Woning gekraakt voor zwerver Paul (Enkhuizen)

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 01 Jan 2003 23:06 uur

Noordhollands Dagblad (c) 31 december 2002

Woning gekraakt voor zwerver Paul

Paul Roozendaal tussen de krakers bij de ingang van zijn nieuwe huisje.
Foto Henk de Weerd

Van onze verslaggeefster

ENKHUIZEN - De kerstdagen bracht de Enkhuizer zwerver Paul Roozendaal
nog door op een bankje in het park, maar met de jaarwisseling heeft hij
onderdak. Gisterochtend werd voor hem een leegstaande woning van het
beoogde sloopcomplex de Fruittuinen gekraakt.

De kraakactie was een idee van Aly Vos. Zij heeft zich het lot van Paul
Roozendaal aangetrokken. Toen het enkele weken terug zo hard vroor liet
ze hem bij haar thuis logeren. In die week had ze veelvuldig contact met
de gemeente Enkhuizen over een betere oplossing. Op het stadhuis was het
plan ontstaan om een woning voor hem te vorderen, maar wethouder Dirk
van Pijkeren liet dit plan enkele dagen later varen. Roozendaal was weer
aangewezen op de straat.

Spannend

"Maar natuurlijk liet het me niet los", zegt Vos. "Dus ik kwam op het
idee een woning te kraken. Spannend natuurlijk want ik heb dat nog nooit
gedaan." Aly Vos en Paul Roozendaal zijn vanochtend in gezelschap van
dominee Henk van Andel, ook een onbeschreven blad op het gebied van
kraakacties. Maar ze hebben een paar ervaren krakers bij zich, zoals de
jongeman die zich bedient van de schuilnaam Jan Oker. Hij was betrokken
bij twee eerdere woningkraken in Enkhuizen en woonde een tijdje in een
andere leegstaande woning van de Fruittuinen. "Nu woon ik in een
kraakpand in Zaandam", zegt hij.

Jan Oker en zijn vriend hebben een zak vol gereedschap mee. Met enig
geweld wordt de deur open gewrikt en het slot eruit getikt. In een paar
minuten is het gepiept. Aly Vos belt de politie om de geslaagde kraak te
melden terwijl de krakers en Henk van Andel het hoogstnoodzakelijke
meubilair naar binnen dragen: een matras, een stoel en een tafel. Ook
raadslid Hans Langbroek van Nieuw Enkhuizen komt aanlopen. Hij had enige
tijd terug contact met Aly Vos over Paul Roozendaal en wil via de
politiek de situatie van de daklozen in Enkhuizen verbeteren. Langbroek
ontdekt dat de radiatoren van de woning nog gewoon werken. "Ik draaide
ze open en het werd meteen loeiheet."

Steen

Tijdens de kraak steken nieuwsgierige buren het hoofd buiten de deur of
het raam. Ze krijgen een briefje van Vos waarin het hoe en waarom van de
kraakactie wordt uitgelegd. 'Wij zullen er alles aan doen om u geen
overlast te bezorgen', aldus een passage uit de brief. Paul Roozendaal
heeft de reputatie dat hij in een kwaaie bui wel eens een steen door een
ruit gooit. "Maar als hij zijn eigen plek heeft doet hij dat niet", zegt
Vos. Zij heeft een team van vrijwilligers gecharterd om hem te
begeleiden. "Ik denk dat het hier wel beter met hem zal gaan. Al blijft
hij natuurlijk drinken. Hij is al 20 keer in de detox geweest en
afkicken is nooit gelukt. Dat moet je op een gegeven moment ook niet
meer willen, want dat loopt alleen maar op teleurstellingen uit."

De kraakactie lijkt in goede aarde te vallen. Een langsfietsende vrouw
roept iets ter goedkeuring en steekt haar duim op. Ook buurman Jan Buis
kijkt vanaf zijn balkon wat er bij hem aan de overkant gebeurt. Dat de
woning er staat is misschien wel aan hem te danken. De Stichting
Woondiensten Enkhuizen wil de kleine ouderenhuisjes slopen en vervangen
door nieuwbouw. Buis organiseerde een referendum tegen dit plan, maar
eind oktober bleek de meerderheid van de Enkhuizers toch voor sloop te
zijn. Hoe dan ook, de huizen zijn nog niet zomaar om, want Buis blijft
zich tegen de plannen verzetten.

Paul Roozendaal scharrelt ondertussen wat onwennig in zijn nieuwe huis
rond. Het is er pikdonker, want voor de ramen zitten platen hout. De
woning stond al meer dan een jaar leeg. In dat geval is een kraakactie
niet illegaal. "Zolang de eigenaar van de woningen niets met het complex
doet, hoeft hij er niet uit", voorspelt kraker Jan Oker.

Het klinkt de Roozendaal allemaal als muziek in de oren. De nacht ervoor
is hij verregend op zijn bankje in het park. "Ik dacht dat het een
buitje van niks was toen het begon, maar het heeft de hele nacht
doorgeregend", zegt hij. Zijn jas is nat. Aly Vos: "Toen we hem
vanochtend ophaalden werd ik er weer helemaal triest van."

Roken

De krakers staan als het werk gedaan is een shaggie te roken in de gang
van het kraakpandje. Jan Oker werpt een blik door het luik naar de
kruipruimte om de kijken waar de waterleiding loopt. Het ziet er niet
goed uit. Jan Oker schat in dat het honderden euro's gaat kosten om de
woning van stromend water te voorzien. ,,We hebben een potje'', zegt Van
Andel. "En anders zijn er genoeg rijke fondsen. Hoe dan ook, er moet
water komen."

De Stichting Woondiensten Enkhuizen was gisteren niet bereikbaar voor
commentaar.

http://www.nhd.nl/ArchiefArtikel/0,4744,15-1-2039--1061314,00.html