[kraken] Vervolg op musical-bericht

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 26 Jan 2003 01:59 uur

Vervolg op musical-bericht

(deels off-topic)

Een tijdje terug meldde ik dat de Stichting Wassenaarse Musical het stuk
"kraakpand" zal brengen. Zomaar een bericht, wat mij interessant leek
omdat een Nederlandse groep een New Yorkse musical brengt vertaald naar
de Nederlandse situatie. Niet zomaar een musical, maar een heftig stuk.
Ik kreeg er enkele aan mij gerichte reacties op terug. Varierend van het
verzoek om meer info tot "waar kan ik mij aanmelden om mee te doen".

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen reet te maken met de Wassenaarse
Musical Stichting. Je moet dus bij hun zijn.

Het stuk

Een aantal jaren terug heeft deze (origineel amerikaanse) musical door
Nederland getoerd. Het is geen prettig stuk: New York, daklozen, junks,
criminaliteit, aids, alcoholisten, en vooral "hoe overleef ik de harde
wereld".

Dat de musical naar een Nederlandse situatie is vertaald was mijn reden
om het te melden op de lijst. Hoewel het heel deprimerend kan zijn voor
sommigen, is het ook een boeiend stuk: "om te gaan kijken, en/ of om het
te boeken in je cultuurverruimende ruimte". Ik vroeg me alleen nog af
"wat is dat wassenaarse musical" stichting-gebeuren.

Voor de geinteresseerden

In de Haagse Courant staat een artikel welke ik (off-topic) voor de
geinteresseerden interessant genoeg vind. Hieronder geplakt omdat een
link-verwijzing zo onprettig is (in dit geval). Als aanvulling op - met
de opmerking dat ze dus niet in juni, maar al in mei de premiere van
kraakpand hebben. Het artikel gaat vooral over een ander stuk, maar
geeft mij in ieder geval een positieve opvatting over de 'geest' van
deze groep.

Haagse Courant (c) 24 jan 2003

Musical zoekt emoties achter de oorlog

door Frederik van Lookeren Campagne

DEN HAAG | WASSENAAR | "We hebben in de voorstelling gebeurtenissen op
de emoties van de Tweede Wereldoorlog geplakt."

Dit zegt Claudia Berman van de Stichting Wassenaarse Musical over de
muziektheatervoorstelling 'Oorlog '40-'45', die dit weekeinde wordt
gespeeld in het Centrum voor Amateurkeunst De Poort in Den Haag.

Het is een korte productie, die wordt gespeeld naast de grote
voorstelling 'Het Kraakpand', die in mei in premiere gaat.

"We hebben in november het script geschreven en zijn in december
begonnen met de repetities", vertelt Berman.

In tegenstelling tot andere producties van de stichting wordt hier van
de acteurs een stevige eigen invulling van hun rol verwacht. Eerder deze
week zijn pas de teksten vastgesteld, waarvan het wel de bedoeling is
dat de acteurs zich hieraan houden.

De productie 'Oorlog 40-45' gaat over enkele fragmenten van de Tweede
Wereldoorlog, zoals de capitulatie van Nederland, het verzet en
landverraders. "Eigenlijk gaat de voorstelling niet zozeer over de
oorlog, maar over heel alledaagse emoties en gevoelens, zoals of je met
de grote stroom meegaat", aldus Claudia Berman. "In de voorstelling zit
een meisje dat verliefd is op een Duitser. Dat je verliefd wordt op
iemand heb je niet in de hand, maar wel of je daarmee doorgaat. Dan kies
je voor je eigen geluk. Is dat goed of fout?"

Irak

De voorstelling heeft volgens Claudia duidelijke relaties met de
dreigende oorlog in Irak en met de verminderde tolerantie ten opzichte
van asielzoekers. Dat voor de Tweede Wereldoorlog als leidraad is
gekozen, komt omdat deze voor scholieren ver weg is.

Zij is erg blij dat een van de acteurs zelf ondergedoken heeft gezeten
in de oorlog, waardoor de bezoekers worden geconfronteerd met iemand die
er echt bij is geweest. Om ook bezoekers binnen te krijgen die zelf de
oorlogsperiode hebben meegemaakt, krijgen opa's en opa's die met hun
kleinkinderen meekomen korting op de toegangsprijs.

Amateurs

De Stichting Wassenaarse Musical heeft een reputatie opgebouwd met
alternatief muziektheater met amateurs. "Meestal blijven
amateurgezelschappen hangen in het spel, terwijl wij zoeken naar
dramatische effecten en de emoties achter het verhaal", legt Claudia
Berman uit. Dat blijkt ook uit het repertoire, dat verdergaat dan de in
de amateurwereld gebruikelijke musicals 'Annie' of 'Oliver'.

De spelers komen allang niet meer alleen uit Wassenaar, maar ook uit Den
Haag en andere plaatsen in de omgeving. Ook zit een aantal van de
acteurs in de voorbereidende klassen van de kleinkunst- of
musicalacademie.

<<<
Voor info:
http://www.wassenaarsemusical.nl