Vrankrijk, reactie op SPG

From: piet snot (pietsnot01@hypocrisy.org)
Date: 03/15/00

Reactie op tekst SPG,

Naar aanleiding van het (discussie)stuk van de Solidariteitsgroep Politieke Gevangenen van 2 maart, hierbij mijn reactie als bargroep medewerker.

Vooraf wil ik wel even kwijt dat in het stuk wat mij betreft een aantal zinnige opmerkingen staan waar wij als bargroep zeker een antwoord op moeten (kunnen) formuleren.
Allereerst wordt ons verweten dat wij de discussie wellicht op een verkeerde manier zouden voeren, als een ideologische keuze dat verdedigd wordt met praktische bezwaren die wat de SPG betreft niet toereikend zijn. Allereerst is de keuze om zonder vergunning door te gaan inderdaad wat mij betreft ideologisch, ik vind dit standpunt een logische uitvloeiing van waar ik de kroeg voor zie staan (wil zien staan). Uiteraard zijn er ook praktische problemen met betrekking tot zo’n vergunning. Deze zijn belangrijk, misschien is het wel mogelijk om creatief hiermee om te kunnen gaan. Echter voor mij zijn veel van deze praktische bezwaren uiteindelijk uitvloeisels van een keuze die je wel of niet maakt en niet zozeer de motieven om die keuze te maken. Verder beschouw ik de keuze die nu gemaakt moet worden van zo’n ingrijpend belang voor het ‘wezen’ van de kroeg dat ik een ideologische keuze hier op zijn plaats acht. Inderdaad het kan zijn dat ik misschien overtrokken waarde hecht aan de bestaande illegale status van Vrankrijk. Echter voor mij persoonlijk is dit juist een basismotivatie voor mijn betrokkenheid bij deze plek!
Ik ben me er dondersgoed van bewust dat wij, als bargroep, niet Vrankrijk zijn. Dit moet ook onderstreept worden echter wij zijn er op dit moment voor verantwoordelijk. Deze verantwoordelijkheid betekent dat wij niet over een nacht ijs mogen gaan en dat wij ons gesteund moeten weten door in ieder geval een aanzienlijk deel van de mensen die zich betrokken voelen bij het bestaan van Vrankrijk en de status waarop deze bestaat. Wij zijn er ons ook van bewust dat elke keuze die we maken tot discussie dan wel tegenstand zal leiden. Dit kan juist helpen om de duidelijkheid en motivatie van een keuze uit te breiden. In die hoedanigheid beschouw ik het stuk van de SPG.

Wat betreft de wijze van beslissing maken oftewel de volgorde van afwegingen: Wij hebben gekeken wat Vrankrijk is en zou kunnen en moeten zijn (overigens een altijd doorlopende discussie), wij hebben gekeken hoe je deze doelstellingen zo goed mogelijk kunt realiseren binnen de mogelijkheden die ontstaan dan wel verdwijnen als gevolg van een keuze voor het een of ander. Hierbij is rekening gehouden met ‘invloeden van buitenaf, zoals een gemeente die de tent wil ontruimen. Er is een belangenafweging gekomen met een realistische inschatting van de krachtsverhoudingen en gevolgen van keuzes.’
Het verschil met de SPG is dat wij na dit alles tot een verschillende conclusie zijn gekomen als de SPG. Wil dit zeggen dat wij het stappenplan van hierboven niet goed doorlopen hebben? Dat lijkt me niet. Voor ons is ook van belang dat wij ons niet wensen neer te leggen bij die ‘realistische krachtverhoudingen’. Wat ontbreekt in deze afwegingen is de uitgangspunt van de SPG wat betreft Vrankrijk. Deze stappenplan is inderdaad handig als leidraad om tot een discussie en uiteindelijk conclusie te komen maar het resultaat van zo’n discussie staat natuurlijk niet bij voorbaat vast in het voordeel van de SPG. Deze schijn wordt echter wel gewekt!

Wat betreft de vrijplaats oftewel “waar de boze buitenwereld geen invloed op heeft en mag hebben” worden twee dingen door elkaar gehaald. Als je de boze buitenwereld definieert als de overheid, politie, justitie en geldwolven dan mogen deze inderdaad geen invloed hebben op Vrankrijk. Echter dingen als de strijd voor gelijkheid, activisme, opkomen voor minder gefortuneerde medemensen etc. definiëren wij in ieder geval niet als de boze buitenwereld. Wij sluiten onze deuren daar ook niet voor. Wij verkeren ook niet in de illusie dat bij ons alles goed is, nooit gedaan ook. Wij vinden wel dat de strijd hiervoor bij ons ook gevoerd moet worden en wij proberen dan ook ons steentje bij te dragen door het proberen uit te dragen van een alternatieve manier van omgaan met elkaar in deze ruimte. Ik beschouw dit niet als onszelf buiten de maatschappij plaatsen. Het is juist bewust proberen wat te doen, om te beginnen in je eigen plek, aan de misstanden die in de maatschappij en helaas ook soms bij ons voorkomen. In tegenstelling tot wat de SPG vermoedt gaan wij er niet met oogkleppen voor van uit dat iedereen gelijk is. Wij streven hier echter zo veel mogelijk naar (zonder die oogkleppen), en dat gaat met vallen en opstaan. Het verwijt dat wij voorbijgaan aan bestaande tegenstellingen en een conservatieve sfeer creëren acht ik dan ook onterecht.
Misschien heeft het “manifest” tot wat onduidelijkheid geleid met betrekking tot ons. Hopelijk kan dit het een en ander verduidelijken.

Symbool of zeepbel?
De SPG stelt dat wij de symboolfunctie van Vrankrijk overschatten. Kennelijk gaan zij er vanuit dat wij nog 20 jaar geleden leven en denken. Voor de duidelijkheid: de meeste van ons kan met een gerust hart zeggen “Wij waren er niet bij in de jaren tachtig.” Als wij misstanden en beweegredenen aanhalen die wellicht toen ook eens gezegd en gebruikt zijn wil dit niet zeggen dat wij in het verleden leven maar misschien gewoon een andere kijk op de dingen hebben dan de SPG nu kennelijk heeft. Sterker nog deze beweegredenen kunnen hoe cynisch je daar ook over wil zijn nog steeds gelden voor mensen.
Het is waar dat de beweging kleiner en anders is dan het was. Daar moeten we mee leven en dat doen we dan ook al een hele tijd. Dit is voor niemand nieuw. Binnen deze verhoudingen echter achten wij de keuze die gemaakt is, en echt niet alleen door de bargroep, toch de weg die bewandeld moet worden.

Voor zo ver G.

****HYPOCRISY IS THE GREATEST LUXURY****
    Spoil yourself at
    The Hypocrisy Entertainment Network