingen van de naastgelegen wijk zich te roeren. Eerst begonnen ze het woonpand (waar geloof nog mensen in te slapen lagen) te trashen “omdat het toch gesloopt ging worden.” Ramen in gooien deuren eruit trappen etc. En even later liep ik -toen ik naar huis ging- langs ze en zag ik dat ze de barricade in de fik hadden gestoken en dat de brandweer al aan kwam rijden. Toen ik langs ze liep (alleen) voelde ik al de ze zaten te wachtten op een provocatie of zwakte van mijn kant om fijn een geisoleerde kraker te meppen. Ze begonnen een beetje te roepen “doar he’ je weer z’n megoal”.. verder is er gelukkig niets gebeurt.

Ik wil heel duidelijk en oprcht zeggen dat ik het echt heel tof vindt dat bepaalde mensen uit Zwolle en omstreken zich daadwerkelijk wilde verzetten tegen een stupide ontruiming. Dat is tegenwoordig al heel wat buiten Utrecht en A*dam. En de mensen die nog op de dag van ontruiming in GW waren, waren met misschien een uitzondering stuk voor stuk super aardige mensen die gastvrij en veelal politiek waren en dus wilden een daad wilden stellen. Ook is GW een echt bijzonder terrein met toffe gebouwen en atmosfeer, soort industriele urbane Mad max achtig terrein, dus niet platteland of heel groen of zo.

Als je GW wil gaan helpen zou ik zeggen dat je dat dus vooral moet doen! De mensen en het terrein zijn dat zeker waard.

Maar;

Voordat je gaat lees dan eerst even onderstaand stukje zodat je de situatie en de risico’s een beetje kent en zodat je begrijpt hoe het zover heeft kunnen komen.

Ik wil niet krakers verdelen zodat ze makkelijker overheerst worden. Ik wil ook niet ongezouten kritiek spuien en de GW lui de grond in douwen. Ik denk ook niet de wijsheid in pacht te hebben en alles wat volgt is grotendeels achteraf gelul. Maar toch,…er zitten me na mijn bezoek aan GW een paar dingen goed dwars en misschien kan met dit berichtje in de toekomst een en ander voorkomen worden!

1. Ik vind het heel jammer en zelfs enigszins onverantwoord dat GW maar heel weinig mensen heeft kunnen aansporen om te komen helpen. Daarmee is het risico voor de mensen die wel kwamen onnodig en misschien zelfs onnaceptabel hoog geworden. Op het hoogtepunt van het feest waren er zo’n 40 of 50 man denk ik. De ochtend daarop (dag van de ontruiming) waren er ongeveer nog 15 of 20 mensen waaronder dus wij vier Rotterdammers!!! Hoe kan dit in een gekraakt dorp waar rond 25 mensen gewoond hadden?!! Waar waren die aso’s dan? Waren die andere lui gewoon te beroerd om hun huis te verdedigen of hun maten te helpen?!

Ik vermoed dat Golden Wonder het gebrek aan animo van buitenaf ook voor een groot deel aan zichzelf te wijten heeft. Mensen die niet nabij Zwolle woonden zijn namelijk weinig en slecht geinformeerd. Er was op Squat.net een kleine link naar een site die weinig info gaf, heb verder geen enkele aankondiging of flyer gezien in kraakbladen, mijn kenissen ook niet.

De adviezen die on-line stonden bij de “handleiding voor het overleven van de ontruiming” (om daar uberhaupt te komen moest je wel eerst van Squat.net naar GW-site naar Margazine site doorklikken) waren op ze minst gezegd bedenkelijk. Op de Margazine site (guestbook) staat dan ook een lange kritiek en aanbevelingen van iemand die de voorgestelde tactiek van GW niet goed vond. Daar is bij mijn weten nooit een reactie op gekomen.

Op GW zelf werd al snel duidelijk dat er geen enkel uitgewerkt of concreet plan voor de ontruiming was. Er waren maar +/- 7 mensen van de locale scene die ook echt het pand wilden verdedigen als de politie zou komen. Toen ik een van die mensen vroeg wat het plan was bleek er dus geen plan te zijn, behalve dat ze wat barricades gingen opwerpen (is de nacht voor de ontruiming gebeurd, was leuk!) en als de politie kwam op het dak gingen klimmen. Ik heb zelf nog lang voor de ontruiming en feest tot twee keer toe geprobeerd om meer info los te krijgen door berichtten te posten op de KraakSpreekUur online (zie link Squat.net) NIEMAND wist iets. Waarom wist niemand iets?

Stom toe vallig (en niet via GW mensen of site) kwam ik -pas toen ik in Zwolle aankwam- erachter dat GW naast een wijk ligt waar mensen wonen die echt totaal asociaal en achterlijk zijn. Het is zo’n buurt waar de politie liever niet eens komt. In het begin leken die buurtgasten ok maar doet sloeg al heel snel om. Ik heb nog nooit zulke familie flodder achtige –alleen dan niet schattig- domme, inteelt boerenlullen gezien die zo snel agresief werden. Die gasten waren echt gestoord en hadden niet eens het terrein op moeten mogen komen. Toen ik daar nog was werd het al bijna matten, we probeerden ze te stoppen toen ze de boel gingen slopen. Maar als met een letterlijk een stuk of 6 krakers bent en je weet dat die bosmongolen binnen no-time al hun tientallen maten optrommelen als je op hun provocatie ingaat wat moet je dan?!!

Het verbaast me dan ook niets dat die twee krakers uit Arnhem (zie vorige posts) klappen hadden gekregen. Het had me ook niets verbaasd als ze het ziekenhuis in waren geslagen of in de fik gestoken, die buurtdebielen waren er makkelijk toe in staat. Dat niemand voor die gastsen gewaarschuwd is vindt ik dus ontverantwoordelijk.

2. Het voormalig woonpand was een totale ravage, het leek wel of het overgrote deel van de voormalige bewoners en gebruikers z.s.m waren vertrokken met achterlating van alle kankerzooi die ze niet meer wilden. Het pand lag vol met voornamelijk waardeloze spullen (kwam nog wat vieze blaadjes en twee vibrators tegen ha ha –nee, ik heb ze niet meegenomen) en omdat bijna alle mensen ook heel veel etenswaren hadden achtergelaten stonk het echt heel heftig in bepaalde ruimtes.
Dit is dus niet fijn voor de beeldvorming wat krakers betreft!!

Als alle kankerzooi en stinkende zooi nou voor tijdelijke barricades of zo was gebruikt dan had het tenminste nog nut gehad. Nu kan het als excuus door buurtranddebielen en overheid worden gebruikt dat de krakers toch maar uitvreters en aso’s waren.

Conclusie: het had allemaal beter gekunt. En, Als je gaat, ga met veel mensen en pas op!

--
Sign-up for your own FREE Personalized E-mail at Mail.com
http://www.mail.com/?sr=signup

Get 4 DVDs for $.49 cents! plus shipping & processing. Click to join.
http://adfarm.mediaplex.com/ad/ck/990-1736-3566-59

--------------------------------------------------------------------- Afmelden, e-mail: kraken-post-unsubscribe@dvxs.nl Opnieuw aanmelden: kraken-post-subscribe@dvxs.nl Faq: kraken-post-faq@dvxs.nl Archief: http://skwot.dvxs.nl Kraken verzamelplaats: http://squat.net NIEUW: http://www.kraak-forum.tk (Forum)