[kraken] Even wordt het de ME'er te veel

Documentlocatie i.v.m. hyperlinken

 Stuur Bericht   Over de lijst  Datum-menu   Reactie-menu   Onderwerp-menu   Auteur-menu

From: dollehon@dds.nl
Date: 06 Feb 2003 14:51 uur

Het Parool, Woensdag 5 februari 2003

Even wordt het de ME’er te veel

De Poolse kraker Marcin K. (23) gooide van driehoog een tv op het hoofd van een
ME’er. Poging tot doodslag, vonnist de rechter: vier maanden cel, plus twee
voorwaardelijk. Landgenote Alicja K. (23) gooide mee: twee maanden en één
voorwaardelijk.

Paul Vugts

 De zitting is alweer een paar uur bezig als politierechter A. de Jong langzaam
genoeg krijgt van de warrige verklaringen van de Poolse kraker Marcin K.
Volgens agenten en twee andere getuigen gooide hij op 30 november vorig jaar in
een nachtelijke rel rond kraakpand Foeliedwarsstraat 40 een televisie van
driehoog op het hoofd van een ME’er. Die raakte gewond aan vooral nek en
schouder.
 Nadat Marcin tijdens een verhoor was voorgehouden dat ook de videobeelden van
het gevecht hem als de dader aanwezen, had hij bekend - aldus een door hemzelf
ondertekende verklaring. Maar nu hij zich voor de rechter moet verantwoorden,
hult hij zich in vagere termen.
 Hij had niet bedoeld de tv te hebben gegooid, maar hij had alleen gezegd dat
hij zich door de drank weinig herinnerde. "Als u zegt dat ik op die beelden als
de dader ben te zien, moet het wel zo zijn."
 Politierechter De Jong: "Als iemand u zegt dat u op de video bent vastgelegd
terwijl u de Eiffeltoren omver duwt, zegt u dan ook dat dat wel zal kloppen?"
 Marcin, via zijn tolk: "Nou moet u niet overdrijven."
 De Jong: "U moet gewoon zeggen of u het gedaan heeft of niet."
 Marcin: "Ik heb de vulling van een kussen over de ME’ers uitgestort, zoals op
de video is te zien. Maar dat is geen tv, toch?"
 Rechter De Jong: "Maar dat u die tv heeft gegooid, staat wel op een papier dat
u heeft ondertekend."
 Als advocaat Thijs Stapel van Marcin en zijn Poolse medeverdachte Alicja K.
later in zijn pleidooi betoogt dat het de politie was die met buitensporig
optreden voor ‘de oorlogssituatie’ zorgde waardoor de Poolse krakers ‘volstrekt
in paniek’ raakten, is dat te veel voor de getroffen ME’er - die had zich tot
dan toe zitten verbijten op de tribune. Hij smijt de deur van de rechtszaal
achter zich dicht, om pas na een half uur weer stilletjes binnen te komen.
 Over het gebeurde bestaat op zich geen twijfel - de gebrekkige herinnering van
de verdachten betreft slechts hun rollen.
 Een buurtbewoner komt die nacht rond twee uur in politiebureau IJtunnel melden
dat twee mannen hebben geschoten in de Foeliedwarsstraat, om de hoek. Ze zijn
het kraakpand ingegaan, naar een feestje.
 Zes agenten in kogelwerende vesten gaan met de man daarheen, met ‘een bevel
tot binnentreden’ om het wapen te zoeken. Maar de twee mannen die na een tijdje
naar buiten komen, weigeren de agenten binnen te laten en trekken de deur weer
dicht. Na een schermutseling belanden ze allebei geboeid op de grond.
 De in het openbreken van kraakpanden geoefende BraTra-eenheid van de ME (Brand
en Traangas) wordt opgeroepen. Met een slijptol stort die zich op de deur, die
van binnen met fietsen wordt gebarricadeerd. Kennelijk is ‘het kraakalarm’
afgegaan, want vijftig, zestig sympathisanten ageren ondertussen
tegen ‘politiestaat’ Nederland. "Kraken gaat door."
 Als een peloton ME een charge heeft uitgevoerd, beginnen de krakers vanuit het
pand met rotzooi te gooien. De tv komt van driehoog bij genoemde ME’er op zijn
schild en hoofd, waardoor hij groggy moet worden afgevoerd. Een radiator, een
lade met troep en wat flessen missen doel.
 De film van een freelance-cameraman laat zien hoe Marcin en Alicja afwisselend
uit het raam hangen om hun scheldkanonnades en middelvingers tot de belagers te
richten - Alicja doet dat laatste zelfs ‘dubbelhandig’, ziet rechter De Jong.
 Alle tien krakers in het pand worden opgepakt. Foto’s, videobeelden en
getuigen wijzen Marcin en Alicja aan als de gooiers.
 Zijzelf en hun advocaat trekken in de rechtszaal alle registers open. Justitie
is vanwege het ‘buitenproportionele’ en ‘ondemocratische’ politie-
optreden ‘niet-ontvankelijk’, het bewijs is ongeldig en de dagvaarding
is ‘nietig’, want onduidelijk. In de verhoren hebben de rechercheurs de
verdachten onrechtmatig ‘bewerkt’, dus Marcins bekentenis telt niet. De rest
van het bewijs is flinterdun.
 Officier van justitie J. Van Doorn en rechter De Jong blijken het echter
goeddeels eens. De krakers hebben ongeoorloofde risico’s genomen. Vonnis: vier
maanden cel plus twee voorwaardelijk voor Marcin voor poging tot doodslag, en
twee maanden cel plus één voorwaardelijk voor Alicja wegens openlijke
geweldpleging. De twee moeten de getroffen ME’er samen 1250 euro
schadevergoeding betalen.