Re: diskussie anti-antikraakdag

nomailto-burt (nomailto-burt@xs4all.nl)
Wed, 03 Nov 1999 20:57:40 +0100

At 17:26 14-9-99 +0200, you wrote: >Het bang maken van huiseigenaren is nu precies wat zou moeten gebeuren want >alleen dat zal ze wel twee keer laten nadenken voordat ze een kraakwachtburo >inschakelen. Wat betreft de pers zou ik zeggen FUCK THEM! De pers zal in >ieder geval nooit het verschijnsel kraakwachten naar de eeuwige jachtvelden >dirigeren en op het moment dat je hen jou actiemethodes laat bepalen verandert >er sowieso nix. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat je van vervelende pers >niet blij wordt maar wat heb je liever een goed artikel of een leeg pand?. >>Je kunt je afvragen of je >> actiemiddel niet te zwaar wordt en zo tegen je gaat werken. Bovendien zet >> je de anti-kraakbureautjes zo in een slachtofferrol en gaat de aandacht in >> de pers natuurlijk vooral weer naar de vernielingen en luisteren ze minder >> naar de argumenten. >Bingo! Laat ze er maar zoveel mogelijk over berichten dan komt de boodschap tenminste snel en goed over. > >We hebben meestal de beste en redelijkste argumenten alleen tellen die uiteindelijk minder zwaar dan de argumenten van 'het kapitaal' en dat heeft niets met rechtvaardigheid maar alles met klassjustitie te maken (maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel). Mijn vraag aan jou is dan ook wat en wie je met positieve media aandacht wilt bereiken en op welk manier dat het einde der kraakwacht naderbij brengt? =================== Hmm, ook geen pasklaar antwoord hier hoor, ik vind het alleen jammer dat het kraken vanuit een brede beweging die samenwerkte met buurtcomite's en veel steun had uit de maatschappij veranderd is in een veel kleinere kraakbeweging met veel minder invloed en wellicht ook met minder visie (over de hele breedte genomen en uitzonderingen daargelaten). En hierin heeft negatieve pers ook een bepaalde rol gespeeld. Ook het gebruik van geweld en vernielingen, hoe rechtvaardig en logisch ze ook geweest zijn, hebben aan deze marginalisering bijgedragen. Als een buurt waarmee je wilt samenwerken niets van je moet hebben, door het beeld wat ze van je hebben, of als je jonge mensen afschrikt om te gaan kraken omdat ze bang voor geweld zijn, dan kan die pers toch meer invloed op je beweging hebben dan je zou verwachten. Ik ben zelf altijd een grote voorstander geweest voor slimme acties of acties met humor en liefst een combinatie van die twee. Als mensen om je actie moeten lachen is ie al half geslaagd en wordt er ook over gepraat, maar dan in de positieve zin. Het vergt natuurlijk wat meer creativiteit en moeite, maar ik denk dat dat het ook waard is. Ook binnen de kraakbeweging is er, denk ik, veel meer draagvlak om aan dergelijke akties mee te doen. Mensen gooien over het algemeen liever met verfbommen dan met stenen en nemen de ME liever in de zeik dan dat ze daadwerkelijk met ze gaan knokken. Ik zelf zou de ramen van een kraakwachtenpand liever dichtplakken met posters dan ze in te gooien. Ja en hoe maak je met positieve media een einde aan het fenomeen kraakwacht. Niet echt denk ik, het is een onhaalbaar doel om alle kraakwachtpraktijken uit Nederland te bannen. Er zijn altijd mensen in woningnood die tijdelijk wel even ergens willen zitten en er zijn altijd eigenaren die er belang bij hebben om hun pand snel weer beschikbaar te hebben. Ik denk ook niet dat je daar met geweld en vernielingen een einde aan kunt maken. Je moet nu vooral gaan voorkomen dat gemeentes gebruik gaan maken van dit soort clubs. Alert op de actualiteit inspringen en goede informatie naar buiten brengen in de vorm van brochures en ook gemakkelijk leesbare pamfletten. En in het oog springende acties voeren om de aandacht op deze argumenten te richten. Zoeken naar schandalen met dit soort bureau'tjes. Eventueel lobbyen bij linkse politieke partijen al denk ik dat heel veel mensen dat laatste niet zo zien zitten omdat ze, terecht, nogal teleurgesteld zijn in de partijpolitiek. Als je je argumenten op het juiste moment aan een gemeenteraad stuurt die met een kraakwachtenbureau in zee wil gaan, dan zou dat toch een bepaalde invloed moeten hebben, zeker op partijen die het huurdersrecht (nog?) hoog in het vaandel hebben staan. .. ******************************krakenmail************************************* Voor afmelden/ to unsubscribe: mail to <majordomoNotApllicable> met de tekst/ with text: unsubscribe kraken Oude berichten op/ old mailmessages at: <HttpNoTaPplicable?/ascii/kraken/index.html> volgens de waarnemend admin in komkommertijd: "da klopt niet meer, dat wordt binnenkort <http://squat.net/ascii> of ergens in die omgeving"