[kraken] Na kraakactie weer op straat (A'doorn)

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 29 Jan 2003 21:49 uur

Apeldoornse Courant (c) 28 jan 2003

Na kraakactie weer op straat
van een onzer verslaggevers

28 JANUARI 2003 - APELDOORN - Gerard Gabrielse kondigde het vorige week al
aan: als de Apeldoornse dak- en thuislozen niet meer onder de overkapping bij de
Korenpassage (onlangs afgesloten met een hek) kunnen slapen, zoeken ze zelf wel
een dak boven hun hoofd.

(Foto Tom van Dijke)

Vrijdagavond tikte de ‘straatadvocaat‘ een ruitje in van een leegstaand pand aan
Kanaal Noord. De matrassen en dekens die hij normaal gesproken dagelijks naar de
Korenpassage sleepte, legde hij nu daar neer. ‘Het zag er zo onbewoonbaar uit van
binnen, dus ik dacht: hier kunnen ze wel even blijven.‘

Een telefoontje naar de gemeente leerde echter dat de kraakactie ongeoorloofd was.
Volgens voorlichter Noud v.d. Hatert is het pand (waar onlangs nog een
hennepplantage werd ontmanteld) formeel eigendom van de gemeente Apeldoorn.
‘Het is zelfs al verhuurd. De huurder is bezig met verbouwingswerkzaamheden,
vandaar dat het binnen wat rommelig is. Het staat pas een paar weken leeg, dus
kraken mag sowieso niet.‘

DICHTGESPIJKERD

Medewerkers van de gemeente hebben gisteren het pand - ondanks dat het
klaarblijkelijk verhuurd is - dichtgespijkerd. Alle matrassen en lakens die nog binnen
lagen, werden in de tuin gegooid.

Gabrielse haalde gisteravond het beddengoed maar weer op. ‘De jongens moeten
toch slapen vanavond, dus we hebben deze spullen hard nodig. Waar ze de nacht
gaan doorbrengen? Ik heb geen flauw idee. De Korenpassage zit niet altijd op slot,
dus misschien dat we het daar kunnen proberen. En anders wordt het de portiek van
de Menorahkerk.‘

KALE KIP

De schade (vernielde ruit) gaat de gemeente niet op Gabrielse verhalen. De
voorlichter: ‘Ik denk niet dat dat veel zin heeft. Van een kale kip valt niks te plukken.‘

Gabrielse zelf tenslotte heeft geen spijt van zijn kraakactie. ‘Als we er konden blijven,
was het meegenomen. Ik wilde weer eens een signaal naar de gemeente afgeven. Het
zoveelste, het wordt tijd dat ze op het stadhuis wakker worden. Ze blijven maar leuren
met de zwervers.‘

http://www.apeldoornsecourant.nl/archief?ArchiefID=1425220