Kraken-post: Re: Golden Wonder Nasleep, over de buurtmensen en zo

Re: Golden Wonder Nasleep, over de buurtmensen en zo

From: Joop Ankerman (ankerman@angelfire.com)
Date: 10 Aug 2002 16:54 uur

Een beetje utopische en achterafdiscussie denk ik. Een goeie relatie met de buurt is niet iets dat je even vlak voor een ontruiming regelt, dat moet groeien door regelmatig aktiviteiten voor de buurt te organiseren en je kraakactie in een breder kader te plaatsen dan alleen wonen en werken t.b.v. een bepaalde subcultuur. Golden Wonder bestond te kort om hecht verankerd te zijn in de buurt. Waar het mij om gaat is dat je als kraker niet aan de goden overgeleverd bent als de buurt zich tegen je keert. En dat de gemeente dan niet mag denken, ach het zijn maar krakers, laat ze maar verrekken. Voor hetzelfde geld waren er dooien gevallen in Zwolle. Op zich goed om te discussieren over de kloof tussen de kraakscene en de rest vd maatschappij en hoe die kloof verkleind kan worden, maar of je daarmee toekomstige excessen in het huidige rechtse en agressieve klimaat kunt voorkomen vraag ik mij af.

--

On Sat, 10 Aug 2002 15:43:55 dollehon wrote: >Wat je schrijft is echt heel belangrijk en interessant. Het is inderdaad >achteraf gelul, maar mensen kunnen er misschien wel uit leren hoe het in de >toekomst anders zou kunnen. Want als ik het goed begrijp heeft het maar een >haartje gescheeld of de situatie was volledig andersom geweest, en dan hadden >de autoriteiten in Zwolle op dit moment echt met de handen in het haar gezeten >en de grootst mogelijke moeite moeten doen om de geest weer in de fles te >krijgen. >Ten eerste: de krakers kregen hulp aangeboden van buurtbewoners, >arbeidersjongens. Die hulp is afgewezen, en het is precies zoals je schrijft: >had ze biertjes aangeboden en met ze gefeest en de zaken hadden een andere >wending kunnen krijgen. De hulp is echter afgewezen, en het lijkt me dat alle >geweld deels voortkwam uit die afwijzing... >Ten tweede: de opmerkingen die in de krant stonden over die villas. Los van de >vraag of het inderdaad zo gezegd is als de journalist het heeft opgetekend, kan >ik me er wel iets bij voorstellen. Het is gewoon cynische humor, waarachter >duidelijk doorschemert dat men heel goed begrijpt dat die villas niet voor hen >bedoeld zijn en dus niet in hun belang. De krakers hadden hen echter ook niets >te bieden en zelfs als je hen hulp komt aanbieden sturen ze je met een kluitje >in het riet. > >Ik ken dat hele Golden Wonder-complex en de ex-bewoners niet, dus ik kan niets >zeggen over hoe hun opstelling naar de buurt is geweest. Maar in zijn >algemeenheid vind ik wel dat krakers en activisten, als ze zich niet isoleren >van anderen, voornamelijk een nogal arrogante houding aannemen >tegenover gewone mensen. Men vindt zich vaak een stuk beter en verheven >boven het domme volk. Men heeft zn eigen stijl van leven ontwikkeld, met >subculturele codes over kleding en haardracht, eet veganistisch en maakt zich >druk over allerlei onrecht in de wereld. Leuke ideekn over hoe het allemaal wel >zou moeten, maar geen flauw idee over hoe je nu echt veranderingen kunt >bewerkstelligen. >In de jaren tachtig konden krakers zich nog makkelijker op zon eilandje >handhaven, omdat je met een uitkering niet hoefde te werken. Tegenwoordig >moeten mensen echter ook hetzelfde domme werk doen en ik heb dan ook goede moed >dat krakers op die manier een sterker proletarisch bewustzijn zullen krijgen en >in ieder geval doorkrijgen dat ze echt geen haar