Datalimiet (provisional 100 KB)

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 03/09/00

Datalimiet voorlopig 100 kb
to lijmhet or not to limit...

Dit is een puur technische mededeling. Mocht je er over willen
discussieren, vlieg dan eerst mij in de haren en als we er niet uitkomen,
dan maken we een samenvatting van de discussie en leggen dat iedereen voor.
En als goeie technische handleidingschrijver :-(( ga ik dus eerst maar eens
uitweiden (wijden?).

het was pas de tweede keer in de geschiedenis van de maillijst dat zo'n
attachment gestuurd werd (de eerste keer waren er gelukkig nog maar 8 leden
en was ie zelfs 2 mb)

Maar inmiddels met deze lijst zijn er twee problemen bij indien het via die
maillijst doorgestuurd wordt aan 140+ mensen:

140 x heel veel moet ook via smtp.compies als xs4all, dds.nl etcetera
verwerkt worden (en die hebben het doorgaans toch al druk)
        en
steeds meer leden hebben een gratis account en zitten dus met
mailboxlimieten, en dan is het minder als een bericht die ruimte volgooit.

Dus toch maar een datalimiet op de maillijst om die twee redenen.

De voorlopige instelling is 100 kb

Een kleine attachment (hoewel erg afgeraden) kan dan toch mee.

Wat statistieken om deze limietgrens te begrijpen:

de doorsnee berichten op de krakenlijst zijn rond de 8 kb met als minimum 3
en toevallig de spaanstalige doorzending van zojuist als hoogste  sinds 1
januari met 28 kb.

Ik heb ook nog wat andere mailinglijsten bekeken, maar die geven allemaal
het zelfde beeld, met enkele uitschieters van rond de 50 kb.

Een Konfrontatiebericht van 8 februari is exact 49 kb dus maal twee geeft
98 kb het heeft:
1032 regels (= 2064)
5933 woorden (=  11.866 woorden)

Honderd KB lijkt me een goede limiet voor iedereen.

mailto:phoenix@dvxs.nl
ook als je vragen hebt over attachments enzovoorts :)

[ps. komt er net een konfrontatie binnen:
28 kb in netjes twee delen verstuurd van in totaal 3.790 woorden, dat wordt
weer lezen vannacht]