Kraken-post: Redder der zeeën ook held op ADM-terrein

Redder der zeeën ook held op ADM-terrein

From: gj (gj@squat.net)
Date: 09 Apr 2001 18:22 uur

© Het Parool, 9 april 2001

Redder der zeeën ook held op ADM-terrein

De Ocean Warrior, het schip van milieuactivist Paul Watson, ligt al vanaf
eind juli in de Amsterdamse haven. De film rond de walvisbevrijder gaat
wegens geldproblemen niet door en het schip moet weer gaan varen. Op het
voormalige ADM-terrein in het Westelijk Havengebied was gisteren een
benefietfeest met als hooggeëerde gast Watson zelf.

Te midden van krakers met rastakapsels en kleurrijke milieuhippies staat op
het ADM-terrein een oud-marinier uit Tiel. Op zijn sweater een opdruk van
het doel van het benefietfeest: Sea Shepherd, de naam van de organisatie van
'oceaankrijger' Paul Watson. Ivor Verbon is de voorzitter van Sea Shepherd
Europe en zoekt vanaf de vaste wal steun voor de organisatie.

''In mijn tijd bij de marine heb ik zo veel waardering gekregen voor het
leven in zee dat ik me nu fulltime inzet voor deze organisatie. Ik ben nog
nooit op een krakersterrein geweest, maar vind dit benefietconcert
geweldig.''

''De film die vanuit Nederland gemaakt zou worden over het schip gaat niet
door, helaas. De filmmaatschappij heeft reparaties aan Ocean Warrior laten
uitvoeren, maar kan ook deze niet meer betalen. Daarom moet er geld komen,
anders kunnen ze niet uitvaren. Maar eigenlijk mag ik dit helemaal niet
vertellen. De opbrengst van dit feest is gewoon voor brandstof en voedsel
aan boord hoor!''

Naast Verbon is een ADM-kraker komen staan. Hij wil dringend iets kwijt:
''Man, wat jullie doen is echt hip. Beetje walvisschepen rammen en dan laten
zinken. Nuke 'em man, nuke 'em.''

Verbon legt vriendelijk uit dat de oceaan acti vis ten de schepen
beschadigen, opdat een schip gedwongen naar de haven moet varen. Pas als de
bemanning van boord is, proberen ze het tot zinken te brengen. De jonge
kraker is zichtbaar teleurgesteld. ''Die schoften moeten gewoon dood. Dat
wil Watson toch ook?''

Verbon lacht wat nerveus naar de fanaat en besluit de kapitein van het schip
maar eens te gaan halen voor diens speech.

Verderop in de haven, op het pikzwarte schip met afbeelding van een
doodshoofd, heeft Paul Watson last van zijn jetlag. Hij komt net van de
Galagopos-eilanden, de nieuwe bestemming van de Ocean Warrior. Eerst nog
maar even een kop koffie in de kajuit.

Collega-strijder Peter Brown vertelt zijn zojuist gearriveerde Nederlandse
vriend een 'leuke' anekdote: ''Ik heb vorige week gesproken met wat mensen
van de Taliban in Afghanistan. Die begrijpen niet dat Bush zich zo druk
maakt over een paar kapotte boeddha-beelden van 150 jaar oud, terwijl in
Californië hele wouden met driehonderd jaar oude bomen worden gekapt.''

Watson lacht hartelijk, de oud-marinier uit Tiel lacht wat besmuikt. Hij
brengt de redders van de oceanen naar zijn stationcar. Tijdens de rit wil
Watson desgevraagd niets weten van de geldproblemen rond de reparaties aan
zijn schip. ''Er zijn geen problemen, we varen zo gewoon weer verder,'' zegt
hij kortaf.

Verbon kijkt gespannen, hij had mond beter zijn mond kunnen houden. De
mannen van de Ocean Warrior vragen waar ze eigenlijk naar toe gaan. Als ze
horen van de krakers, zijn ze verbaasd. ''Bestaan die nog? En er is zelfs
een café? Mag dat allemaal zomaar? Amazing!''

Op het ADM-terrein kan Watson, na wat problemen met de microfoon, zijn
speech beginnen. De krakers en overige Sea-Shepherd-sympatisanten, zo'n
driehonderd in totaal, zijn na het ongeveer drie uur lang naar binnen slaan
van Killing Whale- en Drunken Sailor-cocktails al aardig aangeschoten.

Even lijkt de speech van Watson hen te storen in hun feest gedruis. Maar ze
zijn snel geroerd door de grijze kapitein met de dikke buik die spreekt over
honderden walvissen, de duizenden haaien en de miljoenen vissen die hij en
zijn bemanning hebben gered.

Ook de Taliban-anekdote wordt herhaald en met gejuich ontvangen. Maar een
meisje schreeuwt boos dat de Taliban vrouwen onderdrukken en dus no way
deugen. Er is nog iemand in het ADM-café die de kapitein herhaaldelijk
onderbreekt, door na bijna elke zin vol agressie te roepen: ''Nuke 'em all
man, nuke 'em.''

Na afloop glundert Watson. Door al de bestelde drankjes is er aardig wat
geld in de benefietkas, en heel wat jonge mensen bieden zich spontaan aan
als vrijwilliger. Missie ADM-terrein is geslaagd.

BRITT STUBBE