beter zijn dan hun collegas >en buren. Dumbos heb je natuurlijk overal, zowel binnen als buiten de >kraaksien. Maar eergisteren volgde ik aan de bar in ons lokale kraakcafi nog >een interessante discussie over een soortgelijk onderwerp, en dat ging dus >inderdaad over de collegas op het werk. > >Al met al dingen waar mensen verder over na zouden moeten denken, zeker in deze >tijd waarin je kunt voorzien dat er grote sociale conflicten in het verschiet >liggen. Als we iin ding kunnen leren uit de jaren tachtig en negentig dan is >het wel dat we niet door moeten gaan met zon elitair en subcultureel sientje, >maar dat we ook niet moeten overgaan op een opportunistisch geblaat >over verbreding van de beweging en linkse machtsvorming, want dat gaat dan >meestal over reformisme en inkapseling of samenwerking met idiote politieke >partijen en vakbonden. Er bestaat volgens mij een route die daarbuiten loopt, >een veel radikalere weg.... > >Een goeie rel is zoiets als goeie seks. Een goed volksoproer staat garant voor >grenzeloos plezier en is beter dan welk krakersfeestje dan ook. Ik hoop nog >altijd zoiets mee te mogen maken.... >S. > >Beste Dollehond en andere geinteresseerden, > >De discussie die je in laatse post wil aanzwengelen vindt ik een interessante. >Ik ben het grotendeels met je eens. In zoverre ik dat kan zien als >buitenstaander/bezoeker vermoed ook ik dat er een goede kans was geweest voor >de krakers om de buurt voor zich te winnen. Zelfs toen er al enig kwaad bloed >was gezet bij de buurt door feesten en dergelijke was de buurt in eerste >instantie >gewoon op bezoek gekomen in het dorp. Even kijken op het feestje en zoeken naar >een verzetje denk ik. > >Die jongens (waaronder enkele overduidelijk leidersfiguren die dus later het >volksgerecht aanvoerden) stonden toen het feestje begon een >tijdje op een kluitje en voelden zich duidelijk niet op hun plaats. Toch boden >ze een van de krakers aan om 'wel eens 'effe te helpen als de politie kwam'. >Daar werd niet of sceptisch op gereageerd, ook door mij moet ik toe geven. Als >die jongens op dat moment waren binnengehaalt en er waren wat biertjes aan ze >gegeven, met ze gefeest... wie weet wat er dan >uit had kunnen voortvloeien. Natuurlijk achteraf gelul maar ja. > >De barricades in de fik in steken ok, geisoleerde krakers meppen met stokken, >panden in de fik steken waar (mogelijk) nog mensen in en rondom verblijven is >heel wat anders. >Wat de klassenbelangen betreft, tja ik weet het niet of die gasten daar echt >mee konden zitten. Uit de berichtten van de pers (niet dat je die moet geloven) >blijkt dat in ieder geval sommige van hun het geen reet kon schelen wat er ipv >de krakers kwam. Wat zeiden ze nou "Oh, komen er Villa's ha ha?" "Ik heb de >mijne al gereserveerd ha ha ha." > >Toch denk ik echt dat ook wat deze buurt betreft er veel gemiste kansen waren. >Ik denk dat op ze minst het volksgerecht had kunnen worden voorkomen door de >buurt te informeren en betrekken. Wie weet zal het in het vervolg beter gaan. >Ik hoop het. > >v1nce > > > >--------------------------------------------------------------------- >Afmelden, e-mail: kraken-post-unsubscribe@dvxs.nl >Opnieuw aanmelden: kraken-post-subscribe@dvxs.nl >Faq: kraken-post-faq@dvxs.nl Archief: http://skwot.dvxs.nl >Kraken verzamelplaats: http://squat.net >NIEUW: http://www.kraak-forum.tk (Forum) > >

Is your boss reading your email? ....Probably Keep your messages private by using Lycos Mail. Sign up today at http://mail.lycos.com