"eigen krakers eerst" (2)

From: Th. J. A. de Bruin (tdebruin@gmx.net)
Date: 09 Jan 2003 06:30 uur

Eens met Joyce, ik heb het nu gezien en het aankondiging klinkt een stuk
erger dan de reportage zelf.

Het gaat om een pand aan de PH kade die gewildkraakt was, uiteraard door
vnl italianen en enkele spanjolen, ik ben er een keer langs geweest om een
praatje te maken en ze vertelden zelf dat plee verstopt was en ja dan, euh,
tja, je moet wel wat.

Waar ik altijd van baal bij zoiets is dat er een sfeer blijft hangen van
"buitenlanders = asociaal", terwijl er naar mijn weten best wel asociale
hollandse (wild)krakers zijn, of niet?

Grappig by the way is dat de buurvrouw van deze krakers (die de uitdrukking
'eigen krakers eerst' bedacht heeft en zelf erbij uitlegt dat ze het een
foute uitdrukking vindt en baalt dat die tiepes zooo erg waren dat zij
zoiets in de mond neemt) als voorbeeld van okee, goed in hun buurt
geintegreerde krakers uitgerekend de Foeliedwarstraat aanwijst. Dat vind
ik nou leuk om te horen. Niet alleen zijn zij bereid om hun pand met alle
middelen te verdedigen als het erop aankomt, maar zij hebben ook nog
crediet in de buurt!

grt a.

>Ja, ik heb het opgenomen. De titel komt van een uitspraak van een
buurtbewoonster van >"buitenlandse" krakers op de PH-kade (inmiddels
ontruimd), die er nogal een zooitje van >hadden gemaakt.
>De buurtbewoners kwamen aan het woord en mensen van het kraakspreekuur
oud-west. De >laatsten wisten het overigens goed in perspectief te plaatsen.
>Hun stelling was dat ze zuid- en oost- europeanen groot gelijk geven dat
ze hierheen >komen. "Zouden wij dat in hun plaats ook niet doen, als we de
kans hadden? En wat moeten >ze anders dan kraken, als ze hier onderdak
zoeken?"
>"Mensen die zich a-sociaal gedragen hoeven niet op de steun van het
kraakspreekuur te >rekenen. Die zoeken het zelf maar uit. Verder kan je er
moeilijk iets tegen doen."

>Dit soort programma's worden overigens vaak verderop in de week nog een
keer 's ochtends >herhaald. En misschien kan je het ook wel downloaden van
internet.

Get public key for <tdebruin@gmx.net> at Idap://europe.keys.pgp.com:11370