re: verkiezingskampagne NietZelfStemDenk

From: answer42@xs4all.nl
Date: 09 Jan 2003 15:29 uur

waarom stemmen of niet?
ik bespeur een centraal punt van verwarring
in de reakties op het intitatief van deze discussie:

soms lijken mensen te menen dat je letterlijk moet
handelen naar je idealen,
-bijv. deze democratie is niet echt democratisch dus ik stem niet
toch kun je ook anders omgaan met het verschil
tussen de huidige realiteit en hoe-je-het-zou-willen
-bijv. de sp betekent wel evenveel politierepressie als de vvd, maar is
wel solidair met de armen in financiele zin

het politieke toneel bekeken:
de marges van de politiek zijn smal
(nederland drijft op het wel en wee van de wereldeconomie
gedomineert door grotendeels onbetrouwbare regeringen,
multinationale ondernemingen en andere gangsters)
bovendien:
 golven van westerse xenofobie houd je er niet mee tegen,
sterker nog
deze tendensen vinden tegenwoordig een uitlaatklep in ons kiesstelsel
en daarmee lijkt me een discussie best wel op z'n plaats
(nog afgezien van het pragmatisme waarmee je eens in de vier jaar een
hokje rood kleurt in de hoop dat het iets uit zal maken)

kortom: je kunt best stemmen
en het systeem gelijkertijd ter discussie kunt stellen
(met pruik en zonnebril op naar het stemhokje)

ciao