[kraken] [Delfzijl] Zorgen over gekraakt cafepand

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 22 Feb 2003 20:16 uur

Zorgen in Delfzijlster buurt over gekraakt cafepand

Delfzijl -
Een groep van 23 bewoners aan de Oude Schans in Delfzijl heeft zich donderdag per
brief bij het college van B en W beklaagd over de illegale bewoning van het
bouwvallige voormalige cafe De Stamgast in deze straat. Zij vrezen voor een ramp.

[...]

De omwonenden vermoeden dat de 'onverlaten', die het pand Oude Schans 30
hebben gekraakt, illegaal gebruik maken van de al jaren afgesloten
energievoorzieningen. "Het is niet denkbeeldig dat door het gebruik van elektriciteit en
gas gevaarlijke situaties ontstaan, zeker als regen of sneeuw het gebouw
binnendringt, want dit pand is zo lek als een zeef", zo vrezen ze. De omwonenden
voorzien een ramp als er een ongelukje met stroom of gas zou gebeuren in het
gekraakte gebouw, dat grenst aan zes omliggende panden.

Woordvoerder van de omwonenden, Loek Komdeur, woont pal naast het
'onverklaarbaar bewoonde' pand. Hij zegt niet meer rustig te slapen, sinds hij nieuwe
buren heeft. "Twee jaar geleden heeft de gemeente de achterkant van het
leegstaande pand nog met planken dichtgetimmerd, omdat junks en zwervers er af en
toe hun intrek namen. Dat was toen niet veilig. De politie raadde mij destijds al aan
rookmelders in mijn woning te plaatsen. Dat zegt wel genoeg."

De bewoners zeggen vorige week donderdag de politie en de gemeente al te hebben
ingelicht. Wethouder Jan Huisman van Delfzijl laat echter weten donderdagmiddag
pas kennis te hebben genomen van de situatie. "Toen ik de brief op mijn bureau vond,
heb ik onmiddellijk actie ondernomen. De afdeling bouw- en woningtoezicht is meteen
hard aan het werk gegaan om de veiligheidsaspecten van de kraakactie te
onderzoeken. Als het niet veilig is, zullen we niet dralen om gepaste maatregelen te
nemen."

De politie ziet in ieder geval geen aanleiding in te grijpen. Politievoorlichter Henk
Bouwkamp: "We hebben geconstateerd dat het pand door een man is gekraakt. Dat is
een zaak tussen de eigenaar van het pand en de kraker."

Het voormalige cafe is eigendom van de in Emmen woonachtige Dragoslav Ivanovic.
"Maar die heeft zich al in geen jaren meer in Delfzijl vertoond", aldus Komdeur. "Laat
staan dat hij iets zich aan de bouwval gelegen laat liggen."

Eddy Schaank

http://www.dvhn.nl/ArchiefArtikel/0,5498,26-1-2039--1195384,00.html