bericht van bladluiz@hypocrisy.org

Re: [kraken] Verse Kraak; Churchilllaan -> vraagje

Auteur: Blad luiz <bladluiz@hypocrisy.org>
Datum: 04 mrt 2004 17:18 uur

Beste Ivo,

kun je als je een "scherp" andwoord geeft op een mailtje wel even opletten of je het goed gelezen hebt?
In het mailtje stonde namelijk dat er 2 etages en een zolder gekraakt zijn, en nog een derde etage bewoond bleek te zijn.
De situatie is dus als volgt: de 2e, 3e en de zolder hebben een eige opgang, dit is allemaal gekraakt, behalve 2 zolder kamertjes, want daar staan wat spullen van de bewoner van de 1ste etage (of de begane grond).
Dus misschien is twee etages + een zolder een wat mooiere troostprijs.

groetjes, Arthur.

--- ivo@wagenstraat.squat.net wrote:

Hoi,

> Wat ik me afvraag is; hoe normaal is het om een zolder te hebben die je
> slechts kan bereiken via een ander trappenhuis dan je eigen? En in
> hoeverre zijn we verplicht om haar een sleutel te geven?

Ik denk niet dat het een kwestie van 'normaal' is. 'Hoe normaal is het om
ergens een deur open te breken er een leeg hoekje in het pand te zoeken?'
Ook niet 'normaal', lijkt me.

Ik denk dat het (zeker voor de OvJ) heel simpel is. Zij heeft deze zolders
in gebruik als opslagruimte. Dat mag, daar zijn ze voor. Waar zij woont en
met wie zij getrouwt is, is niet relevant voor de juridische status en het
feitelijk gebruik. Je bent dus verplicht om haar toegang te verschaffen
tot de door haar gebruikte zolders. Net als jullie recht van overpad
hebben, heeft zij dat ook.

Dat is denk ik niet jullie enige en belangrijkste probleem. Wat voor
zolder is het dan? Een lattenzolder, of een bewoonbare woning die voldoet
aan de daarvoor geldende eisen? Met voldoende brandwerende wanden en
plafonds, sanitair etc.?
Als dat niet het geval is zal de eigenaar (als hij slim is) eeven met BWT
gaan bellen en die komen langs verklaren jullie zolder als niet geschikt
voor bewoning en tevens in strijd met de bestemming en dan moet je weg.
Dat half amsetrdam zo woont is niet relevant want dan ziijn huurder en
eigenaar het daarover eens. In dit geval niet, dus dan wil BWT wel even
langskomen. Je wordt dan op bestuursdwang ontruimt, daar komt geen
rechtszaak aan te pas en de leegstandstermijn voor of na de kraak is ook
niet relevant. Je mag er gewoon niet wonen.

Het kraken van een bewoonde woning is natuurlijk al een beetje dom, maar
de zolder is zelden een geschikte troostprijs.

Ivo

 [04 Mar 14:00u]: 261 abonnees + 244 niet-abonnees