[kraken] Erik's crematorium

From: dollehon@dds.nl
Date: 21 Feb 2003 21:45 uur

Tsja, het begint er naar uit te zien dat we op deze lijst serieus gestalkt
worden door een of andere zakenman die z’n gelijk wil halen. Nadat hij een
bedrag met negen nullen noemde kreeg een aantal mensen dollar-tekentjes in hun
ogen en de verschillende reacties (van naief tot totaal verdwaasd) waren in
ieder geval ronduit verbazingwekkend. Geen wonder dat die Nigeriaanse maffiosi
maar door blijven gaan met die totaal weirde emails over zo- en zoveel miljard,
er blijken gewoon genoeg mensen stom genoeg om er in te trappen. Natuurlijk,
geld is niet belangrijk; als je het hebt! En onze Erik heeft het met bakken
vol...
Ik ga niet in discussie met kapitalisten, die begooi ik met eieren (als ik in
een goeie bui ben, anders is het eigenlijk zonde van die eieren). Voor alle
anderen even voor de goede orde: er schijnt inderdaad geen sprake te zijn
geweest van enige bemoeienis van meneer Vlieger bij de inhoud van die maffe
documentaire. Dat soort praktijken komen tot nog toe alleen maar voor bij de
commerciele zenders, maar (nog) niet bij de zogenaamde publieke zenders. Tja,
mijn eerste bron was erg overtuigd van dit verhaal, maar het schijnt toch niet
te kloppen. Ook is er niemand geinterviewd van de Vrije Ruimte, Hans Polak
maakt wel zo’n opmerking over een kraker die zo praatte maar over wie of wat
hij het dan had is mij niet duidelijk (ik kon me er echter wel zeer levendig
iets bij voorstellen). Wél is kennelijk geprobeerd om de Vrije Ruimte te
benaderen over die eier-beelden, maar die bleken niet bereikbaar en er is
verder kennelijk niet erg hard achteraan gegaan. Het hele bakfietsverhaal is
natuurlijk in scene gezet door Vlieger, samen met de VARA-documentairemakers.
Ik vind dat journalisten zich op zo’n manier wel mengen in een conflict tussen
twee partijen, terwijl ze daar eigenlijk buiten horen te blijven staan, maar op
zich betreft het natuurlijk een relatief onschuldig grapje. Uiteindelijk maak
je het er dan wel zelf naar dat mensen ook zulke grappen met journalisten uit
zullen gaan halen.....
De bedoeling van de docu schijnt te zijn geweest om de diepere beweegredenen
van Vlieger bloot te leggen, wat uiteindelijk niet lukte zodat er een soort
mysterie ontstond. Vlieger geeft zijn motief echter zelf heel duidelijk aan: ik
wil altijd de grootste zijn. Meer hoef je er volgens mij ook niet achter te
zoeken, zijn persoonlijkheid is gewoon zo plat als een dubbeltje. Zelf vind ik
interessanter wat dat imperium van hem nu eigenlijk betekent voor een stad als
Amsterdam, hoe de machtsverhoudingen verschuiven van de burokratie van de
lokale overheden naar ondernemers als Vlieger, wat voor vruchten zijn aanpak
afwerpt en hoe je door zijn luchtbelletjes en ballonnetjes heenprikt (helemaal
geen betaalbare woonruimte in de Czaar Peterbuurt! Yuppenhokken en anders
niet!). Nu ontstaat er alleen maar mystificatie waar slechts een banale
werkelijkheid onder zit. (die zogenaamde kritiek op 'sommige gentrificerende
aspecten van Vlieger's werkzaamheden' ofzoiets hebben, tja daar hebben we nooit
meer wat van gehoord - mij gaat het natuurlijk niet om zogenaamde aspecten maar
om het kapitalistische wezen van die werkzaamheden)
Dat een multimiljonair voor klassenvrede pleit, hoeft natuurlijk niemand te
verbazen, evenmin als Vlieger’s referenties aan het pacifisme of het anti-
amerikanisme. Het zijn allemaal burgerlijke stromingen, wat door Vlieger’s
praatjes nog maar eens wordt bewezen. Dat die fabriek in Boskovice nog steeds
bestaat is mij ook bekend, in ons eerdere pamflet keerden we ons echter vooral
tegen de manier waarop Vlieger die fabriek heeft verkregen. In de latere
discussie merkte hij op dat hij die fabriek had verkocht ‘inclusief de
arbeiders’, wat een opmerkelijke verspreking was. Mensenhandel is bij mijn
weten verboden. Het verduidelijkt precies de machtsverhoudingen waar ik als
antikapitalist op tegen ben: Vlieger koopt een fabriek en de arbeiders ‘mogen’
er blijven werken. Wat mij betreft zijn de fabrieken het eigendom van de
arbeiders die erin werken, net als de huizen van de mensen die erin wonen zijn.
Overigens mag ik die piloten van Air Lib ergens wel. In ieder geval: hoe meer
vliegtuigen er aan de grond blijven hoe beter.
Tot slot nog wat over die zogenaamde alternatieve woningbouwverenigingen
enzovoorts, die ik tekort zou doen. De meeste aankopen en legalisaties van
kraakpanden zijn gerealiseerd in de loop van de jaren tachtig tot aan het begin
van de jaren negentig. Daarbij speelden verschillende factoren een rol. Ten
eerste was de overheid behoorlijk geschokt door de grote veldslagen van het
begin van de jaren tachtig en hebben ze de grootst mogelijke moeite moeten doen
om de geest weer in de fles te krijgen. Aan de ene kant werd er flink ontruimd
met enorme legermachten aan smeris, aan de andere kant werd aangekocht en
gelegaliseerd om in ieder geval een deel van de krakers weer braaf en zoet te
krijgen. De legalisatie-voorwaarden waren dan ook een stuk gunstiger. Daarbij
daalden de onroerend-goedprijzen rond 1990 tot een ongekend dieptepunt. Verder
werd veel noodzakelijk onderhoud en verbouwingen in eigen beheer uitgevoerd, de
zogenaamde zelfwerkzaamheid. Destijds beschikten mensen echter nog over zeeën
van vrije tijd, tegenwoordig zul je in ieder geval veel meer moeten laten doen
door betaalde krachten. Panden die nu nog wel aangekocht en/of gelegaliseerd
worden zijn eerder uitzonderingen dan de regel en na afloop blijkt het vaak
tegen te vallen door de hoge huren en hypotheken, plus alle idiote regeltjes
waar je aan moet voldoen.
Sommige mensen hielden aan het legalisatiegolfje van het eind van de jaren
tachtig de illusie over dat dit allemaal mogelijk was door hun geweldige
kwaliteiten als onderhandelaars. Dat is natuurlijk humbug, er valt pas wat te
onderhandelen als je een stok achter de deur hebt. Aan de andere kant blijken
zowel plaatselijke overheden als ‘progressieve ondernemers’ als Vlieger
momenteel interesse te hebben voor de zogenaamde broedplaatsen. Dat blijken
eens temeer tandeloze subculturele stronthuizen voor creatieve drollendraaiers
te zijn.
S.
No bush no saddam no war BUT CLASSWAR!