[TNoH] Het artikel in het U.N.

From: Amro Bank (amro@tuig.net)
Date: 01/30/00

Vrijdag 28 januari 2000

Twijfels over echtheid brief Dierendorp

'Het ziet er uit als knip- en plakwerk'

Door Pauline Weserman

Austerlitz/Zeist - Advocaat E.Hummels beschuldigt Vereniging SOS
Dierendorp van valsheid in geschrifte. Hij uitte de beschuldiging
tijdens een kort geding tussen SOS Dierendorp en 27 krakers die het
terrein aan de Woudenbergseweg bewonen. Hummels vertegenwoordigt de
krakers.

Hummels maakte er de president van de rechtbank Utrecht op attent dat
een brief van de gemeente Zeist wel eens vervalst zou kunnen zijn.
Hummels over de brief: "Deze brief ziet eruit als knip- en plakwerk.
Er staan me iets te veel tikfouten in en de kantlijn is verschoven. Ik
vermoed dat er sprake is van valsheid. Ik wil het orgineel zien."
Volgens D. van Leeuwen, voorzitter van het Dierendorp, mag aan de
Woudenbergseweg in Austerlitz een dierencentrum voor
gedragsobservatieonderzoek komen. Hij baseert zich op een brief van de
gemeente Zeist. Behandelend ambtenaar J.Hooijmans weet echter niets
van een brief.

SOS Dierendorp huurt vanaf 1 december 1999 een gedeelte van het
terrein aan de Woudenbergseweg van caravanbedrijf Maat voor 18.000
gulden per maand. Van Leeuwen wil met spoed gaan bouwen aan zijn
dierencentrum, onder andere omdat een vorige huurovereenkomst afloopt.
Hij loopt tegen twee obstakels aan. Ten eerste weigert de gemeente
Zeist Van Leeuwen een bouwvergunning af te geven. Ten tweede zijn de
krakers op het terrein geenszins bereid op te stappen. Het kort geding
was bedoeld om de krakers van het terrein. Op het terrein ligt de
bestemming 'fokken en verzorgen van dieren voor natuurwetenschappelijk
onderzoek'. Volgens Hooijmans heeft de gemeente Zeist in october al
schriftelijk aan Van Leeuwen medegedeeld dat deze bestemming niet
klopt met wat Van Leeuwen op het terrein wil; hij mag daar niet
bouwen. Bovendien wil de gemeente daar bos maken. In een brief van 10
januari werd dat standpunt van het college van burgemeester en
wethouders bevestigd. De brief is behandeld door de Zeister ambtenaar
Hooijmans.

Van Leeuwen en zijn advocaat W.Ausma zeiden gisteren tijdens het kort
geding dat het college op dezelfde dag, 10 januari, een andere brief
heeft verstuurd met een heel andere boodschap: de bestemming zou wel
klopppen. Er zou alleen een goed onderbouwde bouwaanvraag nodig zijn.
Daarvoor moet Van Leeuwen opgeven hoeveel dieren en diersoorten hij in
welke gebouwen wil hebben. Ook zou hij eerst aanpassingen mogen doen
om aan brandweereisen te kunnen voldoen. Volgens hem zouden de krakers
hem daarin belemmeren door de toegang op het terrein te weigeren.
Hetgeen de krakers ontkennen.
Ook de president van de rechtbank fronste zijn wenkbrauwen en wilde de
orginele brief zien. "Waarom zou de gemeente Zeist u eerst wat
aanpassingen op het terrein laten doen en dan pas een bouwvergunning
afgeven ?" zei hij tegen Van Leeuwen.
Van Leeuwen had het orgineel van de brief niet bij zich, maar zegde
toe dat direct naar Hummels te versturen.
Ambtenaar Hooijmans blijkt bij navraag hoog verbaasd: "Ik heb het
gecheckt. Er is geen andere brief uitgegaan naar SOS Dierendorp. En
zeker niet met die inhoud; het lijkt me sterk dat het college ineens
een ander standpunt heeft."

Naast deze beschuldiging had Hummels nog meer kritiek op het
Dierendorp. Zo had hij zijn twijfels bij het spoedeisende belang van
SOS Dierendorp. "Hoe serieus is dit ? Ze noemen allerlei organisaties
waar mee ze samenwerken, maar het zijn steeds dezelfde drie mensen."
Ook het huurcontract met Maat had volgens Hummels allerlei haken en
ogen. "Eigenaar Maat is allang blij dat hij het kan verhuren," zei
Hummels. "Ik heb het gevoel dat Dierendorp blind is geweest en dat de
eigenaar het Dierendorp over zijn rug heen gebruikt om de krakers
eruit te krijgen."
Hummels vroeg zich af of Dierendorp de maandelijkse 18.000 gulden wel
kon betalen en _of_ het al en door _wie_ het betaald was.

Totzover het krantenbericht.
_Met_ dit soort streepjes geef ik maar de klemtoon aan, want ik kan
m'n ascii-code-lijstje niet vinden.

groetjes Amro

--
Killsigg The Hysterian says: