Re: [kraken] afficheverzameling Staatsarchief online

From: N. Jassies (nickel@xs4all.nl)
Date: 04 Mar 2003 20:09 uur

Zoals door Eric Duivenvoorden onlangs op de krakenmailinglijst bekend
gemaakt, zijn er ruim 5000 affiches van het Staatsarchief digitaal
beschikbaar gesteld via de site van het IISG. Daarbij is er sprake van
"auteursrechten" en "copyright". Maar dat betekent níet, zoals door enkele
reacties op Duivenvoordens mededeling wordt gesuggereerd, dat het IISG nu
copyright zou claimen op door anonieme mensen en groepen gemaakte affiches
en/of flyers!
Vandaag heb ik navraag gedaan bij Frank de Jong, hoofd publieksdiensten van
het IISG. Van mijzelf staan er ook een paar affiches op de site. Dus vroeg
ik aan De Jong of het instituut daarop nu copyright gaat claimen. Maar dat
staat er niet en het omgekeerde wordt juist bedoeld. Ik ben het zelf die
een copyright daarop heeft (wat overigens nooit mijn bedoeling was) en het
instituut probeert mijn rechten daarop te beschermen.
In mijn geval geef ik dus niet om auteursrechten: affiches waren toch
altijd bedoeld om anoniem op straat te gaan plakken. Maar het iisg heeft
als openbare instelling een paar vervelende ervaringen achter de rug van
bijvoorbeeld ijdele fotografen, die opeens een foto van henzelf middels het
instituut gepubliceerd hadden gezien op een website, affiche of in een
folder dat door het iisg werd gepubliceerd, maar zonder bronvermelding
(auteursrecht!) van de fotograaf (toevallig wist het instituut dat niet).
Dat leidde dan tot allerlei dreigementen van de kant van zo'n fotograaf,
die een advokaat zou inschakelen en nooit meer zijn (overigens prachtige)
materiaal aan het iisg wilde afstaan. (Zulke mensen willen alleen nog maar
geld vangen.)
Om zich dus bij voorbaat tegen zulk soort lastige ijdeltuiten af te
schermen zijn die bepalingen in het verhaal van Duivenvoorden opgenomen.
Voor meer dan 90-98 procent van de digitaal beschikbaar gestelde affiches
gelden die juridische voorzorgsmaatregelen overigens helemaal niet! Voor
wie goed kan lezen staat dat ook in de algemene inleiding van Duivenvoorden
bij zijn affiche-website. En wie illegaal alle leuke plaatjes wil kopiëren
gaat maar rustig z'n gang!
Beste groetx,
Nico