[kraken] re: [ADAM]Het is altijd de pers die het gedaan heeft!?

From: ivo@wagenstraat.squat.net
Date: 11 Feb 2003 22:38 uur

Volgens mij is vrijwel iedereen het erover eens dat een journalist nieuws
zou moeten brengen. Wat nieuws is is natuurlijk een discussiepunt, maar
nieuws vergaren en erover schrijven (of wat dan ook) is nou een maal het
werk. Draagt bij aan een meer kennis en informatie over tal van
onderwerpen bij heel veel mensen en kennis is essentieel voor enige
betrokkenheid.

Wat in godsnaam zou een journalist dan over krakers moeten schrijven? Nou,
het nieuws natuurlijk. Daar gaat de journalist zelf achteraan of het komt
van de fax rollen. En wie zet er iets op de fax? Nou heel af en toe, als
de dolle hond het niet op tijd weet te verhinderen, de krakertjes zelf,
als ze iets te vertellen hebben. In de meeste andere gevallen is het de
politie, want die sturen toch elke dag een waslijst met kleine berichten
naar de pers. Winkeldief hier, aanrijding daar en oh ja, wat krakers
hebben iets gesloopt. Het lijkt me niet de fout van de pers dat ze hier
iets over schrijven, het is immers gebeurt. Een goede journalist gaat
uiteraard zelf kijken en probeert de betrokkenen te interviewen, eigenaar
buren en de krakers. Maar ja, die zijn onvindbaar, zelfs voor het
spreekuur. Een hoofdkantoor met een PR afdeling hebben we niet (wees niet
bang, dit is geen pleidooi voor een hoofdkantoor) dus kan de serieuze
journalist alleen zijn eigen agenda onder de k van kraker afbellen of iets
op deze lijst zetten. Wat krijg je dan te horen als journalist? Oprotten!
Ah, bedankt voor dit verhelderende commentaar. Ik verwijt ze niks, die
persratten, ik verwijt de kraakbeweging iets. Wij doen het fout, wij zijn
de actieclub met het slechtste persbeleid van allemaal. Zelfs de eigen
media worden continue afgezeken. Volgens mij is het allemaal terug te
voeten op een volstrekt onvermogen om je in de positie van iemand anders
te verplaatsen. Wie denkt er nou serieus dat de houding van de pers ten
opzichte van krakers gaat verbeteren als we hun zo tegemoet treden? Hoeft
natuurlijk ook niet. We kunnen hun natuurlijk gewoon classificeren als
'fout', net als de rest van de wereld en dan hoeven we er ons nooit meer
druk over te maken. Lekker makkelijk.