doorwerthse kraker op zijn plek in velp

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 03/23/00

de Gelderlander

Doorwerthse kraker op zijn plek in Velp

donderdag 23 maart 2000

Door PIM ROELOFS

VELP - Het gebeurt niet elke dag dat een zwembad wordt gekraakt. In Velp is
het
realiteit. Drie krakers namen de deze week bezit van zwembad Beekhuizen. Ze
hebben, naar eigen zeggen, grootse plannen.

Kraker Michel is een tevreden man. Met een jointje op de lip loopt hij langs
het Velpse buitenbad. Waakhonden Dwarf en Eigenwijs volgen hem trouw. De
bosrijke omgeving doet de geboren Doorwerther goed. Hij haalt zijn hand langs
zijn donkerrode dreadlocks en zegt: 'Ik heb overal in Nederland gewoond, in
het
westen, in het noorden en ga zo maar door. Nergens heb je zoveel ruimte en
zoveel rust als hier, aan de rand van de Veluwe. Dit is het mooiste stukje
Nederland. Vandaar mijn terugkeer.'

Michel woonde tot voor kort in een gekraakte woning, even verderop aan de
Beekhuizenzeweg in Velp. Hij verklaart zijn verhuizing als volgt: 'In dat huis
was de ruimte beperkt. Ik woonde daar met meer mensen op een klein stuk grond.
Moet je zien hoeveel ruimte ik hier heb', zegt de kraker, wijzend met zijn
vinger naar het grote grasveld, grenzend aan de zwembaden. Bovendien moeten de
bewoners binnen afzienbare tijd uit het rijtjeshuis aan de Beekhuizenzeweg
vertrekken. Er dreigt namelijk ontruiming. Ik heb twee zoontjes en wil op safe
spelen.'

De vierjarige tweeling Jochem en Jobse komt ieder weekeinde bij vader
Michel op
bezoek. Doordeweeks wonen de twee kleuters bij hun moeder, de ex-vriendin van
Michel. 'De jongens wonen in Gouda, maar komen in ieder geval ieder weekeinde
bij mij op visite. Momenteel is mijn ex op vakantie. Jochem en Jobse
verblijven
daarom langere tijd bij mij.'

Michel woont in de kantine en in de keuken van het voormalige buitenbad
Beekhuizen. Hij krijgt daarbij gezelschap van vriend Gerard en nog een
bewoonster. Zij was gistermiddag naar haar werk. 'Gerard heb ik leren
kennen in
Groningen. Ik heb bij -hem in huis gewoond', aldus Michel.
De Doorwerther sluit niet uit dat er nog een aantal krakers in de kantine
komen
wonen. 'Hooguit een stuk of drie. We willen de sfeer in de groep namelijk goed
houden. Hoe meer mensen er wonen, hoe meer mensen om rekening mee te houden',
legt de kraker uit.

Michel woont momenteel samen met Gerard op de eerste verdieping van het pand.
Het duo breekt op de benedenverdieping een tussenmuur weg. 'Toen we hier
vorige
week kwamen, stond er een enorme plas water op beide verdiepingen. Het dak was
zo lek als een zeef. Gerard en ik hebben geschrobt, gedweild en alles droog
getrokken. De lekkage is inmiddels grotendeels gedicht. Maar er moet nog
ontzettend veel aan het pand gebeuren', oordeelt Michel. Ook in het
badmeestershuisje komt waarschijnlijk binnenkort een kraker te wonen. 'Dat
gebouwtje verkeert in een behoorlijke staat. Voor iemand die met een kleine
woonruimte genoegen neemt, is dat een leuk optrekje', zegt Michel.

Het grote buitenbad wordt omgebouwd tot vijver. Het puin dat wordt geruimd in
het pand, wordt langs de kanten van het bad gestort.

'Er komt een laag zand over het puin te liggen. Wij planten vervolgens water-
en moerasplanten langs de waterkant. In het water zitten al vissen en
ringslangen, Ik vermoed dat de vissen door iemand in het water zijn
uitgezet. '

Het idee bestaat om een van de baden op te knappen. 'Maar dat is slechts een
idee', benadrukt Michel. 'We concentreren ons eerst op de woonruimte. Dat is
momenteel het belangrijkste. We moeten zorgen dat het pand snel bewoonbaar
is.'

De drie krakers hebben inmiddels kennis gemaakt met de bewoner van het pand
dat
direct achter het zwembad ligt. 'Ik heb de buurman laten weten dat hij zijn
caravan die op het zwembadterrein staat, mag laten staan. Ik kreeg het idee
dat
hij ons niet zo zag zitten. Dat is begrijpelijk. Veel mensen zijn bang voor
het
onbekende. En er bestaan veel vooroordelen over krakers. Dat we
relschoppers en
lastpakken zouden zijn. Dat is was ons betreft niet het geval. Wij lossen
problemen liever op door er met elkaar over te praten. Als de gemeente, nog
steeds eigenaar van het zwembad, komt met gegronde redenen om het terrein te
ontruimen, dan vertrekken wij zonder slag of stoot.'

De gemeente heeft bij de politie aangifte gedaan van het feit dat hun eigendom
is gekraakt. De gemeente gebruikt het terrein naar eigen zeggen als
opslagplaats.
'Dat is onzin', meent Michel. 'Twee koelkasten die staan weg te roesten in een
plas water is geen opslagplaats.'

De Arnhemse sport-organisator Sportex heeft de gemeente twee jaar geleden
laten
weten van het Velpse zwembad Beekhuizen een outdoor sportcentrum te willen
maken.

Hoe lang Michel, Gerard en hun huisgenote in het Velpse zwembad blijven wonen,
kunnen zij niet zeggen. 'We proberen hier een bestaan op te bouwen. De
Officier
van Justitie heeft via onze advocaat laten weten dat zij niet overgaat tot
ontruiming van het bad. Dat is goed nieuws. Ik zie de toekomst dan ook met
veel
vertrouwen tegemoet.'

Krakenmail Archief: http://www.dvxs.nl/~skwot