Kraken-post: Re: Golden Wonder nasleep

Re: Golden Wonder nasleep

From: dollehon@dds.nl
Date: 08 Aug 2002 20:53 uur

Tja, ik kan wel boos worden over de wijze waarop de autoriteiten zich opstellen
na zo’n volksgericht, maar van het gebeuren zelf word ik eerlijk gezegd alleen
maar treurig. Ik ben dan ook zelf opgegroeid in zo’n
zogenaamde ‘achterstandswijk’ en voel me op een bepaalde manier ook nog steeds
verbonden met het soort mensen dat daar woont. Inderdaad, van die asociale
types....
Hoe deze buurtbewoners zich hebben gedragen valt natuurlijk absoluut niet goed
te praten, maar ik krijg bij al deze verhalen wel dezelfde ongemakkelijke
gemengde gevoelens als destijds bij de bestorming van de Blauwe Aanslag. Toen
had men het algemeen over ‘de fascisten’ die het pand bestormden, maar het
bleek al met al maar een zeer klein deel ideologisch overtuigde fascisten te
zijn dat er een aandeel in had. Ik heb het altijd jammer gevonden dat er nooit
een echte discussie is gevoerd over wat er allemaal mis ging en hoe het kon dat
een hele volksbuurt zich tegen krakers keerde.
Tja, en dit soort buurtbewoners zijn inderdaad meestal niet de meest
vooruitstrevende mensen, daar zijn het ook achterstandswijken voor. Maar het
zijn wel echte mensen van vlees en bloed, die zodra ze inzien wat hun
klassebelangen zijn (bijvoorbeeld: géén extra villawijk maar sociale
huisvesting) de grootste schrik zijn van diezelfde gemeentelijke autoriteiten
die hun optreden nu vergoelijken.
De meeste krakers komen daarentegen uit beter opgeleide middenklasse-milieus,
kunnen goed uit hun woorden komen en zijn dan ook vaak ideale
onderhandelingspartners voor de autoriteiten. Men roept moord en brand over
allerlei onrecht, maar gaat vaak maar zo’n beetje z’n eigen gang en doet zelden
serieuze pogingen om een buurt te betrekken. En... is ook maar zelden betrokken
bij wat er in zo’n buurt leeft.
Vroegere generaties linkse mensen gingen dat soort buurten juist in om sociaal
en cultureel opbouwwerk te doen, om mensen mondiger te maken. Oude ideeën die
al in het Rusland van de 19de eeuw in praktijk werden gebracht, waar studenten
uit de steden naar het platteland trokken om onderwijzer te worden. In de jaren
zeventig van de twintigste eeuw werd er vooral gewerkt aan rechtsbijstand,
medische voorzieningen, wijkcentra, enzovoorts. De tijd dat ‘buurtstrijd’ nog
niet betekende dat je schijt had aan de buurt! Niet dat ik vind dat je de
geschiedenis maar moet herhalen, waarschijnlijk zou ik maar moe worden van die
betuttelende middenklasse-types die uiteindelijk elk sociaal conflict weten in
te kapselen en in ‘goede banen’ (voor zichzelf dus) weten te leiden. Maar het
andere uiterste, wat nu kennelijk aan de hand is, leidt er uiteindelijk toe dat
zo’n buurt zich volledig tegen je keert.
Ik heb er kortom geen zin in om een keuze te maken tussen de krakers en de
flodders en zou graag zien dat mensen meer nadenken over op wat voor manier je
hier creatiever mee om kunt gaan, om soortgelijke situaties in de toekomst te
voorkomen. Bij de Blauwe Aanslag vroeg ik me destijds al af aan welke kant van
de barrikades ik nu eigenlijk thuis hoorde. En dat barrikades horen te branden
is toch niet meer dan een proletarisch instinct!