Fw: Endstra niet blij met poster

Documentlocatie i.v.m. hyperlinken

 Stuur Bericht   Over de lijst  Datum-menu   Reactie-menu   Onderwerp-menu   Auteur-menu

From: Redaktion Legalize! Wiesbaden (redaktion@legalizewiesbaden.de)
Date: 14 Jan 2003 18:44 uur

Mener Endstra is een erg bescheiden man..!
Oud nieuws uit Het Parool:

Source: Het Parool (NL)
Copyright: Het Parool
Pubdate: Fri, 22 Nov 2002
Author: Bart Middelburg
Contact: redactie@parool.nl
Website: http://www.parool.nl/
Newshawk: HaL (HaL@legalizewiesbaden.de)
Translator: HaL (HaL@legalizewiesbaden.de)

Privacy Endstra gaat voor vrije meningsuiting

BART MIDDELBURG

AMSTERDAM - Het zakenblad Quote moet de twee weken geleden verspreide Quote
500, met daarin een foto van de omstreden Amsterdamse vastgoedhandelaar
Willem Endstra, uit de handel halen. Dat heeft vice-president van de
Amsterdamse rechtbank M. Poelmann gisteren bepaald in het kort geding dat
Endstra tegen Quote had aangespannen.

De Quote 500, de jaarlijkse ranglijst van rijkste Nederlanders, moet binnen
drie dagen uit de winkels zijn, aldus het vonnis; op niet naleving daarvan
staat een dwangsom met een maximum van honderdduizend euro. Quote is furieus
en heeft direct hoger beroep aangetekend.

Aan Endstra (met 350 miljoen euro 36ste op de ranglijst) wordt in de Quote
500 een korte beschrijving gewijd, met daarbij een foto van hem die eerder
dit jaar is genomen op een liefdadigheidsgala van de stichting Vrienden van
de Thuiszorg. Endstra eiste vorige week dat het nummer uit de handel zou
worden gehaald omdat, aldus zijn advocaat Stefan Kalff, vermogende
Nederlanders 'nu eenmaal een verhoogd risico' lopen op ontvoering of
afpersing.

Vice-president Poelmann stelt in haar vonnis dat in het geval-Endstra een
aantal omstandigheden van belang is, onder meer dat Endstra 'geen publiek
figuur' is, dat hij 'nimmer de publiciteit gezocht' heeft, dat zijn portret
'niet eerder gepubliceerd' is en dat Endstra 'nimmer veroordeeld' is en
momenteel ook niet strafrechtelijk wordt vervolgd.

Daarom oordeelt de vice-president dat 'het recht van Endstra verschoond te
blijven van een inbreuk op zijn persoonlijke levenssfeer in de vorm van
publicatie van zijn portret' zwaarder dient te wegen dan 'het belang van
Quote bij haar recht op vrije meningsuiting'.

Willem Endstra raakte recent in opspraak, nadat hij eerder al onderwerp was
geweest van justitiële onderzoeken naar respectievelijk een xtc-bende en een
hasjorganisatie. Afgelopen zomer dook zijn naam op in de oorlog die al
geruime tijd in de Amsterdamse onderwereld woedt en die al aan tal van
kopstukken het leven heeft gekost.

Die onderwereldoorlog ontbrandde volgens informatie van de politie rond 1990
tussen het criminele duo Sam Klepper en John Mieremet enerzijds en de
Joegoslavische maffia anderzijds. In oktober 2000 werd Sam Klepper
geliquideerd, begin dit jaar werd op de Keizersgracht een (mislukte) poging
gedaan John Mieremet te vermoorden.

Mieremet stapte naar justitie en deed in De Telegraaf een boekje open over
de achtergronden van alle conflicten. Mieremet wees daarbij vooral naar
Endstra en naar voormalig Heineken-ontvoerder Willem Holleeder: Endstra zou
fungeren als 'bank van de onderwereld', Holleeder als Endstra's 'bewaker'.

Zo zou Holleeder geld van Mieremet - bestemd voor de Joego-maffia - in eigen
zak hebben gestoken. Daarnaast nam de vriendin van Mieremet samen met de
familie Endstra deel in een vastgoedonderneming met een portefeuille van
zo'n tweehonderd miljoen gulden. Door alle problemen met Holleeder eiste
Mieremet zijn aandeel in de bv op, circa vijftig miljoen. Endstra zou
beloofd hebben dat het zou worden uitbetaald. ''In plaats daarvan stuurden
ze een huurmoordenaar op me af,'' aldus Mieremet, doelend op Endstra en
Holleeder.

Endstra's advocaat Kalff noemt het vonnis 'een enorme opsteker'. Vandaag
dient overigens opnieuw een kort geding, dit keer van Endstra tegen De
Telegraaf. ''Wij hebben reden om aan te nemen dat ze binnenkort weer met een
stuk over Endstra komen, met een foto erbij. Dat wil Endstra tegenhouden.''

Adjunct-hoofdredacteur Mark Koster van Quote vindt de uitspraak een schande.
''Dit is persbreidel. Daarom gaan we ook in beroep.''

Extra complicerende factor voor Quote is dat het decembernummer wederom een
verhaal met foto's Endstra bevat, waaronder een snapshot van Endstra met
Holleeder op een bankje aan de Apollolaan. Endstra zal, met het vonnis van
gisteren in de hand, vrijwel zeker opnieuw naar de rechter stappen. Voor
Quote is dat geen aanleiding de distributie tegen te houden. ''Als we weer
worden gedaagd, zien we dat met vertrouwen tegemoet,'' aldus Koster.