Kraken-post: Re: Gesundes Volksempfinden in Amsterdams Stadsblad

Re: Gesundes Volksempfinden in Amsterdams Stadsblad

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 11 Feb 2001 16:57 uur

"Sympathie van Amsterdammers voor krakers is tanende" is overigens dezelfde
soort rotte komkommer die journalisten jaar in jaar uit herhalen als
"Laatste krakersbolwerk ontruimd" (die kwam volgens mij al in zwang bij de
ontruiming van de PHkade, dus al heel vroeg in de jaren tachtig). Ik hoorde
overigens geen rechtse opmerkingen bij de ontruiming van de Cineac, wel veel
verbazing over het buitensporige politieoptreden. Maar dat het niet het
meest progressieve deel van de Nederlandse bevolking is dat daar zaterdags
gaat stappen, dat geloof ik ook wel, dus zulke opmerkingen kunnen daar ook
wel gemaakt zijn. Niet veel nieuws, vijftien tot twintig jaar geleden was
dat ook niet anders ("Ga toch werken", hoe vaak ik die niet gehoord heb).
Vroeger deden studenten zich misschien wel progressiever voor, maar
uiteindelijk bleken dat ook vooral carrierejagers.

Wat me trouwens vooral bijbleef van die Cineac-herkraak was de
trambestuurster die haar duim opstak naar de krakers en de bel liet
rinkelen. En onlangs hoorde ik nog van een buurtbewoner van bij de Tolstraat
dat hij het jammer vond dat ze daar ontruimd waren. "Er komen nu toch alleen
maar yuppenhokken die ik niet kan betalen." Van overlast had hij niets
gemerkt. Zo kun je dus elk artikel schrijven wat je wilt. Armand Landman had
er kennelijk gewoon zin in om eens wat rechtse taal in de krant te zetten...