Kraken-post: Re: 2de oprotbrief voor lieflandkrakers in Utrecht ...

Re: 2de oprotbrief voor lieflandkrakers in Utrecht ...

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 06 Sep 2001 16:30 uur

Tja.
Geen idee in hoeverre Tekaa gelijk heeft... Procedeer die lui alsjeblieft
helemaal suf en kijk hoever je komt! In Amsterdam werd nog niet zo lang
geleden ook een groep landkrakers van hot naar her gejaagd en heeft men
uiteindelijk besloten om de stad maar te verlaten.

In Duitsland is het precies omgekeerd - daar is het vrijwel onmogelijk om
panden te kraken, maar is het veel makkelijker om terreinen te kraken en
daar met wagens te gaan staan. In Nederland lijkt het erop dat je alleen een
terrein kunt kraken als er ook iets van een gebouw opstaat, zodat je op het
omliggende terrein ook met wagens kunt gaan staan. In het toch niet als al
te progressief bekend staande Duitsland heb je dan ook in of bij vrijwel
elke stad wel een Wagenburg of Wagenplatz. In Nederland wordt je, als je
pech hebt, met je wagen van hot naar her opgejaagd door de ordehandhavers.
Groepen die het in de loop van de tijd toch gelukt is om zich blijvend in
wagens te vestigen, zoals woonwagenbewoners of 'kampers', konden altijd
rekenen op scheve ogen van de burgers, betutteling door sociaal werkers en
repressie van de smeris. Noot: woonwagenbewoners niet verwarren met Roma
('Zigeuners') - volgens historici betreft het een groep van verarmd
proletariaat die tijdens een economische crisis aan het eind van de 19de
begin 20ste eeuw in wagens belandde en in de loop van de decennia een eigen
cultuur en identiteit heeft ontwikkeld. Hoewel de wetgeving ten opzichte van
het wagenbewonen geliberaliseerd is (met afschaffing van het idiote
'geboorterecht') staan de beleidsmakers en ambtenaren over het algemeen nog
steeds zeer negatief tegenover alles wat zich niet tussen vier muren en
stevig gefundeerd in de klei wil vestigen. Hierbij lijken eeuwenoude angsten
van sedentairen tegenover nomaden mee te spelen - als je ziet met hoeveel
energie wagenbewoners worden opgejaagd, krijg je de indruk dat ze echt bang
zijn dat je ergens een bloederige roofmoord zou gaan plegen om vervolgens
met je wagen met de noorderzon te vertrekken, om vervolgens onvindbaar te
zijn. Zonder overdrijven kun je de houding van de overheid kwalificeren als
fascistoïde - zie de onderstaande dreigementen in de oprotbrief: "Naast
beeindiging van het illegale gebruik van het perceel willen wij u dan ook de
last opleggen tot het permanent beeindigen van deze woonvorm".... Dat is wat
ze willen, de vraag is dus of ze dat juridisch gezien ook kunnen.

Mensen met meer ervaring op dit gebied kun je bijv. vinden bij de Dieselpunx
in Rheden... Het lijkt me voor betrokkenen geen slecht idee als de
juridische en praktische ervaringen eens landelijk worden uitgewisseld,
zoals dat in Duitsland ook gebeurt.
Groeten,
S.