[kraken] There's a copper in your mind

From: dollehon@dds.nl
Date: 12 Feb 2003 16:11 uur

Uiteraard ga ik hier niet reageren op mailtjes van mensen die mij op een
onnavolgbare wazige wijze van repliek menen te dienen. En ik ga hier al
helemaal niet in op alle tegenstrijdigheden, denkfouten en verkeerde
voorstellingen van zaken die uit de gevoerde discussie vallen te vissen. Mij
dunkt dat ik duidelijk genoeg ben. Sommige witte vlekken in mijn betoog mogen
jullie zelf invullen en zijn uiteraard bedoeld om de zogenaamde ‘meelezers’
niet al te veel in de kaart te spelen (dank voor de waarschuwingen, ik ben me
er echter wel degelijk van bewust).

Eén opmerking echter over de burgerlijke pers. Uit verschillende reacties
blijkt de veronderstelling dat die volstrekt neutraal zou zijn en dat we
negatieve berichtgeving geheel aan onszelf te danken zouden hebben. Dat is
natuurlijk flauwekul.
Natuurlijk, er is geen complot tegen de kraakbeweging aan de gang.
Journalisten ‘doen ook maar hun werk’ (waar ken ik dat toch van?) en veel van
hen zijn bij nadere kennismaking zelfs min of meer sociaal geëngageerd of links-
liberaal te noemen. Journalisten hebben echter te maken met redacties en die
redacties hebben weer te maken met directies en die directies hebben te maken
met verkoopcijfers en adverteerders. Op die manier vormt zich geen
absolute ‘line of command’, maar sluipen er wel (al dan niet ongemerkt)
allerlei mechanismes in de totstandkoming van het eindproduct. Aanhangers van
een liberaal systeem zouden nu gaan beweren dat de marktwerking tot gevolg zou
moeten hebben dat kwalitatief hoogstaande media het zullen winnen en dat vraag
en aanbod borg staan voor berichtgeving die de waarheid zo dicht mogelijk
benaderd.
Niets is minder waar. De pulp regeert, journalisten staan onder druk van
prestatie- en concurrentiedwang en rennen van item naar item, adverteerders
zijn gebaat bij een duf, angstig en dociel publiek dat in de rij gaat staan
voor hun waterbedden en andere troep en de krantenkoper wil vooral dingen lezen
die passen in het wereldbeeld dat hij toch al heeft.
De media vormen dan ook slechts een deel van de ideologische bovenbouw van een
kapitalistisch systeem en de heersende ideologie is altijd de ideologie van de
heersenden. Wie nog eens het geluk mocht hebben om deel uit te maken van
daadwerkelijke radikale sociale strijd, zal merken dat de kwaliteit van de
berichtgeving, ondanks al die betrokken journalisten, steeds evenredig zal
dalen naarmate de sociale strijd zich intensiveert. Daar kun je je maar beter
op voorbereiden, want het werkt als een flinke klap in je gezicht die je de
reële maatschappelijke verhoudingen weer helder voor ogen brengt.

Nu kan het aan mijn eigen somberheid liggen, maar ik krijg steeds sterker de
indruk dat het verrechtsende klimaat in Nederland ook zijn vruchten afwerpt in
de kraakbeweging. Dat uit zich dan bijvoorbeeld in toenemende (zelf-) censuur
(weg met de fantasie, leve de apathie!), minachting voor spontaniteit en
creativiteit, gebrekkige solidariteit (‘Wat heb ik met die kut-Polen te
maken?’) en een toename van autoritaire verhoudingen, die voornamelijk een
tandeloze en ingekapselde namaak-versie van sociale strijd tot gevolg heeft.
Mensen die afwijken van de norm, kritischer, radikaler of creatiever zijn,
krijgen daarbij steeds meer de wind van voren.
Daar wil ik het nu bij laten, ik heb vandaag nog een paar snackbars te slopen.
Watch out, there’s a copper in your mind!
S.
PS - ik ben trouwens benieuwd wie die bezetter met bedspiraal en flex op de
Pretorius was, hij/zij heeft in ieder geval mijn volledige sympatie.