Kraken-post: Re: Kort door de bocht

Re: Kort door de bocht

From: Harry (harry@squat.net)
Date: 02 december 2000 00:22 uur

Sikes (sikes@squat.net):

> Ik waardeer in iedere geval dat zich mensen niet zomaar het huis laten
> uitzetten maar daartegen verzet bieden.

Tuurlijk.

> Daarbij is het niet zo belangrijk of dat nu gebeurt omdat er nu sociale
> huurwoningen, koopwoningen of een parkeerplaats komt

Voor mij wel: ik pleit ervoor in geval van sociale huurwoning vrijwillig
te vertrekken. Echter: wanneer is er voor het laatst een sociale
huurwoning (huur=15% van minimum-inkomen) gebouwd? Dat maakt het voor de
krakers natuurlijk erg makkelijk om te blijven zitten.
Als er een koopwoning komt, krijg je steun van de huurdersvereniging, als
er een parkeerplaats komt, van de autolozen. Jawel: de wereld is groter
dan je eigen etage, en die paar vierkante meters gaan de hele stad iets
aan. Hoe meer een hoe breder het verzet hoe groter de kans dat het iets
uithaalt, en bovendien leer je onderweg ook nog leuke of interessante
mensen kennen, waar je later misschien ook nog iets aan hebt. De krakers
moeten van het eilandje af!

Van belang is dat de krakers weten en beseffen wat er na de ontruiming
gaat gebeuren. En daar vervolgens iets mee doen. Ofwel besluiten
vrijwillig weg te gaan, want de nieuwe bestemming is goed, of duidelijk
maken aan buurt/stadsdeel/achterban/wereld wat er mis is.
Niets van dit alles in de Reinwardtstraat. Ik vraag me af of ze wel wisten
wat er aan de hand was.

> De belangrijkste punt lijkt mij dat al de kraakwachten waren vertrokken en
> die mensen die de panden hadden overnommen uiteindelijk de voordeel die
> zon huisbaas (of nu prive of stad) en het antikraakgedoe had tot nul
> hebben gereduceert!

Onzin. Volgens mij zaten er wel degelijk nog kraakwachten, die geen andere
plek hadden gekregen, jammer, maar dat hadden ze ook in hun kontrakt al
kunnen lezen, en ja, ze hebben zelf afstand gedaan van recht op
herhuisvesting. Dom van hun, maar niet mijn probleem.

Niet iedereen was daar (ex-)kraakwacht, maar ik vind het bijvoorbeeld wel
van goede stijl getuigen als je minimaal je huis/straat-genoten verteld
dat er ontruimd gaat worden. En dat is blijkbaar niet gebeurd, want mensen
werden verbaasd wakker gemaakt door de ME. Dat je mij niet informeert,
tsja, ach, maar met de mensen in je eigen straat heb je toch geen taal- of
afstandsproblemen.

Dan is het dus 'ieder voor zich'. Ook een manier, maar niet de mijne. En
ja, ik mag opdraven voor een lawaaidemo. Zelfs de vraag of ze het
vervelend vinden om uitgezet te worden is niet beantwoord (winter, enkele
reis spanje). Er wordt wel vanalles gesuggereerd door de arrestantengroep,
maar verder dan suggereren gaat het niet.

> verder ben ik dan ook in het algemeen tegen gevangenissen en vindt het
> heel jammer dat wij daar niet 24h per dag met zijn 750.000 staan, tot dan
> dadwerkelijk ALLE arrestanten vrij gelaten worden.

Dat is een ander onderwerp. Natuurlijk moeten alle arrestanten vrij, maar
het is een beetje willekeurig om juist met dezen te beginnen. Is het omdat
ze (anti?)krakers zijn? Er zitten wel mensen in beroerdere omstandigheden
vast, waarvan bijvoorbeeld zeker is dat ze bij terugkeer in 'eigen' land
overhoop geschoten gaan worden. Daarmee beginnen lijkt me logischer.

> Als iemand vind dat bestraffing moet zijn kan hij/zij dat better zelf
> doorvoeren zonder mijn op werk gescheppen meerwarde aan smeris, rechters
> en dergelijke ongein te verspillen.

Tsja: Prins Bernhard, meneer van der Valk, dat soort lui? Daar moeten we
wel iets mee. Maar als iedereen voor rechtbank speelt, dan wordt het wat
lawaaierig op straat. De overlast wordt dan nog erger dan het in de
Reinwardtstraat ooit geweest is.

> Ook hun motivatie is vastwel direct vergelijkbaar: het zijn namelijk
> mensen die aan de onderste rand van de maatschappij staan, nix te
> verliezen hebben maar wel in staat zijn op eigen compromisloze manier en
> als groep voor hun rechten op te staan.

Ik heb juist de indruk dat het een behoorlijke ieder-voor-zich groep
was. Niets van 'samen' gemerkt, ooit. Ook niet dat ze voor hun rechten
opstonden. Leuk je bed,tafel&stoel uit het raam gooien als de ME op de
stoep staat, ja, ach, maar daarvoor moet er ook al 'boe' worden
geroepen. Waar en in welke taal maakt niet zoveel uit. De Dappermarkt is
om de hoek, en een pamfletje in het spaans of arabisch wordt in oost wel
begrepen.

> Mischien gaat het hun niet in
> eerste instantie om "werreldverbetering" maar om een dak boven hoofd en
> een avondeten maar dat lijkt mij vastwel legitiem:

Iedereen heeft recht op wonen&vreten (&onderwijs &gezondheidszorg &vrede
&openbaar vervoer &gratis internet en ga zo maar door). Tuurlijk. Maar
hun dak boven het hoofd is ook mijn dak boven het hoofd. De hele
woningvoorraad word hier verpatst en verkwanseld en samengevoegd en dus
onbereikbaar gemaakt. Dat raakt niet alleen hun, dat raakt ook jou en
mij. Het is dus niet schandalig dat ze eruit getrapt zijn, het is
schandalig dat ze niet tegen dat soort ontwikkelingen aantrappen.

> sociaale revolutie is geen speletje, wie voorgeeft voor de armsten der
> armen op te willen staan moet met deze mensen ook rond een tafel kunnen
> zitten.

Dat moet van twee kanten komen.

Harry.