Kraken-post: RE: jaar leeg? veel te lang!

RE: jaar leeg? veel te lang!

From: gj (gj@squat.net)
Date: 19 Aug 2002 21:43 uur

HJ,

Ik pleit ook al jaren voor het gewoon kraken van "echte" woningen indien die
langer dan 4 maanden leegstaan. De Amsterdamse Federatie van
Woningcorporaties gaat namelijk zelf bij het begrip 'langdurige leegstand'
uit van een periode van 3 maanden.

Aangezien het nog steeds maatschappelijk ongewenst is dat (goedkope en
betaalbare) woningen te maken krijgen met het begrip langdurige leegstand is
kraken inderdaad een goede optie. Het is dan nog wel een kwestie om de
dienstdoende OvJ hiervan zien te overtuigen, en daar kan meer voor nodig
zijn dan een relletje... Toch gaat een kraak van een woning die 4 of 5
maanden heeft leeggestaan vaak gewoon goed, zonder dreiging van 429.

Daarentegen zie ik bij het O.M. een heel andere lijn als het gaat om
(voormalige) bedrijfsruimte; om het economisch klimaat niet te veel te
verstoren (de ruimte moet gewoon weer verhuurd kunnen worden als de markt
daar om vraagt) wordt er veel strenger opgetreden mbt 429 bij
bedrijfsruimten dan bij woningen. Tevens zal de gedachtegang zijn dat
woningen er ook inderdaad zijn om in te wonen en voormalige winkels,
kantoren, kerken, ziekenhuizen, zwembaden, garages etc. etc. niet bestemd
zijn om in te wonen. In die gevallen kijkt de OvJ echt naar de
jaar-niet-in-gebruik-periode.

Met andere woorden, zoek je alleen (snel) woonruimte kraak dan een lege
woning, ook dus m.i. mogelijk na 4 maanden.

Groet,

GJ