Re: diskussie anti-kraakwachtdag

nomailto-burt (nomailto-burt@xs4all.nl)
Wed, 03 Nov 1999 20:58:11 +0100

At 23:22 15-8-99 +0200, you wrote: Date: Sun, 15 Aug 1999 23:22:34 +0200 (CEST) From: Muis <muis@blau.xs4all.nl> >On Sun, 15 Aug 1999, Squatters Embassy wrote: > >> >Je moet nu vooral gaan voorkomen dat gemeentes gebruik gaan maken van dit >> >soort clubs. Alert op de actualiteit inspringen en goede informatie naar >> >buiten brengen in de vorm van brochures en ook gemakkelijk leesbare >> >... > >Gemeenten die gebruik maken van krakers.... daar hoor je niet zoveel over. nee dat zei ik natuurlijk ook niet, het ging om gemeenten die gebruik maken van kraakwachtenbureautjes. >> Ik geloof ook dat het verzamelen van zulke verhalen duidelijk kan maken dat >> het ondermijnen van huurrecht geen goeie zet is. > >Het ondermijnen van het huurrecht? Je hebt geen rechten als kraker, en ook >niet als om-niet-figuur. Want je huurt niet. Tuurlijk hebben krakers wel rechten, een eigenaar mag je niet zomaar uit je huis gooien want dan pleegt ie huisvredebreuk. Zal ie toch een kort geding moeten aanspannen, en heel soms winnen krakers die nog wel eens. En een kraakwacht heeft in ieder geval de beperkte bescherming van het oprotcontract dat zij/hij tekende. Ik vraag me overigens af of dit altijd wel rechtsgeldig is. Zo niet, dan zou dat ook nog perspectieven bieden. >In Den Haag is het vaak gebeurt dat krakers uiteindelijk kraakwacht >worden, als ze een zogenaamd 'om-niet-kontrakt' tekenen. Andere term: >oprotkontrakt, want je belooft op te rotten als het de gemeente uitkomt. >De gemeente is in deze gevallen dus zelf de eigenaar/spekulant. Doet de gemeentelijke huisvestingsdienst dit dan, of is dit een bewuste politieke keuze van de partijen? Als het alleen maar het beleid is van de ambtenaren in kwestie, zou je de partijen om stellingname hiertegen kunnen vragen. Soms weten ze niet eens wat er in hun eigen stad gebeurt. ******************************krakenmail************************************* Voor afmelden/ to unsubscribe: mail to <majordomoNotApllicable> met de tekst/ with text: unsubscribe kraken Oude berichten op/ old mailmessages at: <HttpNoTaPplicable?/ascii/kraken/index.html> volgens de waarnemend admin in komkommertijd: "da klopt niet meer, dat wordt binnenkort <http://squat.net/ascii> of ergens in die omgeving"