[kraken] [Zaandam] Oud Pompstation gekraakt

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 29 Mar 2003 22:29 uur

Noordhollands Dagblad (c) 20 maart 03

Oud pompstation Czaar Peterstraat gekraakt
{PRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Foto Bart Homburg"}
Van onze verslaggever
ZAANDAM-Het voormalig pompstation aan de Czaar
Peterstraat in Zaandam is sinds afgelopen maandag het nieuwe
onderkomen van kraker Vincent. Met een likje verf en wat
timmerwerk wil hij van het niet meer dan zeven vierkante
meters tellende gebouwtje wat moois maken. Ook wil hij gas,
water en licht aanvragen.

,,Dit gebouwtje is een geschenk uit de hemel,'' zegt de
dolgelukkige Vincent. ,,In Amsterdam kost zo'n ruimte 400 euro
en hier staat hij zomaar leeg.'' Vincent staat al vier jaar
ingeschreven als woningzoekende in Noord-Holland. ,,Dat is te
kort om een woning te krijgen. Daarbij kan ik de honderden
euro's huur voor een huis niet betalen. Ik werk overal en nergens
en met name in de ICT, maar ik verdien te weinig om een heel
huis te kunnen huren. Volgend jaar wil ik misschien naar de
kunstacademie in Amsterdam, dan krijg ik een uitwonende
studiebeurs van pakweg 200 euro. Daarvan kan een mens toch
geen huis bewonen?'' meent Vincent.

Voordat Vincent het verlaten pompstation betrok, leidde hij een
zwervend bestaan. ,,Ik woonde vaak bij bekenden, maar die ben
je toch tot last. Het is goed als ik op eigen benen ga staan. Dat
kan nu in dit pompstation. De gemeente en de politie zijn langs
geweest en die vinden het prima dat ik hier woon, maar het pand
is eigendom van Kok tankstation BV die hier vroeger de pomp
beheerde. Hem moet ik nog toestemming vragen. Ook ga ik gas,
water en licht aanvragen. Tot die tijd verwarm ik het gebouw
met een oud petroleumkacheltje en kook ik mijn eten op een
butagasstel, zoals op de camping,'' vertelt Vincent.

Met die energie lijkt het wel in orde te komen. Het
waterleidingbedrijf PWN laat weten dat Vincent water krijgt
zodra hij het aanvraagt. ,,Wij beschouwen water als een primaire
levensbehoefte. In het verstrekken van water maken wij geen
onderscheid tussen een koper, huurder of kraker. Als de kraker
gewoon op tijd zijn rekeningen betaalt, is er wat ons betreft geen
probleem,'' legt PWN-woordvoerder J. van Rijn uit.

Ook energiebedrijf Nuon doet niet moeilijk. ,,Wij kijken niet
naar de persoon. Als iemand een huis betrekt en ons product wil
afnemen, kan dat gewoon. Iedereen die betaalt kan gas en
elektriciteit van ons krijgen,'' aldus M. van Kruiningen van
Nuon.

De politie is inderdaad bij het tankstation gaan kijken. Wat de
agenten betreft mag Vincent daar blijven zitten. ,,Omdat het
pompstation al lange tijd leegstaat, controleren wij alleen of er
meubelen in het pand staan, dus of er daadwerkelijk iemand
woont. Verder laten we de zaak over aan de eigenaar. Deze kan
een uitzettingsprocedure starten bij de rechter, als hij de kraker
weg willen hebben. Wie namelijk langer dan 24 uur in een pand
verblijft dat meer dan een jaar leeg staat, kan niet zomaar zonder
slag of stoot worden verwijdert,'' meldt politiewoordvoerder
Hans Haijen.

De gemeente is geen partij in de kraak omdat het pompstation
particulier eigendom is. Eigenaar Kok tankstation BV, wil niet
op de kraak reageren.

http://www.nhd.nl/Pagina/0,7106,15-1-2039--1247907-1331--
,00.html