Kraken-post: Nederlandese ME oefent met Duitse collega's met helicopters

Nederlandese ME oefent met Duitse collega's met helicopters

From: gj (gj@squat.net)
Date: 16 Aug 2002 15:18 uur

http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/1,2078,1448__1100268_,00.html?Arc
hiefID=1100268

Voor een "dia-show" zie:
http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/1,2078,1448__1101246_,00.html?Arc
hiefID=1101246

Artikel uit De Gelderlander van 07-06-2002
Gelderse ME komt
uit lucht vallen

Door BOB VAN HUËT

LAARBRUCH - Nederlandse en Duitse politie-eenheden begonnen gisteren aan de
aanloop naar het WK voetbal van 2006, dat in Duitsland wordt gehouden. Deel
1: de aanpak van hooligans.

(foto)

  De Duitse en Nederlandse politie hielden gisteren een gemeenschappelijke
oefening waarbij ook helicopters werden ingezet. - Foto: Theo van Zwam

Veel hadden de Duitse ME'ers de laatste jaren naar hun hoofd gehad, maar nog
geen 'kartoffeln'. Hollandse bintjes om precies te zijn, regende het neer op
de schilden van de in groen gestoken oproerpolitie. Ze werden gegooid door
als 'hooligans' acterende collega's uit Nederland.

Die hadden kort tevoren ook de eigen, blauwe, brigades gebombardeerd.
Middels gelijktijdige charges van zowel Duitse als Nederlandse ME-pelotons
werden de relschoppers passend tot puree gemalen. Zonder overigens dat er
echt gewonden vielen.

Nederlandse en Duitse politie-eenheden begonnen gisteren aan hun
voorbereiding op de WK van 2006. Terwijl die van 2002 nog niet is afgelopen,
oefenden even over de grens, op de vroegere Britse luchtmachtbasis
'Laarbruch' bij Goch, een kleine 700 politiemensen tegen een stuk of vijftig
harde 'hooligans'.

Een prachtig scenario was daarvoor bedacht: Nederland zou straks in het
Westfalenstadion in Dortmund de kwartfinale spelen tegen het gastland.
Uitverkocht stadion, beladen sfeer en duizenden Nederlandse fans die zonder
kaartje naar het Ruhrgebied waren getogen, zo kregen de agenten mee. Om het
nog een beetje realistischer te maken zouden Nederlandse en Duitse
'probleemfans' ook nog eens een knokpartij hebben georganiseerd, op een
parkeerplaats langs de snelweg. Waar en wanneer hoorden de ME-pelotons pas
op het laatste moment.

Uwe Klein, politiewoordvoerder van het korps Essen ziet tevreden hoe de
relschoppers in Salmon Drive, een van de verlaten straten van Laarbruch,
worden ingesloten en afgevoerd.

Veel kans hebben de enthousiaste relschoppers niet. Nederlandse
politie-eenheden de drie Gelderse politiekorpsen en de Koninklijke
Marechaussee - worden zelfs aangevlogen met transporthelikopters van de
Bundesgrenzschutz.

Een primeur voor de Nederlandse politie en weer eens wat anders dan de
opkomst in zo'n onooglijk ME-busje. De Gelderse agenten groeien in hun rol.
De eerste komen wat aarzelend uit de choppers maar dan krijgt de flair de
overhand en is het alsof de luchtmobiele brigade eventjes wat commando's
dropt.

Alleen hiervoor al had het gros van de 250 Nederlandse agenten mee willen
doen.

"Te gek, zo tjoef omlaag, deur open en eruit rennen, net als in de film",
zegt een enthousiaste wachtmeester. "Dat is wel even een binnenkomst",
glundert een ander. Maar bedenkingen zijn er ook wel over deze Duitse
aanpak. "Ze kunnen je wel snel ergens afzetten, maar dan sta je er wel
alleen voor. Ik heb toch liever back-up van de paarden en het waterkanon",
denkt de wachtmeester. Maar als het gaat om snelle verplaatsingen is dit
heliballet natuurlijk onverslaanbaar.

Hoewel de oefening serieus wordt afgewerkt en er tal van 'leermomenten' zijn
gaat het toch vooral om de wederzijdse kennismaking. Duitse en Nederlandse
ME'ers gebruiken ander materiaal en andere tactieken. Het zijn ook
verschillende grootheden. Voor de 1-meifeesten in Berlijn bracht de politie
daar alleen al 50.000 agenten op de been, 10.000 man meer dan alle 25
Nederlandse regiokorpsen bij elkaar zouden kunnen mobiliseren. Waar de
Duitsers zich bedienen van een soort omsingelingstactiek waarbij grote
aantallen politiemensen de kring rond de relschoppers steeds kleiner maken,
daar blijft de Nederlandse ME op een lijn. Arrestatie-eenheden in burger
opereren tussen de relschoppers waarvan de aanvoerders heel gericht worden
geselecteerd, beetgepakt en tot achter de linie gesleurd.

Een groep hoge Duitse politiefunctionarissen ziet het aan en lijkt onder de
indruk van het Nederlandse optreden. "Alleen die rieten schilden, die zijn
wel erg klein. Het lichaam van de Nederlandse politieman is onvoldoende
beschermd", denkt een Duitse commandant. Zijn mannen schuilen achter enorme
rechthoekige schilden. "Die zijn minder wendbaar, dat is wel een nadeel",
voegt hij eraan toe.

Klein prijst de samenwerking maar verwacht niet dat Nederlandse ME-pelotons
straks charges zullen gaan uitvoeren in het Roergebied. "Op Duits
grondgebied zal de Duitse politie de leiding houden. Wat wel aannemelijk is
dat de Nederlandse ME meekomt met groepen supporters. Net zoals Duitse ME
recent al is mee geweest met de supporters van Borussia Dortmund voor de
UEFAcup finale in Rotterdam. Dat is goed bevallen".

Jos Rouwen, woordvoerder van het korps Gelderland-Midden heeft gezien dat er
wat communicatieproblemen zijn maar dat het toch ook wel klikt tussen de
ME'ers.

"Vanochtend bij aankomst stonden de blauwen van ons en de groenen van hun
gescheiden. Na de koffie zie je groen en blauw door elkaar lopen. Ze
bekijken elkaars uitrusting en praten over het vak. Dat is de grote winst
van zo'n dag als vandaag".

Het peloton Esser ME wist zich de aardappelsap van het uniform. "Wij oefenen
met houtblokjes en tennisballen", zegt een Duitser die genoeg voor een
redelijke Kartoffelsalat over zich heen heeft gekregen. De oefening vindt
hij wel realistisch, om er onvermijdelijk aan toe te voegen "tenminste als
Nederland zich kwalificeert voor 2006."

Volgend jaar is er weer een oefening.