Kraken-post: kraken in Katwijk en Sassenheim

kraken in Katwijk en Sassenheim

From: Prikkel (prikkel@dds.nl)
Date: 28 Aug 2001 22:50 uur

At 15:59 28/08/01 +0200, you wrote:
>heeft iemens iets gehoord van een mislukte landkraak afgelopen zondag
>(27/08) in de buurt van Aalsmeer? Er schijnen wat mensen opgepakt te zijn
>en de volgende dag weer vrijgelaten. Ik kreeg dat via via te horen, weet
>iemens het hele verhaal?

Ik vond al zoekend op het internet wel iets anders uit die regio:

Leidsch Dagblad 24 aug.

Kraker vindt onderdak
KATWIJK - De kraker van het 'nieuwe huis' van de Katwijkse burgemeester Van
Wouwe en later van een pand van de Rabobank van Katwijk aan den Rijn aan de
Sandtlaan, waar hij nu al acht maanden woont, is bijna onder de pannen.
Martijn den Hollander (25) heeft van de gemeente bericht gekregen dat hij
voor een huis in aanmerking komt.

,,Ik ben dolblij'', zegt hij daarover. ,,Maar ik ben ook nog steeds kwaad
en teleurgesteld dat het allemaal zo lang heeft moeten duren.'' Den
Hollander wil graag een huis in de buurt van de Boslaan of in de Hoornes,
alleen geen torenflat omdat hij bang is daar met de verkeerde mensen,
verslaafden, in aanraking te komen. Hij mag van het eerstvolgende
woningaanbod als eerste een keus maken. Hij heeft urgentie gekregen.

Hoewel hij nu zelf een huis krijgt, trekt Den Hollander zich het lot van
veel leeftijdgenoten nog altijd aan. ,,In Katwijk zijn de mogelijkheden
voor jongeren om aan een huis te komen slecht. Daar moet snel verandering
in komen, want ik ken heel wat schrijnende gevallen en ik heb er ook genoeg
gehoord. Mijn broer van 27 woont bijvoorbeeld ook nog steeds thuis. Dat is
toch niet normaal, op die leeftijd wil je toch op jezelf wonen.'' Zijn
medebewoners in het pand van de Rabobank kunnen volgens Den Hollander nog
even blijven zitten. ,,De huur is nog niet opgezegd. In onze
gebruikersovereenkomst met de Rabobank staat dat er een opzegtermijn van
een maand is.''

vrijdag, 24-08-2001 13:00 (c) Copyright 2001 Leidsch Dagblad. Alle rechten
voorbehouden
=====================================

Leidsch Dagblad 28 aug.

Regionaal - Duin-Bollenstreek
Krakers gaan omzet kosten
SASSENHEIM - De Sassenheimse ondernemers stellen projectontwikkelaar Matser
verantwoordelijk voor eventueel omzetverlies in de komende maanden. De
ondernemers zijn daar bang voor nu de aanleg van een tijdelijk
parkeerterrein aan de Kerklaan is opgeschort omdat krakers hun intrek
hebben genomen in drie leegstaande huizen.

M. van Kasteren van projectontwikkelaar Johan Matser is niet onder de
indruk van het schrijven van de ondernemers. De projectontwikkelaar en de
gemeente hadden de Ondernemersvereniging Sassenheim (OVS) en Albert Heijn
beloofd vlak na de zomer een tijdelijk parkeerterrein aan te leggen op de
plek van de te slopen huizen aan de Kerklaan. Dit zou blijven liggen tot de
onteigeningsprocedure van de naast de huizen gelegen aardewerkfabriek zou
zijn afgerond en Albert Heijn kon beginnen met de bouw van een nieuwe
supermarkt met parkeergarage.

Door de kraakactie vorige week werd een streep gezet door deze plannen. Tot
woede van de gemeente Sassenheim maar ook van de projectontwikkelaar die
eigenlijk al veel langer had willen slopen. Dat kon niet omdat een van de
huurders weigert te vertrekken. Daarnaast lag er een belofte aan de raad
dat de sloop pas begint als alle huizen leeg zijn. Inmiddels zijn de nog
leegstaande huizen ontmanteld en wordt een rechtszaak voorbereid om de
krakers uit te zetten.
Ondertussen kan de belofte aan de ondernemers over extra parkeerruimte niet
worden nagekomen. En dat steekt ze.

,,Als dit de hele herfst en de winter gaat duren met de drukste maanden van
het jaar voor de deur, sluiten wij grote schade voor de ondernemers niet
uit. Daar stellen wij Matser formeel voor aansprakelijk. Nu is omzetverlies
lastig aan te tonen en ik weet ook niet of we uiteindelijk een claim
indienen maar met die brief stellen we dat wel zeker'', aldus
OVS-voorzitter D. van der Ploeg. Albert Heijn heeft Matser nog niet
aangeschreven. ,,Wij wachten het allemaal even af'', aldus een
woordvoerster van de supermarkt.

M. van Kasteren van Johan Matser, projectontwikkeling bv heeft de brief van
de Sassenheimse ondernemers nog niet gelezen. ,,Maar laat iedereen die
vindt dat de huidige situatie aan de Kerklaan geen gezicht is, vooral een
brief sturen. Dat nemen wij straks mee naar de rechter. Wij staan aan de
kant van de ondernemers maar dat betekent echt niet dat wij aansprakelijk
zijn voor hun schade.''

Roza van der Veer
dinsdag, 28-08-2001 13:28 (c) Copyright 2001 Leidsch Dagblad. Alle
rechten voorbehouden

op
http://huizen.dds.nl/~prikkel
staat mijn digitale fotoboek met foto's van de
ontruiming van het bezette Italiaanse consulaat
en de Gay-parade in Amsterdam