Kraken-post: Tolstraat

Tolstraat

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 01 december 2000 23:34 uur

Ruud schreef:
>Hetzelfde
>met het elders aangehaalde voorbeeld van de Tolstraat. Valt dit niet onder
>KSU de Pijp, en waren de eerste woningen in het blok niet in samenwerking met
>het KSU gekraakt? Waarom vindt er geen verdere ondersteuning/begeleiding
>plaats? Zeker met almaar uitdijende kraakgemeenschappen in sloopblokken is
>dit hard nodig. Nu voorzie ik hetzelfde scenario als bij de Reinwardt, met
>als resultaat dat er straks in de Pijp weer een flink aantal buurtbewoners
>bijkomt met een ongezonde hekel aan alles wat met kraken te maken heeft.

Ik hoor de laatste tijd vaker mensen allerlei dingen zeggen over wat dit of
dat KSU zou moeten doen. Er zijn op het moment nog 3 (drie!) spreekuren in
de stad - je mag het opzoeken, maar dat lijkt me het absolute dieptepunt in
twintig jaar tijd. Die gaan dus alledrie over een derde van de stad. Voor
wie niet weet hoe het er bij die spreekuren momenteel aan toe gaat: meld je
aan als vrijwilliger om een tijdje mee te draaien. Net als bij de
arrestantengroep zijn er te weinig mensen, of er zijn wel een hoop mensen
maar die hebben allemaal even weinig tijd. Het is teveel om van zo'n KSU te
verwachten dat ze een paar gekraakte sloopblokken met een bijeengeraapt
zooitje bewoners in het gareel gaan houden. Tegelijkertijd kun je ook niet
zo'n hele groep bewoners gaan aankijken op wat er allemaal mis gaat - het
gaat vaak om jonge en onervaren mensen die ook overvallen worden door de
grote hoeveelheid problemen die opeens op hen afkomt. Als je hen er toch
allemaal op wilt aankijken zul je je ook af moeten vragen wat je zelf hebt
bijgedragen aan een oplossing. Over de Reinwardtstraat werd gezegd: er was
geen lokaal spreekuur. NB: met de ontruiming van het Dok heeft ook het
spreekuur Oost opgehouden te bestaan.
Over de Tolstraat heb ik gehoord dat er zelfs een spreekuur (drie keer per
week!) is geweest waar buurtbewoners met hun klachten heen konden, zodat er
geprobeerd kon worden om gezamenlijk oplossingen te vinden. Als zo'n
initiatief ook weer neerkomt op één individu loopt zoiets natuurlijk dood...
Gisteravond hoorde ik nog iemand (kennelijk een bewoner) klagen in de Molli
"dat het nu in de Tolstraat toch echt uit de hand loopt". Er zijn teveel
mensen met teveel honden die de hele dag lawaai maken, schreeuwen, ruzies
enz. Al eerder hoorde ik buurtbewoners klagen. Gisternacht zijn er drie
mensen opgepakt voor de Tolbar wegens openlijke dronkenschap. (m'n wetboek
zit nog in een doos ergens, kan het artikel dus niet opzoeken)
In een feedback-mailtje schreef iemand me dat mensen zich ook wel eens af
kunnen vragen wie er nu eigenlijk allemaal aan het barrikaderen waren bij de
ontruiming van het Dok - zaten daar niet ook een hoop (al dan niet
buitenlandse) wildkrakers bij? Misschien wel een aantal dezelfde lui die nu
in de Reinwardt bezig waren. Nog even inhakend op de radiodiscussie die we
vanavond hadden: mensen die waarschijnlijk geen boodschap hebben aan SBS6.