Nogmaals de Arnhemse Courant over het Katshuis Arnhem

From: Woepie (katshuis@dvxs.nl)
Date: 03/15/00

Onderstaand het tweede artikel over het Katshuis in Arnhem
uit de Arnhemse Courant van 15 maart 2000

Golf van klachten over Entre Nous
woensdag 15 maart 2000

Van een onzer verslaggevers

ARNHEM - Meer dan zeventig procent van de bewoners in de
omgeving van Sweerts de Landasstraat in de Arnhemse
Burgemeesterswijk klaagt over herrie op straat van
bezoekers van homodiscotheek Entre Nous. Meer dan tachtig
procent van de omwonenden vindt dat een horecagelegenheid
niet in een woonwijk thuis hoort.

Dat blijkt uit een enquìte die de buren van Entre Nous, de
krakers van het zogeheten ‘Katshuis’ onder buurtbewoners
hebben gehouden. De krakers hebben het initiatief hiertoe
genomen, omdat eigenaar W. Gerritsen van Entre Nous hen weg
wil hebben. De krakers klagen al geruime tijd over overlast
die ze van de discotheek zeggen te ondervinden.
Gerritsen wil het kraakpand kopen en daarmee volgens zijn
eigen zeggen ruimte scheppen voor een geluidswerende
voorzieningen en een betere entree, zodat de overlast
rondom Entrenous voor de buurt tot een minimum beperkt
wordt. Hij heeft hiertoe een voorlopig koopcontract
gesloten met de eigenaar van het kraakpand, de ontwikkelaar
Cofiton. Dat contract zal worden verbroken indien de
gemeenteraad in een binnenkort vast te stellen
bestemmingsplan zou bepalen dat er geen ruimte is voor een
horecagelegenheid op deze plek.

Met het oog op die discussie hebben de krakers zo’n 200
enquìteformulieren verspreid. Bewoners wordt daarin
gevraagd of ze overlast van Entre Nous ondervinden. "We
hebben nu bijna een kwart van de formulieren teruggekregen
en 73,8 procent van de mensen heeft last van Entre Nous",
vertellen de krakers.

Vernietigend
De meeste antwoorden zijn vernietigend voor de discotheek.
De buurt klaagt over "dronkenschap, ruzies" en veel lawaai
in het algemeen op straat, vooral in de weekeinden tussen
zaterdag 2 en 4 uur 's nachts. Een van de bewoners stelt
dat de overlast de laatste jaren alleen maar toe
neemt. "Voor mij is het duidelijk dat dit te maken heeft
met de pepmiddelen die gebruikt worden. De mensen zijn om
vijf uur ‘s nachts nog niet uitgeraasd en staan te
schreeuwen op straat.

Anderen klagen over "lallen,schreeuwen en gebruikte
condooms in de tuin" en over "het uittrekken van planten".
Ergernis is er ook over de parkeerruimte die bezoekers van
Entre Nous innemen in de wijk. "Als vergunninghouder kan
ik ‘s avonds mijn auto niet kwijt." Een paar bewoners laten
nadrukkelijk andere geluiden horen. Die variëren van "Een
café-dancing mag gerust in een wijk, dat maakt een straat
levendig" tot "Ik vind de vraagstelling serieus" en "Ik zou
een eventuele uitbreiding niet serieus vinden". Een bewoner
dient de krakers nadrukkelijk van repliek: "Ik laat mij
niet voor jullie eigen-belang karretje spannen".

Entre Nous-eigenaar Gerritsen heeft in februari een brief
in de wijk verspreid waarin hij benadrukt dat het beleid
van de disco er de afgelopen 25 jaar erop gericht is
geweest om "in goede harmonie met en zonder overlast voor
de buurt" te functioneren.

De krakers stellen daarentegen dat het pas wat rustiger
rond de disco is geworden sinds dat raadsleden zich daar
een paar weken geleden kritisch over hebben
uitgelaten. "Mensen mogen er nu alleen maar in als ze een
lidmaatschapskaart tonen. Bovendien wordt de omgeving nu
goed schoon gehouden. Dat is allemaal nieuw."