Kraken-post: Re: oneigenlijke gronden

Re: oneigenlijke gronden

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 29 December 2000 18:15 uur

At 15:19 29-12-00 +0100, you wrote:
>mogelijk maar ondertussen zou ik wel schreuwen 'vrijlaten' als ik zijn
>advocaat was. Mischien help een telefoontje van de arrestantengroep ?

Toevallig kreeg deze arrestant een zeer betrokken piketadvocate toegewezen,
iemand die ik volledig vertrouw. Ik had niet het idee dat ik haar hoef te
vertellen wat ze moet doen. Heb haar net gesproken, en ze heeft wel degelijk
heel hard geschreeuwd dat deze jongen moest worden vrijgelaten, maar helaas
vond justitie dat daar geen grond toe was. De voornaamste hoop was dat hij
niet binnen tien dagen zou zijn overgeplaatst van het politieburo naar een
huis van bewaring - dat zou dan wel voldoende reden zijn om hem vrij te
krijgen. Ondanks de feestdagen hebben ze hem echter wel overgeplaatst - niet
naar Tilburg maar naar Ter Apel. Na overleg met de arrestant is toen
besloten om dan toch zijn paspoort in te leveren. Waarschijnlijk wordt hij
aanstaande dinsdag naar Polen gevlogen.

>de punt met de 'heavy criminelen' is dat zij namelijk zulke niet zijn:
>zij kunnen juist niet voor wapen of drugsbezit gedaagvaard worden omdat er
>blijkbar niet voldoende bewijz is...
>Toch wil ons inquisitie (OM) en smeris laten geloven dat het hier om
>illegale criminele gaat.

Of je nu legaal of illegaal bent, het maakt natuurlijk niet echt een goede
indruk als je wordt aangehouden in een ruimte waar harddrugs en vuurwapens
aanwezig zijn. Justitie vindt echter dat de politie pas het recht heeft om
je identiteit / nationaliteit na te gaan als ze daadwerkelijk redenen hebben
om te denken dat je illegaal in Nederland verblijft. In het geval van onze
arrestant zou dat kunnen zijn dat hij bij zijn arrestatie toch iets in
gebrekkig Engels heeft gezegd of geroepen. Misschien moeten we in het
vervolg allemaal in het Engels tegen de smeris gaan praten - met rare
zelfverzonnen accenten.
Groeten,